Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Forrådt" av Amalie Skram

"Forrådt" av Amalie Skram

Kort oppsummering av handlingen i "Forrådt".

Sjanger
Referat
Språkform
Bokmål
Lastet opp
22.11.2005
Tema
Forrådt

Forrådt begynner i bryllupet mellom Aurora Ingstad på 17, eller "Ory", og Karl Adolph Rieber, som er 32 år gammel. Allerede på bryllupsnatten oppstår det turbulens: Ory prøver å flykte hjem, men Rieber, eller Adolph som han selv helst vil bli kalt overtaler henne tilslutt til å bli.

 

Sammen reiser de etterhvert til London, hvor de venter på at Riebers skip skal bli klart. Her får vi møte mange i Riebers omgangskrets, og disse personene avskyr Ory. Riebers fortid med "gledespiker" kommer også frem, og dette er og noe Ory avskyr. Vi får også i London høre om hvorfor Ory var så betatt av ham - han reddet en gang en liten pike fra å falle gjennom isen.

 

Men nå er ekteskapet (enda mer) iskaldt. Ory tolerer ikke at Rieber har vært sammen med andre, og det oppstår nærmest en isfront mellom dem. Han prøver ofte så godt han kan, men hun avslår ham bare. Når han har drukket kan han dog være frekk selv. Ory lover RIeber kjærlighet, mot at han forteller alt om sin fortid, men denne klarer ikke Ory å svelge, og han får ikke noe kjærlighet, tiltross for sine mange forsøk. Gjennom dette kan en kanskje si at Ory får en veldig stor makt over Rieber, fordi han tross alt prøver å elske henne. Det ender med at Rieber tar selvmord.

 

Romanen virker naturalistisk når den tar opp tema om sexualitet og kjærlighet, ting som var tabu når den kom ut. Den virker også naturalistisk på meg fordi den ikke gir skylden direkte på verken Rieber eller Ory: Det er samfunnets manglende opplysning (eller kanskje hemmeligholding) om sex, samliv og kjærlighet. Detaljrikdom er også et naturalistisk stikkord.

 

Det er viktig å se forskjell på den objektive naturalismen, som Amalie Skram og Christian Krohg var en del av, og de subjektive naturalismen - impresjonismen, som hovedsakelig Hans Jæger var en del av. Den objektive naturalismen var grovt sett ”bare” en negativ realisme, mens impresjonismen virket som en overgang til nyromantikken – med mange trekk fra den sjangeren.

 

Men det at samfunnet blir kritisert er et realistisk trekk, og ikke et naturalistisk. Både Rieber og Aurora kommer fra borgerskapet, og dette var typisk for realismen, naturalistene ville heller beskrive de lavere klassene.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil