Det rettsspørsmål som oppgaven reiser, løses ved hjelp av lov av 16.juni 1989 om håndverkertjenester m.m. for forbrukere. Grunnlaget ligger i § 1 (1) som sier at tjenesteyteren må opptre i næringsvirksomhet, og den som tjenesten utføres for må være en forbruker.
Kari mener regningen på 900 kr er for mye, i forhold til den antatte prisen på 200-300kr. Sykkelverkstedet Det gylne nav mener prisen inkluderer reparasjon av feil på giret som de reparerte i samme slengen som de reparerte bremsene.
Reglene om tilleggsarbeid finner vi i håndverkertjenesteloven § 9. I henhold til § 9 (1) skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren hvis det er behov for tilleggsarbeid. Hvis det ikke er mulig å kontakte forbrukeren kan tilleggsarbeidet utføres hvis man kan anta at forbrukeren ville ha utført tilleggsarbeidet og prisen er ubetydelig, jf. § 9 (2). I dette tilfellet virker det ikke som at sykkelverkstedet har prøvd å kontakte Kari. Prisen kan heller ikke sies å være ubetydelig. Det er stor forskjell på 200-300 kr og 900 kr.
Sykkelverkstedet kan ikke kreve betaling for tilleggsarbeidet.