Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Leonardo da Vinci (1452-1519)

Leonardo da Vinci (1452-1519)

Kort om Leonardo da Vinci.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
17.10.2005

Det er sagt om Leonardo da Vinci at gjennom ham framstod hele renessansen i en person. Han var italiener og levde på 1400-tallet. Som ung kom han til Firenze. Med utålmodig iver kastet han seg over alle kunstens, kulturens og vitenskapens felter. Han studerte naturen, fra fosteret i morens liv til plantefiber og blomsterblad. Han gjorde flere vitenskaplige eksperimenter og forsøkte seg som oppfinner.

 

Han ble regnet som et universalgeni: Han var maler, bildehogger, dikter, musiker, arkitekt, naturforsker og matematiker. Men framfor alt var Leonardo opptatt av å studere mennesket. Hans mange skisser og malerier forteller om en dyp følelse for menneskets personlighet og skjønnhet. I antikken var det vanlig å framstille mennesket nakent i kunsten. Det ble sett på som naturlig å studere den nakne menneskekroppens skjønnhet. Det var for eksempel vanlig at de som deltok i idrettskonkurranser, var nakne.

 

I århundrene som fulgte, forandret dette seg. Menneskekroppen ble framstilt med klær; nakenhet passet seg ikke. I renessansen ble antikkens tanker levende, og mange kunstnere framstilte nakne mennesker igjen. Det var uttrykk for det nye menneskesynet. Mennesket hadde ikke noe å skamme seg over; det var et uavhengig vesen som ble oppfattet ut fra seg selv. I Leonardos malerier framstod mennesket med karakter og personlighet. I maleriet av Mona Lisa med det gåtefulle smilet skapte Leonardo det mest berømte portrettet i malerkunstens historie.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil