Slovakia - en ung stat

Litt fakta om Slovakia.
Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.10.11

Slovakia er et lite land som ligger i sentral-europa. Hovedstaten der heter Bratislava. I Slovakia bor det ca 5,5 millioner mennesker. Og i Bratislava bor 463.700 av dem.

 

I mange år var Slovakia og Tsjekkia et land. Men i 1993 ble Slovakia egen stat. Og fordi Slovakia ble en egen stat i 1993, blir det kalt en ung stat. I hele Slovakia bor det en halv million sigøynere i Slovakia. Og Bratislava regnes som sigøynernes by.

 

<bilde>
På et universitet i Bratislava kan du både lære språket deres og mye mer.

 

Disse tre heter Eku, Milan og Jozko. De opptrer med tradisjonell sigøynermusikk. Du kan blant annet se dem 28. november i Bjørkvika i Oslo kl: 19.00.

 

Slovakia er et land med mye fjell. Selv om det er mye fjell der drives det mye jordbruk. På slettelandet ved Donau dyrkes det hvete, sukkerroer, poteter og humle. Humle er en plante som de bruker når de skal brygge øl. Det er også mange bønder der som driver fedrift og svineavl.

 

<bilde>

 

Bilkjennetegnet til Slovakia er SK. Slovakisk er hovedspråket, men det snakkes også ungarsk og tsjekkisk. Nasjonaliteten er slovakere. Nasjonaldagen er 1. september. Slovakia grenser til Østerrike, Tsjekkia, Polen, Ukraina og Ungarn. Høyeste fjell heter Gerlachovsky stit og er 2655 meter høyt. Ressursene i Slovakia er salt, magnesium, jern, brunt kull og mark. De er et varmt og vennlig folkeslag og vil gjøre nesten hva som helt for at du skal føle deg velkommen!

 

Her ser du flagget til Slovakia.

<bilde>

 

 

Verdt å vite om Slovakia

1. Var medlem av Tsjekkoslovakia helt til 1. januar 1993 da de ble to stater.

 

2. Styreform: Republikk.

 

3. Slovakia importerer b.la maskiner og transportutstyr, drivstoff og kjemikaler.

 

4. Bilmerket til Slovakia er SK.

 

5. Industri: metaller, mat, drikke, elektriske ting, gass, kjemikalier, gummi, papir, keramikk og apparater.

 

6. Nasjonaliteten i Slovakia er slovakere.

 

7. Nasjonaldagen til Slovakia er 1. september.

 

8. Det er veldig mange som ikke får seg jobb.

 

9. Slovakia er et fjelland og ca 40 % av landet er dekket av fjell.

 

10. Etter at Tsjekkoslovakia ble delt i to land, har Slovakia hatt det tøft økonomiisk.

 

                     

Klima

Klimaet i Slovakia er stort sett varmt, men om vinteren er det kaldt og da er det mye snø der. Den beste tiden til å dra til Slovakia er i juli. Men juli er også tiden for nedbør og det kan fort bli tordenvær.

 

Kjente personer!

- Poeten Andrej Sladkovic som skrev stykket Marina i 1846.

- Komponisten Andres Ocen.

- Komponisten Mikulas moyzes.

- Maleren Mikolas Ales.

- Maleren Joza Urpka.

 

<bilde>

Religion

De fleste folkene i Slovakia er kristne, men det er også mange som er katolske, protestanter og ateister.

 

Styreform

Slovakias styreform er parlamentarisk demokrati, republikk.

 

Bratislava slott

Slottet ligger i Bratislava noe som navnet også forteller om. Dette slottet ligger fint midt i byen. Det er mye skog rundt slottet og det er bygd en mur rundt. Det får fin utsikt til elven Donau.

 

Mala Fatra nasjonalpark

Dette er en av to store nasjonalparker i Slovakia. Den ligger helt nord i landet der den grenser til Polen og Tsjekkia. Navnet betyr Lille Fatra. Den strekker seg 50 km.

 

 

<bilde>

Her ser du Bojnice-slottet.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst