Lars Saabye Christensen

Foredrag om forfatteren.

Karakter: 6-

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.11.28

Lars Saabye Christensen er en norsk forfatter som vokste opp på Frogner i siste halvdel av 1900-tallet. Barndommen hans var som alle andres, full av rampestreker og fotballspilling. Musikk var en stor del av ungdomstiden hans, men han fant fort ut at han ikke ville komme langt som musiker. Han bruker derimot musikken nå som en inspirasjonskilde til det han skriver.

 

Som 13-åring begynte Christensen å skrive, men den store debuten kom ikke før 10 år senere, med diktsamlingen ”Historien om Gly”. Før dette hadde han vært del av det lyriske undergrunnsmiljøet i Oslo. Her skrev likesinnede dikt som de utgav gjennom selvfinansierte forlag. Han har gitt ut en rekke verker i forskjellige sjangere, men det hevdes at Lars Saabye Christensen først og fremst har funnet sin plass som romanforfatter blant sin generasjons forfattere.

 

Hans første roman heter ”Amatøren”. Han sier selv at egentlig kunne alle romanene hans ha båret denne tittelen. Dette fordi han har en tendens til å skrive om nettopp amatører i bøkene sine. Mennesker som sliter med indre usikkerhet og liten oversikt over sitt eget liv, er kjente karakterer. De stiller lite velforberedte opp i alle situasjoner, tar gale valg og opptrer generelt klossete.

 

Det intense forholdet til Indre Oslo Vest har preget Christensens forfatterskap. Nettopp dette området har vært scene for de fleste av romanene hans. I hans hittil største romansuksess, ”Beatles”, skildrer han ungdomslivet i Oslos nest beste vestkant gjennom fire unge gutter. For dem betyr musikken alt, men de setter også av litt tid til fotball og rampestreker. Det er lett og se sammenhengen mellom dette og forfatterens egen ungdomstid.

 

Språket Lars Saabye Christensen bruker i romanene sine er ofte svært muntlig. Dialoger er flittig brukt, noe som får frem personenes karakteristikk på en beskrivende måte. ”Rett på sak” er et kjent begrep for Christensen. Han bruker lite symboler, og ved å skrive enkelt og konkret tiltrekker han seg mange unge lesere. Fra romanen ”Beatles” har jeg plukket ut et kort, kjent sitat som jeg synes viser tydelig hvordan han skriver: ”Vi tok framtida på forskudd og den så sabla bra ut.”

 

Som jeg nevnte tidligere har Lars Saabye Christensen vært innom en rekke sjangere i tillegg til dikt og roman. Flere av hans egne romaner er filmatisert, hvor han selv har skrevet manus. Han har også skrevet manuskripter til andre filmer, blant annet spillefilmen ”Brennende blomster”. Hørespill, fjernsynsdrama, skuespill, antologi og barnebok er andre sjangere hvor du kan finne Christensen. Sammen med bandet ”Norsk Utflukt” har han utgitt to CD’er.

 

I forbindelse med sitt 25-årsjubileum som forfatter i 2001 gav Christensen ut romanen ”Halvbroren”. Handlingen i denne boken strekker seg over mer enn et halvt århundre.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst