Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Lars Saabye Christensen

Lars Saabye Christensen

Fakta om forfatteren Lars Saabye Christensen

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
16.11.2005

Lars Saabye Christensen ble født i 1953, og er blant Norges mest kjente og populære samtidsforfattere.

 

Han har utgitt en rekke hørespill, diktsamlinger og romaner, blant annet "Beatles" (1984), "Bly" (1990), kriminalromanene "Jokeren" (1981), "Blodets bånd" (1985) og "Sneglene", romanen "Gutten som ville være en av gutta" (1992), novellesamlingen "Ingens", (1992) og skuespillet "Mekka". Han har også mottatt mange forskjellige priser: Tarjei Vesaas debutantpris for romanen "Amatøren" i 1976, Hørespillprisen i 1982, Riverton-prisen, Cappelenprisen i 1984, kritikerprisen for "Herman", Sarpsborgsprisen i 1988, og bokhandlerprisen i 1990 for "Bly". To av de mest kjente bøkene til Lars Saabye Christensen har blitt filmatisert. Boka "Herman", der filmen også heter "Herman". "Gutten som ville være en av gutta" er det også laget film av, og der heter filmen "Ti kniver i hjertet". I Ti kniver i hjertet er det tatt med enkelte episoder som ble beskrevet i romanen "Beatles". Boka Christensen har blitt mest kjent for heter "Beatles". Den er solgt i over 100.000 eksemplarer og oversatt til mange språk. "Beatles" handler om fire "Beatles-frelste" ungdommer som gjør mange tapre forsøk på å bli voksne, noe hovedpersonen, Kim, aldri greier. (se referat) "Den ømmeste og mest sannferdige bok om ungdom jeg har lest på lange, lange tider" mente Kolbein Falkeid.

 

Lars Saabye Christensen er Oslogutt, og Oslo er miljøet i de fleste romanene og novellene han har skrevet. Men byen Oslo er ikke lik i alle hans verker. I kriminalromanene hører man om høyst tvilsomme kafeer og pensjonater. Hovedpersonen i de andre bøkene og novellene hans kommer fra et trygt miljø i traktene rundt Skillebekk og Frogner.

 

Lars Saabye Christensen har helt siden grunnskolen vært opptatt av lyrikk. Som så mange andre ungdommer i den tida han vokste opp, kombinerte han interessen mellom kjente diktere som Jan Erik Vold og Georg Johannesen.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil