Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Orkanen "Katrina"

Orkanen "Katrina"

En artikkel om orkanen "Katrina".

Karakter: 6

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
01.10.2005

Mandag morgen den 29/08 raste orkanen ”Katrina” innover fastlandet og over byen New Orleans med en vindstyrke hastighet på 240 km/t. Den knuste alt i sin vei, bygninger, hus og biler. Når store deler av New Orleans ligger under havet, og det bare var dikene som stod mellom New Orleans og de seks til åtte meter høye bølgene. Det endte med at bølgene vant og 70 % av byen ble lagt under vann.

 

Målt i kroner og ører er ”Katrina” den dyreste naturkatastrofen i USAs historie. Amerikanske analytikere beregner forsikringsutbetalinger på rundt 300 milliarder NOK. Summert beregner de at hele katastrofen har kostet så mye som 1200 milliarder Norske kroner alt i alt for all ødeleggelsen ”Katrina” har gjort, noe som utgjør utgiftene til to kriger.

 

Hittil er dødstallet kommet opp i 1114 mennesker, men enda er ikke New Orleans lenset og tømt for vann. Ikke nok med at over tusen personer har mistet livet i denne forferdelige naturkatastrofen, er en hel byn, New Orleans, lagt under vann og totalt ødelagt. Det vil ta flere år før ofrene får vende tilbake til hjemmene sine.

 

Dagene i etterkant av katastrofen var en enorm påkjenning for politiet i New Orleans, noe som har ført til at flere skal ha begått selvmord og over 200 har desertert fra tjeneste. Før politiet kom til byen var det flere som tok seg anledningen å plyndre, rane og drepte som de ville. Det ble erklært krigssone i byen og de sendte 300 soldater direkte fra Irak til New Orleans, soldater hadde erfaring nok til å gå inn i byen og få kontroll igjen. De fikk ordre om å skyte for å drepe, om det var nødvendig. De tok fort over byen igjen.

 

Demokratene i USA med Hillary Clinton i spissen ville starte en uavhengig gransknings komité som skulle granske sentrale og lokale myndigheter etter ”Katrinas” herjinger. Hun mente at de nølte og ventet altfor lenge med å sende hjelp til de kriserammede områdene, og hun ville finne ut hva som gikk gale. Forslaget ble øyeblikkelig nedstemt av senatets republikanske medlemmer.

 

Ville redningsarbeidet tatt så lang tid som det tok, hvis det hadde vært New York eller Washington som hadde blitt rammet? Det har vært mye spekulering blant media om det ble bevist utsatt å sende hjelp til de kriserammede områdene. Blant annet har ordet rasediskriminering vært nevnt. Kanskje hjelpen ble utsatt med vilje fordi det bor for det meste bare fargede og fattige personer i de kriserammede områdene? Det som måtte til for at krisehjelpen skulle komme var et desperat SOS fra borgemesteren Ray Nagin direkte på CNN, torsdag kveld, tre dager etter Orkanen knuste New Orleans

 

Hva skyldes egentlig denne ekstremt kraftige naturkatastrofen?

 

- Jeg tror både orkanen Katrina og Rita er resultater av global oppvarming, sier FNs bistandskoordinator Jan Egeland til BBC.

- Dette burde være en oppvåking for oss alle når to slike kraftige orkaner treffer USA i løpet av et par uker, det er uten tvil store klima endringer på gang, sier han og peker mot andre store orkaner i den siste tiden i det indiske hav, Atlanterhavet og Karibia.

 

Siden 1960 har tallet på klimatiske katastrofer triplet seg, noe som skyldes stigende temperaturer i verdenshavene på grunn av den globale oppvarmingen vi mennesker driver med.

 

Hva er en orkan/tropisk orkan?

 

En tropisk orkan er en virvelstorm som er helt symmetrisk og kommer vanligvis på ettersommer og tidlig høst. Orkaner bygger seg opp over havområder når luften er varm og fuktig og temperaturen i sjøen overstiger 27 grader. Orkantiden i USA starter 1. juli og gir seg i slutten av november.

 

Hvis verden fortsetter med den globale oppvarmingen som vi gjør nå, kommer orkantidene til å bli verre og verre for hvert eneste år som går, og ødeleggelsene større og større. Det er bare en ting å gjøre, trappe ned på den globale oppvarmingen: færre biler, mer offentlig transport, bedre energi kilder, slutt på dumping av avfall, osv. Hvis ikke dette skjer vil det få katastrofale konsekvenser for det globale samfunnet vi lever i.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil