Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Er det riktig å ta fostervannsprøve?

Er det riktig å ta fostervannsprøve?

Dette er en argumenterende artikkel om det er riktig eller galt å ta abort hvis en vet at fosteret kommer til å utvikle Downs syndrom.

Sjanger
Resonnerende
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.10.2005


Det å få barn er det beste som kan skje med foreldre. For mange foreldre er barn velsignelse og gave fra gud. Alle barn er ikke fullkomne og det må aksepteres. Er det slik at barn som ikke er fullkomne psykisk og fysisk sett ikke skal få leve.? Dette er en viktig spørsmål som blir mer og mer aktuelt for tiden. Nå for tida kan man ta prøver av foster vannet som kan avsløre alvorlige skader på fosteret, resultatet av prøven kan føre til abort!!!. For det meste avslører fostervanns prøver Downs syndrom. Downs syndrom oppstår ved genetisk feil og det er en tilstand med psykisk og fysisk utviklingshemmning. Er det slik at vi vil ha et samfunn med bare perfekte mennesker.?

 

Menneskene har vært utsatt for sykdommer siden tidenes morgen. Etter hvert som det skjedde teknologiske fremskritt har vi stadig funnet nye metoder og medisiner for å kurere sykdommer på. Vi har også fått vite om sykdommer som vi ikke visste om, alle sykdommer er ikke like enkle å kurere. Teknologiene har også gjort oss i stand til å vite om fosteret har noen av de alvorlige sykdommene som ikke kan kureres. I mange steder i dagens verden kan foreldere bestemme om de vil ha fosteret med en alvorlig sykdom eller om å ta abort. En av metodene går ut på å ta fostervanns prøve for å avsløre om fostret har Downs syndrom eller andre alvorlige sykdommer. I de følgene avsnitene vil jeg komme med argumenter om det er riktig å bruke fostervanns prøve for å avsløre Downs syndrom og hva slags følger det kan få.


 

I enkelte tilfeller kan fostervanns prøver gjøre skade på fosteret og moren, da er det bare en mulighet igjen og det er å ta abort. Siden fostervanns prøve følger med en risk så velger mange kvinner å ikke ta det. Mange kvinner tar ikke fostervanns prøve på grunn av religionen sin. Som eksempel så kan vi ta Islam. I islam er det ikke lov å ta abort uannsett barnet bærer på en sykdom som Downs syndrom. Hvorfor skal man ta en fostervanns prøve når det ikke finnes noe kur mot sykdommen som blir avslørt. Det er rett og slett sløsing med goder for å finne ut om et foster er skadet eller ikke.

 

Fostervanns prøve kan føre til abort. For mange er abort det samme som drap. I norge er det lov til å ta abort helt til i 12-14 svangerskaps uke. Til da kan man ta rekke å tester som kan avsløre sykdommer, da har man grunnlag for å ta abort eller ei. Er et foster på ca. 12-14 uker et helt menneskeliv.? Mange mener at når eggcellen og sædcellen har smeltet sammen så er det en hel menneskeverd, mens noen mener at når hjertet begynner å slå da er det menneskeliv. Noen politikere vil at abort grensen skal utvide til 18 uke i svangerskapet. Det er dumt å ta abort uansett om fostret har Downs syndrom. Skal barn som ikke er fullkomne ikke få leve?

 

De som argumenter for abort og fostervannsprøver mener at det er greit å ta abort hvis forekommer at fostret har Downs syndrom de mener at da slipper dette fostret som skal bli et individ å lide. De mener også at når fostert er mellom 0-14 uker gammel ikke er et individ. Samfunnet slipper en slags byrd for å ta vare på barnet. Det å ha et barn med Downs syndrom kan være veldig vansklig for foreldrene, de må legge om alle planene sine for å gi barnet best mulig tilværelse. Barn med Downs syndrom koster samfunnet for millioner. Det er kanskje det foreldrene tenker på når de velger bort babyen med Downs syndrom. De tror at de har gjort det beste for alle, mens de egentlig har frarøvet noen retten til å leve. Mennesker er heldigvis forskjellige. Noen ville kanskje velge å gjøre om et handikappet barn til noe positivt og få bedre liv.

 

Når fostervanns prøve viser at barnet har Downs syndrom kan man ta abort i enkelte tilfeller helt ned til 23-24 svangerskaps uke. Grensene for hvor utviklet et foster må være for å overleve hvis det blir født for tidlig eller abortert, har blitt flyttet flere ganger etter hvert som forskningen har ført frem. Foster helt nede i 22-23 uke kan nå overleve ved hjelp av nyere teknologi og bedre medisiner. Man kan likevel ta abort på foster med Downs Syndrom helt ned til uke 24, og babyer kan overleve helt ned til 22 uke. Virkeligheten er også den at en god del av de abortene som blir utført etter 20 uke, resulterer i en levende baby som er dømt til å dø fordi foreldrene ikke kan ta vare på den.

 

Er det virklig så ille å ha et barn som ikke er fullkommen.? Barn med handikap burde også få rett tilå leve. Man kan ikke bare ha et samfunn med perfekte og drepe de som ikke er helt det samme. Jeg mener at fostervanns prøve kan være litt nyttig fordi da kan man forbrede oss på det verste, men abort er jeg helt imot. Abort burde ikke bli tillat. Abort burde være den siste utveien altså når moren er i fare. Til slutt men ikke minst ser jeg de med Downs syndrom som mennesker med føleleser og intellekt.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil