Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Arbeidskravsanalyse for teknikk

Arbeidskravsanalyse for teknikk

Oppgaver om teknikk i forbindelse med bevegelsesoppgaver i håndball.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
24.10.2005


Oppgave 1)

Med teknikk mener vi utøveren løsning på en gitt bevegelsesoppgave.

En god teknikk vil være en hensiktsmessig løsning av bevegelsesoppgaven. God teknikk fører til effektiv teknikk og funksjonell teknikk.

Optimal teknikk er hensiktsmessige bevegelsesløsninger sett på bakgrunn av teoretiske kunnskaper og betraktninger.

Optimal individuell teknikk er den mest hensiktsmessige bevegelsesløsningen som kan velges på bakgrunn av individuelle forutsetninger.

 

Oppgave 2)

Nå spiller jeg på Sunde J-17 laget og vi spiller i 2.divisjon.

 

På banen spiller jeg back. Men for meg selv har jeg lyst til å bli mye flinkere til å avslutte mer på kamper. Prøve å være litt tøffere i angrep. Bli mer bevegelig å lage luker for andre medspiller. Jeg vil øve mer på å ta hoppskudd. Det innebærer at jeg er nødt til å forbedre spensten min. Derfor skal jeg ta øvelser som har noe med spenst å gjøre. Jeg kan hoppe opp trapper og forskjellige hindere. Men å for å få en bedre spenst må jeg bli sterkere i beina. Få en eksplosiv styrke, sånn at jeg kan jobbe som en fjær!:) Jeg vil og trene på forskjellige finter som venstre/høyre finte, froske finte og piruett. For å utføre en finte trenger man hurtighet. En finte er nødt til å skje litt fort slik at motstanderen blir lurt. Rytme og beveglighet trenger jeg også for å få en god finte. Derfor skal jeg trene på de forskjellige fintene slik at jeg blir enormt god på å finte, etter hvert vil fintene komme automatisk. Øvelse gjør mester. Men selvtillitt utgjør en stor rolle, jeg må være sikker når jeg utfører finten slik at den blir bestemt. Skuddplasering vill jeg bli bedre på. Jeg skal trene og sikte på et bestemt punkt slik at jeg klarer å plassere ballen bra i forhold til keeperen står. Jeg er god til å være forsvar. Men det går an å bli mye bedre. Jeg har planer om å øke hurtigheten å bevegeligheten mer. Sånn at jeg kan jobbe sidelengs, støte, å blokkere bra. Men får å gjøre noe som helst på banen, trengs det utholdenhet. Jeg skal begynne å løpe mer, både intervall trening og langkjøring i fritiden min. Målene mine for håndball er helt klart at jeg skal yte mer å bli bedre. Gjør slik at laget mitt blir bedre. Kanskje Sunde havner midt på tabellen, det er vel de langsiktige målene. De kortsiktige målene mine er å få bestemannspokalen.


 

Oppgave 3

Basisteknikk Basisvariant Teknisk ferdighet Teknisk element

Pasning

Langpasning, kortpasning, stusspasning, håndleddspasning,

støtpasning

Pasning i overgang, pasning i rush,

Pasning inn til strek

Kraft-tilpasning,

Timing,

Rytme,

Øye- hånd

Mottak

Enhånds-mottak (høyre/venstre)

Tohånds-mottak

Mottak i hopp,

Ball i fart,

Mann i rygg,

I ro,

 

 

Øye-hånd,

Konsentrasjon,

Timing,

Selvtillit

Skudd

Langskudd,

Hoppskudd,

Stegskudd,

Underarm skudd,

Overarm skudd,

Lobb

Plassering av ball,

 

Kraft,

Kraft-tilpasning, Rytme,

Selvtillit

Finte

Froskefinte,

Venstre-høyre,

Høyre-venstre,

Overslagsfinte,

Piruett finte

 

Piruett finte-høyre/venstre,

Overslagsfinte høyre/venstre

Hurtighet,

Rytme,

Bevegelighet,

Selvtillit,

Utholdenhet,

Forsvar

Blokkering,

Støting,

Frimerke,

Fisking,

Jobbe sidelengs,

Snakke sammen

6.0, 5.1, 4.2, 4.1.1, 3.2.1 forsvar,

Lese spillet

 

 

 

Konsentrasjon,

Hurtighet,

Bevegelighet,

Utholdenhet,

 

Angrep

Rush angrep,

Opprulling,

Avslutning,

 

 

Overganger,

Lese spillet

Hurtighet,

Rytme,

Konsertrasjon,

Bevegelighet,

Utholdenhet,

Selvtillit

 

 

Oppgave 4)

To viktige tekniske ferdigheter fra back er mottak og vendinger/finte. Tekniske element som danner grunnlag for disse TF er øye- hånd, kraft, rytme, hurtighet, bevegelighet, eksplosivitet, utholdenhet, konsentrasjon, timing og selvtillit.

 

For at du skal klare å ta imot en ball, trenger du disse tekniske elementene:

- Øye-hånd koordinasjon trenger vi fordi det må foregå et godt samspill mellom synet av ballen og styringen av håndas bevegelse for at mottakeren skal kunne ta imot ballen. Du er nødt til å vite hvor ballen er samtidig som du klarer å ta imot ballen.

 

- Konsentrasjon: Konsentrasjonsevnen er svært viktig for hvor hurtig vi reagerer. Når vi spiller håndball er konsentrasjonen et ganske viktig element innenfor mottak. Visst en på laget ditt sentrer en pasning til deg og du ikke er konsentrert klarer du ikke ta ballen/du surrer vekk ballen bare pga du er ukonsentrert. Du må hele tiden være konsentrert og følge med ballen, viss dere skal gjør en overgang, må jeg som regel ta imot ballen.. Fordi en overgang er ofte backene involvert i. Viss en overgang skal fungere og bli vellykket må vi klare ta imot en ball, som er en basis teknikk i håndball.

 

- Timing: Når du kommer i rush og keeperen sentrer deg en pasning da er det timingen som teller. Du springer fram til midten og da skal som regel snu deg rundt å time hvor du får ballen. Visst du kommer for sent å passingen allerede har blitt sentret ut har du timet for dårlig. Du rekker ikke å ta imot den ballen da. Timer du godt så får du nesten ballen rett i hendene og da blir mottaket bra. Timing er nødvendig i håndball, du er nødt til å time når du skal ta imot en ball. Barn klarer ikke å time når ballen kommer imot deg, å ”bommer” når ballen kommer, det ender met at du klapper i hendene. Du er nødt til å time når kommer ballen, når skal du ta imot den.

 

- Selvtillitt trenger vi får ta imot en ball. Mange er usikre tør ikke å ta ballen fordi da er de nødt til å ta en del i spillet å ta ansvar for laget. Viss en person ikke er fult så god, vill en helst ikke få ballen, kanskje en mister ballen sånn at det andre laget får ballen? Derfor trenger vi selvtillitt for å ikke utelukke seg selv fra spillet. Folk må gjøre seg spillbare får å ta imot en pasning for at hele laget skal fungere, det nytter ikke å gjemme seg.

 

- Utholdenhet: I en kamp er det nødvendig å ha en god kondisjon. En kam varer 2*25 minutt. Viss du er sliten klarer du ikke å fokuser deg på spillet like godt, og mottaket blir dårligere. Det kan føre til at du mister ballen.

 

Når jeg spiller back er det ganske viktig med gode finter for å ”lure” forsvarsspilleren og skape rom/luker for seg selv. Så de tekniske elementene for venstre/høyre finten er:

 - Rytme blir gjerne knyttet til musikk og dans, men vi møter rytmen på alle livs områder. Også innen håndball. ”Å finne rytmen” og ”flyten” er kjente begreper i idrett. Når vi snakker om dette på håndballbanen vil det være i sammenheng med overganger/kryssinger, finter, opprulling og annet generelt spill. Rytmen representerer en helhet i ferdigheten, noe vi lett kan kjenne igjen, og kanskje tar den bort oppmerksomheten fra de mange detaljene som gjør øvelsen komplisert og vanskelig å gjennomføre. Spillet kan altså bli lettere å gjennomføre om man finner en fin flyt. Finner man denne flyten blir det også letter å unngå tekniske feil og man kan også få større fart på ballen. Dette vil igjen føre til at det lettere vil danne seg luker, om man konstant kjører opprulling. Venstre/høre finten må man ha rytme. For å få en fin finte, må vi ha en rytme for å spare på kreftene slimet det blir lettere å lure motstanderen.

 

- Hurtighet: Først og fremst er hurtighet er en viktig faktor for prestasjonen. Som sagt når du skal ta en høyre/venstre finten på back er det viktig med hurtighet sånn at du lurer forsvarsspilleren og da lager du luker som du selv kan gå i, da blir det lettere å få mål når du kan komme deg i gjennom forsvaret.


 

- Bevegelighet: Dette er en viktig egenskap visst du skal sette en finte på forsvarsspilleren. Men jeg som spiller strek er bevegelighet viktig for å forvirre forsvaret og lage luker for deg og med spillerene. Når jeg beveger med mye inne på sidelinja når forsvars spillerene ligger mye ute på 9 meteren er det ganske bra å være bevegelig, for da er det god mulighet for meg å rykke i rommet bak forsvars spillerene

.

- Selvtillit: Nesten alt på håndball banen påvirkes av selvtilliten. Har du dårlig selvtillit minsker motivasjonen og konsentrasjonen. Når du skal sette en finte eller en vending teller selvtilliten mye inn. Har du dårlig selvtillit og du skal ta en finte eller vending gjør du ikke det skikkelig og du er kanskje redd for å ”drite” deg ut.

 

- Utholdenhet: Det er ganske viktig med utholdenhet når du skal utføre en finte. En kamp varer lenge og du utførerer en bedre finte med en god kondisjon. Når du er trøtt og sliten yter du ikke maks.

 

Oppgave 5)

 1. BT: Pasning – TF: pasning i overgang og pasning inn til strek.

 2. BT: Mottak – TF: ball i fart og ball i ro.

 3. BT: Skudd - TF: plassering av ball og hoppskudd.

 4. BT: Finte - TF: venstre/høyre finte og overslagsfinte.

 5. BT: Forsvar – TF: 6.0 og 5.1 forsvar.

 6. BT: Angrep – TF: overganger og å kunne lese spillet.

 

1. Når man skal sentre en pasning er det viktig å kunne gjøre dette i en overgang, som å kunne legge igjen ballen mens overgangen skjer og lignende. For at overgangen skal bli vellykket må pasningene være i orden. Pasningene må også være presise når man skal sentre inn til strek, slik at mottaket til streken bli bedre og slik at ballen kan settes i mål.

 

Pasning – Langpasning i overgang:

 

1

2

3

4

5

6

Øye– hånd

 

 

 

X

 

 

Rytme

 

X

 

 

 

 

Kraft- tilpassning

 

 

 

X

 

 

Øye-fot

 

X

 

 

 

 

Styrke

 

X

 

 

 

 

Eksplosivitet

 

X

 

 

 

 

Spenst

 

X

 

 

 

 

Hurtighet

 

 

 

X

 

 

Selvtillit

 

 

 

X

 

 

Romorientering

 

 

X

 

 

 

Timing

 

 

 

X

 

 

Konsentrasjon

 

 

X

 

 

 

Balanse

 

 

X

 

 

 

Utholdenhet

 

X

 

 

 

 

 

Passning – Kort passning:

 

1

2

3

4

5

6

Øye– hånd

 

 

 

X

 

 

Rytme

 

 

X

 

 

 

Kraft- tilpassning

 

 

X

 

 

 

Øye-fot

 

X

 

 

 

 

Styrke

 

X

 

 

 

 

Eksplosivitet

 

 

 

X

 

 

Spenst

 

 

X

 

 

 

Hurtighet

 

X

 

 

 

 

Selvtillit

 

 

 

X

 

 

Romorientering

 

X

 

 

 

 

Timing

 

 

 

X

 

 

Konsentrasjon

 

 

X

 

 

 

Balanse

 

X

 

 

 

 

Utholdenhet

 

X

 

 

 

 

 

2. Mottaket må være presist slik at man kan få fart på ballen og slik at man unngår tekniske feil.

 

Mottak – Enhånds mottak:

 

1

2

3

4

5

6

Øye– hånd

 

 

 

 

 

X

Rytme

 

 

X

 

 

 

Kraft- tilpassning

 

X

 

 

 

 

Øye-fot

 

X

 

 

 

 

Styrke

 

X

 

 

 

 

Eksplosivitet

 

 

X

 

 

 

Spenst

 

X

 

 

 

 

Hurtighet

 

 

X

 

 

 

Selvtillit

 

 

 

 

X

 

Romorientering

 

X

 

 

 

 

Timing

 

 

 

X

 

 

Konsentrasjon

 

 

 

X

 

 

Balanse

 

 

X

 

 

 

Utholdenhet

 

X

 

 

 

 

 

Mottak – Tohånds mottak:

 

1

2

3

4

5

6

Øye– hånd

 

 

 

X

 

 

Rytme

 

X

 

 

 

 

Kraft- tilpassning

 

X

 

 

 

 

Øye-fot

 

X

 

 

 

 

Styrke

 

X

 

 

 

 

Eksplosivitet

 

X

 

 

 

 

Spenst

 

X

 

 

 

 

Hurtighet

 

X

 

 

 

 

Selvtillit

 

 

 

X

 

 

Romorientering

 

X

 

 

 

 

Timing

 

 


 

X

 

 

Konsentrasjon

 

 

X

 

 

 

Balanse

 

X

 

 

 

 

Utholdenhet

 

X

 

 

 

 

 

3. Når du skyter ballen er det viktig at du kan plassere ballen på forskjelling plasser i målet i forhold til keeper. Ha et godt håndledd og lang arm, slik får du best utbytte av skuddet. For å få et bra hoppskudd må du ha god spenst, slik at du får god oversikt over hvor du skal plassere ballen.

 

Skudd – Hoppskudd:

 

1

2

3

4

5

6

Øye– hånd

 

 

X

 

 

 

Rytme

 

 

X

 

 

 

Kraft- tilpassning

 

 

 

X

 

 

Øye-fot

 

X

 

 

 

 

Styrke

 

 

 

X

 

 

Eksplosivitet

 

 

 

X

 

 

Spenst

 

 

 

 

 

X

Hurtighet

 

 

 

X

 

 

Selvtillit

 

 

 

 

X

 

Romorientering

 

 

X

 

 

 

Timing

 

 

 

X

 

 

Konsentrasjon

 

 

X

 

 

 

Balanse

 

 

 

X

 

 

Utholdenhet

 

 

X

 

 

 

 

Skudd – Stegskudd:

 

1

2

3

4

5

6

Øye– hånd

 

 

 

 

X

 

Rytme

 

 

X

 

 

 

Kraft- tilpassning

 

 

 

X

 

 

Øye-fot

 

 

X

 

 

 

Styrke

 

 

X

 

 

 

Eksplosivitet

 

 

 

X

 

 

Spenst

 

X

 

 

 

 

Hurtighet

 

 

 

X

 

 

Selvtillit

 

 

 

X

 

 

Romorientering

 

X

 

 

 

 

Timing

 

 

X

 

 

 

Konsentrasjon

 

 

X

 

 

 

Balanse

 

 

 

X

 

 

Utholdenhet

 

 

X

 

 

 

 

4. En venstre/høyre finte er obligatorisk og du må utfordre et rom og ha hurtighet i beina. Slik klarer du å lure motstanderen til å flytte seg og du får da et rom du kan rykke inn i. For å gjøre finten må du ha rytme, slik at det blir lettere å unngå tekniske feil. Når du skal ta en finte er det viktig at du gjør denne finten bra nok, sånn du lurer forsvarsspilleren. Da må du ta ett sikkelig pådrag å komme i god fart også utføre finten.

 

Finte – Høyre/venstre finte:

 

1

2

3

4

5

6

Øye– hånd

 

 

X

 

 

 

Rytme

 

 

 

 

X

 

Kraft- tilpassning

 

 

X

 

 

 

Øye-fot

 

 

 

X

 

 

Styrke

 

 

 

X

 

 

Eksplosivitet

 

 

 

 

X

 

Spenst

 

X

 

 

 

 

Hurtighet

 

 

 

 

X

 

Selvtillit

 

 

 

 

X

 

Romorientering

 

 

 

X

 

 

Timing

 

 

 

X

 

 

Konsentrasjon

 

 

 

X

 

 

Balanse

 

 

 

 

X

 

Utholdenhet

 

 

X

 

 

 

 

5. Når man spiller forsvar er det viktig at det er organisert og at alle passer på sin spiller. Skjer det overganger må forsvaret flytte seg i forhold til overgangen, slik at det ikke blir ”hull” i forsvaret. Når man er i forsvar er det også kjempe viktig at alle snakker om hvilke spillere de ar og hvem som går ut og støter mens den andre passer på streken. Noe som også er kjempe viktig et at keeperen snakker til de som står i forsvar, for keeperen har en veldig god oversikt over hva som skjer i angrepet. 6.0 forsvaret er det ordinalet forsvaret, mens 5.1 forsvar brukes når en’ person ligger ute på angrepet og forstyrrer spillet. Hvis en enkelt person på det andre laget utmerker seg kan også 5.1 forsvar brukes til å holde denne personen borte fra spillet. 5.1 er en god variant der en person er ute og forstyrrer for de tre midtbackene. Hensikten med dette forsvaret er ikke bare for å forstyrre og holde en person ut fra spillet der er også å få kant avslutninger, for det er lettest for keeperen og ta.

 

Forsvar – Jobbe sidelengs:

 

1

2

3

4

5

6

Øye– hånd

 

X

 

 

 

 

Rytme

 

 

 

X

 

 

Kraft- tilpassning

 

X

 

 

 

 

Øye-fot

 

 

 

 

X

 

Styrke

 

 

 

X

 

 

Eksplosivitet

 

 

X

 

 

 

Spenst

X

 

 

 

 

 

Hurtighet

 

 

 

 

 

X

Selvtillit

 

 

 

 

X

 

Romorientering

 

 

 

X

 

 

Timing

 

 

 

 

X

 

Konsentrasjon

 

 

 

X

 

 

Balanse

 

 

 

 

X

 

Utholdenhet

 

 

 

 

X

 

 

Forsvar – Støting:

 

1

2

3

4

5

6

Øye– hånd

 

 

 

 

X

 

Rytme

 

 

 

X

 

 

Kraft- tilpassning

 

 

 

X

 

 

Øye-fot

 

 

 

X

 

 

Styrke

 

 

 

 

X

 

Eksplosivitet

 

 

 

 

X

 

Spenst

X

 

 

 

 

 

Hurtighet

 

 

 

X

 

 

Selvtillit

 

 

 

 

X

 

Romorientering

 

X

 

 

 

 

Timing

 

 

 

 

X

 

Konsentrasjon

 

 

 

X

 

 

Balanse

 

 

 

X

 

 

Utholdenhet

 

 

 

X

 

 

 

6. I et angrep må man få fart på ballen og la det skje kryssinger/overganger for å spille ut forsvaret og lettere få ”luker”. Passer man bare ballen frem og tilbake blir det fort passivt spill og da er det lettere for forsvarsspilleren å lese spillet.

 

Angrep – Rush:

 

1

2

3

4

5

6

Øye– hånd

 

 

 

 

X

 

Rytme

 

 

 

X

 

 

Kraft- tilpassning

 

 

X

 

 

 

Øye-fot

 

 

 

X

 

 

Styrke

 

 

X

 

 

 

Eksplosivitet

 

 

 

 

X

 

Spenst

 

X

 

 

 

 

Hurtighet

 

 

 

 

 

X

Selvtillit

 

 

 

 

X

 

Romorientering

 

 

X

 

 

 

Timing

 

 

 

 

X

 

Konsentrasjon

 

 

 

X

 

 

Balanse

 

 

X

 

 

 

Utholdenhet

 

 

 

 

 

X

 

Angrep – Avsluting:

 

1

2

3

4

5

6

Øye– hånd

 

 

X

 

 

 

Rytme

 

 

 

X

 

 

Kraft- tilpassning

 

 

 

X

 

 

Øye-fot

 

 

X

 

 

 

Styrke

 

 

X

 

 

 

Eksplosivitet

 

 

 

X

 

 

Spenst

 

 

 

X

 

 

Hurtighet

 

 

 

X

 

 

Selvtillit

 

 

 

 

X

 

Romorientering

 

 

X

 

 

 

Konsentrasjon

 

 

 

X

 

 

Timing

 

 

 

X

 

 

Balanse

 

 

X

 

 

 

Utholdenhet

 

 

 

 

X

 

 

Oppgave 6)

De tekniske element som får høyest score fra alle skjemaene er:

Øye-hånd, hurtighet, selvtillit, timing og utholdenhet.

- Øye-hånd koordinasjon: Dette trenger vi fordi det må foregå et godt samspill mellom synet av ballen og styringen av håndas bevegelse for at mottakeren skal kunne ta imot ballen. Dette er narturligvis et vesentlig punkt å ta med siden det meste av spillet foregår med ball i hendene.

- Hurtighet: I håndball er dette nokså viktig. Vi trenger hurtighet i et rush, når vi skal sette en finte eller når vi skal springe tilbake til å forsvare oss mot motstanderen. Når vi er hurtige i angrepet, kan vi lure forsvars spillerene med raske overganger og lignende. Har du stor hurtighet har du lettere for å få til det du ønsker, ved at motstanderen har det vanskeligere for å ta deg når du kommer i stor fart.

- Selvtillit: Selvtillit er troen til å mestre. Visst du ikke har tro på deg selv klarer du ikke å mestre vanskelige oppgaver. For eksempel visst du skal ta en venstre/høyre finte, å selvtilliten din er veldig dårlig, da klarer du ikke å mestre den finten. Selvtilliten din synker enda mer og motivasjonen blir dårligere. Så det er veldig viktig med god selvtillit når du er på håndballbanen. Med god selvtillit øker lysten til å trene og motivasjonen blir bedre og ikke minst du klarer å mestre vanskelige oppgaver.

- Timing: I håndball er timing noe av det viktigste elementet. Alt trenger timing. Timing er veldig viktig med tanke på gjennombrudd, overganger, rush og innspill. Har du feil timing vil pasninger bli upresise og det vil bli flere tekniske feil i spillet.

Eks: Skal du hive en rush pasning er den timingen som teller. Du kan enten hive for tidlig eller for sent. Eller når laget skal ha en overgang, så må du time når du skal komme og møte ballen og lignende.

- Utholdenhet: Utholdenhet er en vesentlig ting å ha med her. Håndball minner om intervall arbeid, der man arbeider frem og tilbake i 2x30 min. Dette krever at personene som spiller bør ha god utholdenhet for å holde ut en hel kamp. Har man ikke god utholdenhet blir man fort sliten og da fører det til at du ikke klarer å konsentrere og yte 100 % på en kamp.

 

Oppgave7)

En av basisteknikkene er pasninger som f.eks: lang/kort pasning, stuss, håndledd og støtpasning. Alle spillerne i alle posisjonenene bør mestre disse teknikkene både stillestående og i fart. Pasninger er hovedelementet i håndball, kunne lese spillet og kaste ballen til den spilleren som har den beste posisjonen. Hvis ikke denne teknikken mestres vil det bli mye avbrudd, og liten flyt i spillet.

 

Mottak er også en basisteknikk alle spillere i alle posisjonene må mestre. Alle spillere i alle aldrer må klare å ta imot en ball med begge hendene, denne basisteknikken kalles tohånds-mottak. Kan man ikke ta imot en ball har man ikke noe på en håndballbane og gjør. For de som er litt eldre er det også en stor pluss å kunne etthånds-mottak.

 

En annen basisteknikk er skudd. Her er det normalt å kunne hoppskudd og stegskudd. Disse to basisteknikkene lærer man fra man er liten av. Det er veldig viktig å kunne ta et hoppskudd, da er det lettere å få mål. For man prøver å hoppe opp sånn det skal bli vanskeligere for forsvaret å blokke skuddet ditt og du får en bedre oversikt over hvor keeperen står. Stegskudd kan man ofte bruke når du og laget ditt har en rask ankomst sånn du får en hurtig avslutning i stor fart.

 

Finter bør man mestre i håndball. Vi har noen helt vanlige basisteknikker som kan være en helt enkel høyre/venstre finte eller venstre/høyre finten. Disse to fintene er de basisteknikkene man bør mestre. Disse to fintene lærer man ganske tidlig. En finte er ganske viktig når man skal spille håndball, slik at du klarer å lure motstanderen til å flytte seg og du får da et rom du kan rykke inn i.

 

Forsvar er også en basisteknikk som f.eks: blokkering, støting, snakke sammen og jobbe sidelengs. I håndball er det to ting man burde kunne og det er at vi spiller angrep og forsvar. Når vi står i forsvar er hele ”cluet” å hjelpe keeperen som står i mål sånn at det kanskje blir litt lettere å redde skuddene som kommer fra motstanderne. Det kan vi gjøre ved å støte på motstandere når de kommer i stor fart, blokke skuddene og jobbe sidelengs etter som hvor ballen er sånn vi får overtall i forsvar.

 

Å spille ett angrep er den siste basisteknikken alle spillere fra spiller posisjonene burde mestre, det kan være ett rush angrep, en vanlig opprulling/overgang og ikke minst avslutning.

 

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil