Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Den naturvitenskapelige arbeidsmåten

Den naturvitenskapelige arbeidsmåten

Godkjent rapport.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.10.2005


Hensikt:

  • Å lære å arbeide på naturvitenskapelig måte.
  • Å undersøke hvordan et papirhelikopter faller og hvilke ting som påvirker fallet.

Utstyr:

  • Papirhelikopter
  • Saks
  • 3 binderser
  •  

    Hypotese:

    Del 1: Tror den vil snurre rundt motsatt vei av klokken.

    Del 2: Tror den vil snurre fortere, retning med klokken denne gangen.

    Del 3: Tror den vil snurre andre veien og fallet vil bli det samme som på Del nr.1.

     

    Framgangsmåte:

    Klipper ut helikopteret. Klipper langs ytterkantene og langs de prikkete linjene. Bretter langs de hele linjene. Begynner brettingen mellom linjene A, B og C. Bretter del A under del B. Bretter del C under del B. Del D brettes også under del B. Avslutter med å brette del X og Y hver sin vei. Setter på en binders nederst på helikopteret.

     


    Del 1: Hold helikopteret så høyt oppe jeg kunne og slapp det. Gjør dette flere ganger.

     

    Del 2: Lar helikopteret falle fra en høyde, tar tiden fra idet den slippes til den treffer bakken. Observerer nøye. Setter så på en binders til på enden av helikopteret og lar den falle fra samme høyde. Tar tiden fra idet den slippes til den treffer bakken. Observerer nøye.

     

    Del 3: Fjerner den av de to bindersene fra Del nr.2. Lar helikopteret falle. Bretter vingene motsatt vei og lar det falle på nytt.

     

    Tegning:

    <bilde>

    <bilde>

     

     

    <bilde>

     

     

     

    <bilde>

     

     

    Resultat/Observasjon:

    Del 1: Snurret ganske fort med klokkeretning.

    Del 2: Et fall før den begynte å snurre fortere enn på Del nr. 1 og traff bakken tidligere.

    Del 3: Snurret motsatt vei av klokkeretning og med nøyaktig samme fall som på Del 1.

     

    Spørsmål:

    Hvilken teori kan du skrive ut fra dine tre konklusjoner?

     

    Konklusjon:

    Del 1: Snurret motsatt vei av det vi trodde og sto uten forklaring på hvorfor den gjorde det. Hadde ikke noe hypotese på fallet.

     

    Del 2: Snurret fortere med mer vekt lagt på helikopteret. Men vi trodde også at den ville snurre med engang etter at vi slapp den. Den snurret først etter at den fikk et fall.

     

    Del 3: Vår hypotese stemte. Snurret motsatt vei og med samme fallet som på Del nr.1.

     

    Felles konklusjon: (Svar på spørsmål)

    - Desto mer vekt som legges på helikopteret vil kunne skape mer pressende lufttrykk under vingene. Og det igjen skaper større rotasjon i vingene.

    - Fortere rotasjon i vingene betyr i praksis at helikopteret vil holde seg lengre i luften.

    - Mer vekt betyr også lengre fall på helikopteret før rotasjonen i vingene starter.

     

    På liten høyde vil mye vekt bety at den kanskje treffer bakken før den får begynne å snurre fordi fallet før rotasjonen i vingene starter blir større enn høyden helikopteret slippes ifra.

     

    (Denne konklusjonen er lagt frem utifra av at den vekta som legges på helikopteret legges bare på punkt D som vist i tegningen i denne rapporten. Hvis det legges tyngde/vekt på andre steder enn på punkt D i rapportens tegning av helikopterets oppbyggning, så vil antagelig helikopterets bevegelser, rotasjon og fall vike ifra det som står i rapportens konklusjon/er.)

    Legg inn din oppgave!

    Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

    Last opp stil