Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Nasjonalromantikken i dag

Nasjonalromantikken i dag

Hvordan har nasjonalromantikken i Norge vært opp gjennom tidene?

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
13.10.2005


Den store nasjonalromantiske perioden i Norge var på midten av 1800-tallet. Da var det viktig å grave frem norske ”skatter”.

 

Siden Norge hadde vært i union med Danmark så var skriftspråket i Norge dansk. Noen ville beholde det danske språket, bare lage litt endringer slik at det hørtes norskere ut. Mens andre ville lage et helt nytt norsk språk. Så Ivar Aasen reiste rundt på landsbygdene og samlet dialekter, som skulle bli grunnlaget til et norsk skriftspråk. Altså nynorsk.

 

Det var på denne perioden Norge fikk eget flagg, egen nasjonalsang, og ikke minst egen nasjonaldag!

 

Henrik Wergeland er en viktig person for Norge og 17. mai.

 

Andre viktige personer fra denne perioden er Asbjørnsen og Mo. For dere som ikke vet hvem det er, så er det de som reiste rundt og samlet inn eventyr og skrev de ned.

 

Malere og kunstnere laget fine bilder av fjell og fjorder, og fikk frem den koselige naturen som nordmennene var utrolig stolte av!


 

Nasjonalromantikken var ikke bare en periode på 1800-tallet, det er også noe som finnes i dag. Du har det rundt deg nesten hele veien, men det er vanskelig å legge merke til for du er vant til å se det…

 

Men det er mange som mener at nordmenn ikke er nasjonalromantiske, de sier at vi er alt for samfunnskritiske… Men uansett så har den nasjonalromantiske perioden likevel satt store spor i de norske tradisjonene, for eksempel 17. mai.

 

17. mai er fortsatt en viktig dag for nordmennene og Norge, så den blir feiret. Da er det mange som går i tog og svinger det norske flagget til alle kanter. Mange tar på seg bunad eller finklær. Det arrangeres leker for store og små… Alle smiler og ler, og har det helt topp. Hvorfor gjør de det? Jo, det er fordi de er glade i landet sitt, og er stolte av å være norsk. Hvis det ikke hadde vært nasjonalromantikk fremdeles så hadde 17. mai bare vært en vanlig arbeidsdag!

 

Et annet eksempel på nasjonalromantikk er melkesjokoladen… Et lite stykke Norge! Men er det egentlig nasjonalromantisk? Nå er jo ikke Freia norsk lenger, men kjøpt opp av svenskene… Mange ser på melkesjokoladen som lureri, for egentlig så er det jo en kalori-bombe. Jeg mener at det ligger et skjult budskap i ordet sjokolade. Du blir sjokk og lade.. Så det er ikke så veldig nasjonalromantisk likevel..

 

Eventyr er fortsatt veldig populært blant barna, og de synes det er spennende å høre på når de voksne forteller. Noen plasser blir folkeviser fortsatt spilt og sunget.

 

Men det er ikke bra å være for nasjonalromantiske, det kan føre til rasisme. For hvis du er for glad i landet ditt, så ser du ned på mennesker fra andre land. Og det er ikke bra, for da går du rundt og innbiller deg at du er mye mer verdt enn andre folk, og slik vil vi ikke ha det. For alle mennesker er spesielle, og det er ingen som er bedre enn noen andre.

 

Men alt er ikke like bra med nynorsken. Mange kjemper for å få vekk det obligatoriske skriftspråket. De fleste vil vel at det skal være valgfritt med sidemål, og det er jeg veldig enig i. For jeg synes det er et vanskelig språk, og det er stress å lære to forskjellige norske språk å skrive på. Så om noen år så har kanskje nynorsken blitt valgfri.

 

Om 50 år så kan det hende vi verken har nynorsk eller bokmål, det vil si ingen norsk språk. Vi har kanskje blitt påvirket av USA og de andre verdensmaktene, så det kan vær at engelsk blir det nye språket i Norge! Det hadde jo vært ganske praktisk, for da kan alle snakke sammen på et språk de kan…

 

Kanskje Norge fortsatt er uten for EU, men det mest sannsynlige er at Norge snart kommer til å bli medlem.

 

Men vi nordmenn må passe på lande vårt, for det finnes luringer i alle kanter. Folk som er misunnelige på oss, for vi har et så vakkert land å være stolte av! Så vi må kjempe i mot, og stå på videre.. For Norge betyr utrolig mye for oss!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil