Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Mental Helse

Mental Helse

Oppgave om Mental Helse skrevet på VK1 hjelpepleier.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
12.12.2005
Tema
Psykologi

Mental Helse er landets største organisasjon for brukere, pårørende og andre interesserte innen psykisk helse. Vi har fylkeslag i alle fylker, og lokallag i mer enn 200 kommuner over hele landet. Mental Helse har eksistert siden 1978. Arbeidet retter seg om bekjempelse av tabuer om myter knyttet til det å være syk. Tallet for statistikk viser at hver tredje nordmann har opplevd sykdommen.

 

Mangel på utdanning, jobb skaper vanskeligheter både økonomisk og sosialt for mange psykiske syke. Organisasjonen er mest opptatt av, at mennesker med psykiske lidelse skal a rettigheter til tjenester som bringer selvstendighet og evne til å mestre liv. Informasjon og opplysninger skaper holdninger. Møtevirksomheten fremmer sosial mestring, kontakt, selvhjelp, og lærning.

 

Forebyggende virksomhet omfatter tiltak som kan øke den enkeltes livskvalitet og bidra til omsorg og trivsel. Det viktigste i livet til ungdommene er venner. Vennene setter standarden for hvordan de skal være, og det er venner de går til når de trenger noen å snakke med eller få støtte fra.

 

De er styrt av en streng vennemoral som blant som binder dem til taushet selv om de ser at en venn trenger profesjonell hjelp. Mange føler seg derfor handlingslammet i møte med psykiske lidelser hos venner.

 

Kunnskap om psykiske lidelser og hvor man kan få hjelp varierer noe, men de fleste har liten kunnskap om det. Hvis de trenger hjelp, forventer de at noen skal oppdage det og fortelle dem hva de skal gjøre. Det er mye verre å ha psykiske sykdommer enn fysisk. Ungdommer er redde for å oppsøke forskjellige hjelp for at da kan de bli stemplet. Det er sjelden at ungdommer henvender seg til noen utenfor deres krets enn familie/ venner. Da er det en avslører seg veneløs. I tillegg er det mange som er redde vise for mye av seg selv både til kjente og ukjente, de er redd at de misbruker den i en senere anledning.

 

Det er mange årsaker som får ungdommer til å bli lei seg. Det å mislykkes er noe av verste som kan skje ungdommene. Det kan virke som om noe av beslutningsvegringen i forhold til valg av videre utdannelse henger sammen med en stor frykt for å mislykkes.

 

Klarer de ikke det de har satt seg for, eller får de ikke ting som de vil, kan de bli helt slått ut. Da er det bedre ikke å legge noen planer, så slipper de skuffelsen om det går galt.

 

Noen som dør

Venner som svikter

Problemer i familien

 

Mellommenneskelige relasjoner har mye å si for ungdommenes velvære. Sykdom og dødsfall hos noen de er glade i er også smertefulle hendelser som gjør stort inntrykk.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil