Ungdommers problemer

Ungdomsgenerasjonen kan være et mareritt for foreldrene.
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.11.21
Tema
Alder

En liten jente, eller det kan like gjerne være en liten gutt. I hvert fall barn som begynner å nærme seg den såkalte ”marerittiden,” altså ungdomstiden, synes alltid det er gøy med litt utfordringer i den kjedelige, gråe, ”the same thing again and again” hverdagen.

 

Da jeg nevnte ”marerittiden” var vel det kanskje mest ment til de overbekymrede foreldrene som aldri lar barn under 15 gå ut å ha det litt gøy. Sånn som nå sitter jeg her og nevner at alle dager er like, alle ungdommer vil ut og alle foreldre er overbekymret, akkurat de påstandene passer ikke helt sammen. Det finns mange små ord, og et eksempel på bare et bitte lite ord er ”fest.”

 

Men hvor stort kan ikke ordet ”fest” bli?

 

Når barna er 10-11år er det jo barnebursdager som er tingen, fest for de små, ja, de har det jo mer morsomt enn noe annet de når de er på en barnebursdag, men hvem interesserer seg vel for barnebursdager med boller og brus når de begynner å nærme seg 14-15 års alderen? Hadde det kun vært foreldrenes valg hadde vel ungdommer på 18 fortsatt dratt på barnebursdager, og feiret bursdagene sine med boller og brus.

 

Men hva har vel foreldrene å si, når den nye jenta i klassa skal feire 15 års dagen sin, og det som blir servert der er i hvert fall ikke boller og brus. Nei, det er nok andre ting å få tømt i seg i det gapende hullet du har fått mellom nesa og haka der ja.

 

Forhold mellom foreldre og ungdommer er vel ganske enkelt. Overbekymrede foreldre klager over at ungdommene kan holde seg litt mer hjemme, mens de desperate ungdommene blir bare sinte og irriterte over at foreldrene alltid må være så bekymret.

 

Å være hjemme og leke gjemsel med noen venner på en lørdagskveld er jo veldig morsomt, eller kanskje leke indianere, løpe rundt i huset og rope ”aaaaaaaa” mens de slår seg på munnen. Da hadde i hvert fall foreldrene vært fornøyd.

 

Men gud så morsomt det er for en festlysten 15-åring å fly rundt som en liten drit unge på 4 hele ungdomstida si.

 

Triks mot foreldrene er nok en populær ting i ungdomsgenerasjonen, som f.eks å si:

”Mamma! Jeg stikker til en venn i kveld jeg også sover jeg over!”.

 

To ungdommer helt alene en lørdagskveld ? Hva annet er det å finne på hjemme da? Det blir jo det samme det, sitte å glane på den samme, gamle kassa som bare viser sånne klissete såpeserier og nyheter som rett og slett bryr ungdommene midt i baken.

 

Konklusjon:

Sove over hos EN venn fører til kjedsomhet blant festlystne ungdom, kjedsomhet blant festlystne ungdom fører til enda mer festlyst, enda mer festlyst fører til kun en ting: FEST! Men hva fører ungdommer på fest til? Jo, det fører i 999 av 1000 tilfeller til fyll. Så ungdommer nå til dags kan dra til en koselig velkjent venn men havne dritafull på sofaen til en halvnaken oldiss. Hva gjør vel ikke ungdommer i fylla?

 

Ungdommer er noen ansvarsløse vesener, som ikke har så mye mellom øra. Bare det renner litt for mye spydrikke gjennom blodet til de rastløse ungdommene trengs det ikke mye overtalelse til for at de skal bli med på noe ”sprøtt.”

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst