Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Oksidasjon av alkoholer

Oksidasjon av alkoholer

Forsøk i 3KJ, organisk kjemi.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
25.09.2005


Utstyr:

Vernebriller

Følgende alkoholer:

  • metanol
  • etanol
  • propan-1-ol
  • propan-2-ol
  • 2-metylpropan-2-ol
  • dråpeflaske med komsyrereagens

    seks dramglass

    blått lakmuspapir

     

    <bilde>

     

    Problemstilling:

    Hvilke av de utleverte alkoholene oksideres av kromsyrereagenset? Hvilke observerbare kjennetegn kan du bruke for å skille mellom primære, sekundære og tertiære alkoholer ved å tilsette et egnet oksidasjonsmiddel? Er den ukjente alkoholen en primær, sekundær eller tertiær alkohol?

     

    Hypotese:

    Jeg mener de primære alkoholene vil reagere med kromsyrereagenset og danne syre som vil resultere i svake sure gasser som vil gjøre at d blir utslag på det blåe lakmus papiret.

     

    Fremgangsmåte:


    Vi fant frem 6 rene dramglass og dryppet 10dråper kromsyrereagens i hver av dem, etter at vi hadde merket dem med nummer for å skille dem. Deretter dryppet vi oppi en alkohol i hver av dram glassene, og observerte forandringene som skjedde. Etter at vi hadde tilsatt alkoholen i kromsyrereagensen ventet vi litt slik at mulige reaksjoner skulle skje og deretter la på et fuktet lakmuspapir over glasset.


    Observasjoner:

    Alkohol

    Forandring/utslag på lakmuspapiret

    Metanol

    lys brunà mørk brunoransje med grønn farge som sitter igjen på glasset hvis man rører. Det ble tydelige rosa flekker på lakmuspapiret

    Etanol

    Samme resultat som metanol, men en mørkere farge

    Propan-1-og lignende

    Samme resultat som metanol, men med en lysere farge

    Propan-2-og lignende

    Samme resultat som metanol, men med mindre utslag på lakmuspapiret og en lysere farge

    2-metylpropan-2-og lignende

    Det skjedde ingen reaksjon, det var verken fargeendring eller brusing eller noe utslag på papiret

    Ukjent alkohol

    Samme utslag som Propan-2-ol

     

    Konklusjon:

    Vi kom frem til at den ukjente alkoholen var propan-2-ol. Dette kunne vi konkludere med fordi vi vet at kromsyrereagens har fargen oransje og det er den forbindelsen mellom Cr2O7 2- gir en oransje farge. Men dersom dette stoffet blir brukt som et oksidasjonsmiddel og dermed redusert til Cr3+-ioner vil vi få en grønn farge, eller en mørkere farge på løsningen. Og reduseringen ville skje dersom en primær alkohol eller en sekundær alkohol var tilstede. Men forskjellen på disse er at den primære alkoholen ville også gi noe sure gasser pga. H+-ionet, som resulterte i at lakmus papiret ble farget rosa/rød. Men dersom løsningen verken ga utslag på lakmuspapiret eller ga noen fargeendring vil det si at det er en tertiæralkohol.

     

    Primære alkoholer er at OH-gruppen er festet til en eller ingen karbonatomer, mens sekundære alkoholer betyr at OH-gruppen er festet til 2 C-atomer, og tertiære alkoholer betyr at dem funksjonelle gruppen til alkohol er festet til 3 C-atomer.

     

    Primære kan først oksideres fra alkohol, til aldehyd og videre til karboksylsyre, sekundære alkoholer kan oksideres fra alkohol til ketoner.

    <bilde>
     

     

    Struktur formlene viser at 2-metyl-propan-2-og lignende er en tertiær alkohol og at propan-2-og lignende er en sekundær alkohol. Dette betyr at resultatene vi fikk var korrekte og at den ukjente alkoholen er PROPAN-2-OL.

    Legg inn din oppgave!

    Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

    Last opp stil