Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Dødsstraff

Dødsstraff

Er dødsstraff riktige måte å straffe noen på? Mennskerettigheter og de fem lovlige henrettelsesmetodene i USA.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
11.10.2005

Dødsstraff er dette riktig måte å straffe noen på?

Min mening er nei! Skal jeg være helt ærlig, synes jeg at det er å slippe billig unna. Ja, de må leve i frykt i kanskje hele 15 år, men de må jo bare akseptere det. Å ja de dør, mister live sitt. Men tenk på familien til ”offeret” hva de har mista. De burte heller bruke resten av live sitt til å sitte i en celle og tenke over hva de har gjort, de burte råtne opp i den cella!

 

Menneskerettigheter?

Da/når man tar et liv mister man dem!!! Det burte man kanskje tenke på litt før man tar et eller flere liv.

 

I fengsel har man vel kanskje ikke noen menneskerettigheter, der voldtar de og slår hverandre for alt mulig!

 

Jeg virker kanskje litt kritisk til ”mordere”, men det jeg glemmer er at de er mennesker de også! Ja, de fortjener å råtne opp i fengsel. Og kanskje de fortjener å dø, men ikke på denne måten. Nederst på siden ser du Allen Lee henrettet. Da jeg så det bilde, tenkte jeg, tenk om uskyldige mennesker blir henrettet. Dette er også enn av grunnene at jeg er imot dødsstraff!

 

De siste 20 åra har 48 mennesker blitt uskyldig dømt til døden. Men senere løslatt. Men ikke alle er like heldige, noen blir henrettet!

 

Det er 5 godkjente henrettelsesmetoder i USA:

- Dødssprøyten.

- Den elektriske stol.

- Gasskammer.

- Henging.

- Skyting.

 

Kort: Jeg er imot dødsstraff, fordi: Uskyldige mennesker kan bli henrettet og de som er skyldige, burde bruke resten av livet til å tenke over hva de har gjort. Dødsstraff er for bra for dem. Selv om de hadde fortjent det og!!!

 

Men dette er bare min mening om dødsstraff.

 

 

<bilde>

Allen Lee ble henrettet i den elektriske stol

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil