Redd Barna

Kort om "Redd Barna".

Skrevet i 10. klasse.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.12.08

Historie:

I 16. april 1946 blir redd barna vedtar Norges Barnevernsråd om å vedta Redd Barna.

I 1949 blir Redd Barna en selvstendig organisasjon.

I 1961 er det første gang Redd Barna er med på et flerårig prosjekt, i samarbeid med det svenske Rädda Barnen.

I 1963 har Redd Barna Operasjon Dagsverk for første gang og samler inn 80 000 kr. Som blir brukt til og bygge skoler i Algerie.

I 1978 har Redd Barna NRKs tv-aksjon for første gang, og får; 44 millioner kroner, 3 500 nye faddere, 800 nye medlemmer og 750 venner.

I 1990 har Redd Barna tv-aksjon os NRK igjen og samler inn mye mer enn forrige gang; 139 millioner kroner, 12 000 nye faddere.

I 1995 PRESS- Redd Barna Ungdom starter for første gang.

I 2003 har Redd Barna tv-aksjon hos NRK igjen.

 

Prosjekter:

 

Om at alle barn har rett til utdanning.

FN og Redd Barna vil at alle barn i verden skal ha tilgang til utdanning innen 2015. i dag er det 104 millioner barn som ikke har tilgang til utdanning. Det er enda et stykke igjen til det målet er oppnådd.

 

I 2002 hjalp Redd Barna ca 490 000 bar gjennom sine skoleprosjekter.

 

I 2003 fikk Redd Barna 158 millioner kroner via TV-aksjonen. En del av de pengene gikk til å skaffe spesielt jenter skolegang.

 

Redd Barna har nesten 60 000 faddere som hjelper til med et fast beløp hver måned. Det er det som gjør sikre inntekter og gjør slik at prosjekter kan utvikles.

 

 

<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst