Jeppe på Berget - Personer og miljø

Personer og miljø i Ludvig Holbergs "Jeppe på Berget".
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.01.02

Handlingen i boka, foregår på landet i Danmark på begynnelsen av 1700-tallet. De fattige jobber for de rike, og man ser tydelige klasseskiller mellom arbeider og adelsmann. Dette ikke bare på klær og levekår, men også på språk, normer og regler. Arbeideren er mye mer frittalende, og har bare seg selv og familien å svare til. Adelsmannen har mer ansvar og flere normer i sitt samfunn med høytstående mennesker, og kan derfor ikke være frittalende om egne meninger.

 

Jeppe:

Jeppe er hovedpersonen i boka. En aldrende mann, fattig arbeider, alkoholiker, far til tre og husbond. Han virker deprimert, trist og ufornøyd med det livet har gitt han, dette kan i stor grad skyldes at han føler at han ikke kommer noe sted i livet, og skyldfølelse. Han drikker derfor fra seg sine sorger.

”Alle sier at Jeppe drikker, men sier hvorfor”

 

Han tør heller ikke motsi kona, og dette fører også til et ulykkelig ekteskap, og dårlig selvfølelse hos Jeppe selv.

 

Nille:

Nille er kona til Jeppe. Hun fremstilles som hard, følelsesløs, ond og kanskje grådig. Hun er streng mot Jeppe, noe som skyldes drikkingen hans, og unødig sløsing av penger. Hun har ansvaret for alt i huset, økonomien, familien og arbeid, og føler seg kanskje som en ekstra mor for husbonden.

 

Mot slutten ser vi at Nille innerst inne elsker Jeppe. Da han henger i galgen, skriker, gråter og ber hun til Gud om å få tilbake mannen sin. Hun sier også at hun angrer på alt det fæle hun har gjort mot ham.

”Ak, ak, nu vågner min samvittighed, nu angrer jeg, men for silde, den hårdhed, som jeg har øvet mod dig, nu savner jeg dig først, nu kan jeg skjønne på, hvilken from mand jeg har mistet. Ak, at jeg kunde redde dig fra døden med mit eget liv og blod.”

 

Jacob Skomager:

Jacob Skomager er eieren av vertshuset, og en av personene som da sørger for Jeppes ulykkelighet.

 

Baron Nilius:

Baronen er Jeppes arbeidsgiver og eier av hans hus. Han har en stor lederrolle i lokalsamfunnet, og virker som en vis mann. Etter at Jeppe var på godset hans, ser det også ut til at han tok lærdom av det Jeppe sa om hans ansatte og livsstil.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst