VIdeobruk innen fotball

Hvorfor man skal/ikke skal bruke film som dømming i fotball.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.12.13
Tema
Fotball
Jeg synes fotball er et kjempeflott spill. Jeg spiller selv på et fotballag og titter ofte på fotballkamper på TV. Man blir veldig opptatt av at dømmingen på kamper skal være rettferdig og derfor kanskje det er lurt å bruke videodømming. Debatten om bruk av videobilder skjøt fart etter 0–0-oppgjørdet mellom Manchester United og Tottenham på Old Trafford den 4. januar. TV-bilder viste at Tottenham hadde en ball inne i målet, uten at dommeren og linjemannen dømte mål. Dette viser at man trenger digital måldømming, synes jeg.

 

I det siste ordinære minuttet fumlet United-keeper Roy Carroll med en ball, skutt fra Tottenhams Pedro Mendes, nærmere en meter over målstreken. Hjemmelagets tilhengere deppet og gjestene jublet, men linjemann Ray Lewis viste ingen tegn til scoring. Dermed unnlot dommer Mark Clattenburg nærmest helt ufattelig å blåse.

 

Det er den største dommertabben innen engelsk fotball, mente ekspert­panelet hos TV-kanalen Sky Line. Mendes foretrakk å le av den bisarre episoden da han ble intervjuet.

”Det var et veldig fint skudd. Jeg kan jo ikke annet enn å glise av det som skjedde”, sa han.

 

I det 90. minutt skjøt Mendes et tilsynelatende ufarlig skudd fra midt­banen. Carroll skulle ”bare” plukke opp ballen og kaste den tilbake i angrep, men keeperen glapp ballen og den gikk ca. 1 meter innenfor målstreken. Carroll greide å feie den ut uten at dommerne viste noe som helst tegn til avblåsning.

 

Dette er et veldig sterkt argument for å få bruke videobilder i fotballen. Denne kampen har ført til at flere har tatt til orde for videodømming. Digital måldømming skal også testes, for første gang i ligacupfinalen 27. februar etter forslag fra Fifa-president Sepp Blatter. Da skal det plasseres en mikrochip inne i en fotball. Da går det an å måle om ballen er inne eller ute.

 

Jeg er positiv til den nye teknologien om den kan hjelpe oss framover, men jeg liker ikke ideen om å ta i bruk videobilder. Fotball er et raskt spill som ikke tåler stadige forstyrrelser og stopp i spillet, sier Volker Roth, UEFAs dommersjef, på hjemmesiden til det tyske fotballforbundet.

 

Dette er jeg enig i. Jeg synes at vi skal ta i bruk digital måldømming fordi det er viktig for fansen og på grunn av store feil som denne. Det er viktig at ”sannheten” kommer frem, men jeg synes også at fotball er et spill som ikke bør avbrytes. Om man kan finne en teknologi som gir dommeren den korrekte avgjørelsen umiddelbart, så synes jeg dette bør bli tatt i bruk.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst