Hensikt:
Vi skal finne en verdi for tyngdeakselerasjonen ved å la tunge gjenstander falle en kjent høyde h og måle falltiden t.
Utstyr:
Metermåler
Stoppeklokke
Fallgjenstander
Fallapparat
Elektronisk klokke
Tempograf
Linjal
Stein
Øvelse 1) Måling av reaksjonstid
Resultater: Meg
|
S |
T |
1 |
0,17 m |
0,18 s |
2 |
0,15 m |
0,17 s |
3 |
0,24 m |
0,22 s |
Jeg brukte formelen S = 0,5*gt2
Så regnet jeg ut tiden t = kvadratrot av 2S/g der g = 9,81
Gjennomsnitt reaksjonen min er : 0,18 + 1,17 + 0,22/ 3 = 0,19 s
Gjennomsnitt reaksjonen til de andre var:
Geir: 0,18 s
Marius: 0,18 s
Tegning:
Øvelse 2) Måling av tyngdeakselerasjonen
METODE 1. Slippe en stein
Fremgangsmåte:
En i gruppen gikk ut. De to andre sto i vinduet og hadde en stein i hånden. Vi målte høyden ved hjelp av en tråd. I det den ene slapp steinen så tok den andre tiden og stoppet tiden da steinen traff bakken. Dette gjorde vi flere ganger.
Resultater:
|
T |
1 |
1,15 s |
2 |
1,20 s |
3 |
1,27 s |
Gjennomsnitt tiden var 1,20 s
Høyden er: 7 m
Dermed blir gjennomsnitt akselerasjonen : G = 2h/ t2 = 2 * 7/ 1,212 = 9,56 m/s2
T Gjennomsnitt akselerasjonen
1 |
1,15 s |
10,59 m/s2 |
2 |
1,20 s |
9,72 m/s2 |
3 |
1,27 s |
8,68 m/s2 |
Usikkerheten i akselerasjonen: 10,59 m/s2 – 8,68 m/s2 = 1,91 m/s2
Feilkilder:
Høyden er unøyaktig
Luftmotstand
Tegning:
METODE 2. Elektronisk tidtaking
Fremgangsmåte:
Vi brukte oppsettet som var klargjort i klasserommet. Det er et fallapprat. En stålkule henger i den nedre enden av en elektromagnet. Kulen Når vi trykket på en knapp så slapp kulen ned og traff en bøtte med mikrofon som tok tiden. Vi målte høyden fra stålkulen ned til bøtten. Den var 1,31 m.