Ungdom og trafikk

Om ungdom og trafikk.
Sjanger
Resonnerende
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2000.06.12

De fleste bilulykkene her i landet skjer i helgene, og ofte er unge bilførere innblanda. Hva er etter din mening de viktigste årsakene til trafikkulykker med ungdom bak rattet? Hvilke tiltak er etter dit syn nødvendig for å redusere tallet på trafikkulykker blant ungdom?

 

Norge ligger på toppen når det gjelder antall drepte eller hardt skadde i trafikkulykker i Skandinavia, beregnet ut fra antall innbyggere. I 1995 var det 8625 trafikkulykker i Norge. I disse ulykkene døde 305 personer, mens 11756 ble alt fra lettere til meget alvorlig skadd. Av disse var 4795 under 24 år (!). Dette er noe som vekker en god del oppsikt, siden vi nordmenn er så "rolige og lovlydige", eller.....

 

Det kan være veldig mange grunner til det høye ulykkestallet, og de fleste mener at alkohol har en stor del av skylda. Jeg vil ikke påstå at den ikke har det, men vil også peke på noen andre grunner.

 

Jeg vil påstå at en av de største årsakene er at en del ungdom ikke er, eller kjører, så veldig rolig. Dette er det typiske "18-år-og-har-akkuratt-fått-lappen" syndromet. Det er ikke så veldig sjelden at vi hører om nybakte sjåfører som bare skulle prøve hvor fort den nye bilen gikk, da det tilfeldigvis kom en sving. Slike episoder har vi til og med hatt en del av på Sunndalsøra den siste tiden. Det sier seg jo selv at det er ganske store hastigheter vi snakker om her, siden det er kappkjøring eller fartstesting med i bildet. Ved ekstrem fart minker sjansene for å overleve et uheldig, kort og brutalt møte med f.eks et tre ganske kraftig. På toppen av dette pleier heller ikke den første bilen en 18 åring kjøper seg, å være så veldig moderne og utstyrt med det siste innenfor sikkerhetsfronten. Nei, det er nok heller en gammel Opel eller Ford, med rust her og der, samt kanskje et par godt brukte og nedslitte bremseklosser. Er det ikke det, er det vel en liten, topp trimmet bil med altfor stor motor. Det vil ikke akkurat virke positivt inn på sjansene for å overleve et bilkrasj.

 

En annen velkjent faktor i trafikkulykke statistikken er fyllekjøring. Fyllekjørerne vil jeg dele inn i to grupper: "Dilemmakjøreren" og den mere uansvarlige "lystfyllekjøreren".

 

"Lystfyllekjøreren" er en ganske uomtenksom person. Han kjører i fylla fordi han har lyst og synes det er artig. Denne typen fyllekjørere er den verste typen, siden de ikke alltid er så forsiktige eller omtenksomme som "dilemmakjøreren". "Lystfyllekjøreren" kan også komme opp i stor fart og være ganske uomtenksom, og skape stor fare for andre og seg selv.

 

"Dilemmakjøreren" derimot er som oftest en person som har lovet å kjøre noen et eller annet sted, altså har han et dilemma. Det kan f.eks være en far som har lovet å kjøre dattera på fotballtrening eller turning, men så glemmer han dette, og drikker et eller to glass pils til middagen. Er det en mann, så vil han statistisk ta sjansen, kjøre dattera, og påstå at det er helt trygt. Ei kvinne ville statistisk sett vært litt mere forsiktig, og heller tatt sjansen på å skuffe dattera. Denne typen sjåfører er ikke så farlige, i og med at de ikke kjører så fort eller så uforsiktig, men allikevel er det både uforsvarlig og ulovlig.

 

Det er selvfølgelig en betydelig prosent av de årlige ungdomsulykkene som bare er ulykker. Det vil si at de ikke er forårsaket av noe annet enn uforsiktighet, eller mangel på kjøreegenskap. Det kan også hende at det er noen som mangler en del kunnskap på teoridelen. Disse ulykkene kan bare bli forhindret ved bedre opplæring og mere kjøring. Etter at den nye loven om at en får lov til å begynne å prøvekjøre når en er 16 har trådd i kraft vil kanskje Antallet ungdomsulykker i trafikken minke med årene. Jeg har selv kjørt en del, og snakket med en del venner som kanskje til og med har kjørt mere enn meg. Vi er stort sett enige om at vi vil få en stor fordel når vi skal kjøre opp, og når vi skal ut i trafikken alene.

 

Jeg har et syn på denne saken som en del kanskje vil synes er litt rart, eller rett og slett dumt. Jeg synes at aldersgrensa på å få ta sertifikat skulle ha vært senket med et år, kanskje til og med to. Mange vil da sikkert si: -Hvorfor skal vi senke aldersgrensa, for å redusere antallet ulykker ? Vil det da ikke bare bli flere halvgale ungdommer med bil på norske veier? Nei, mener jeg. Det ville gi ungdom et bedre forhold til bil og bilkjøring. Og hvis ungdom hadde fått et bedre forhold til bil, ville "18-år-og-har-akkuratt-fått-lappen" syndromet minke. Dette ville igjen senke tallet på ulykker med ungdom innblandet.

 

Jeg mener selvsagt ikke at vi skulle gi noen 16 åringer lappen og si: -Gå og drep dere! Det skulle være slik at viss du brøyt fartsgrensa, bare så mye som fem kilometer i timen, eller du kjørte litt for vilt på en eller annen vei ville, du med en gang ha mistet lappen, og ikke fått sjansen til å få igjen sertifikatet etter minst 5 år, eventuelt til du var 25. Med andre ord ville absolutt de fleste ha valgt å kjøre forsiktig slik at de kunne ha det privilegiet som det å ha sertifikatet er. Dette systemet ville ha krevd litt mer av våre underbetalte og overarbeide politibetjenter, men jeg tror så absolutt at det ville ha blitt mye tryggere for alle og en hver på norske veier, i alle fall viss vi ser bort fra de 6961 andre ulykkene.

 

Oppgaventeksten lød som følger:
De fleste bilulykkene her i landet skjer i helgene, og ofte er unge bilførere innblanda. Hva er etter din mening de viktigste årsakene til trafikkulykker med ungdom bak rattet? Hvilke tiltak er etter dit syn nødvendig for å redusere tallet på trafikkulykker blant ungdom?

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst