Trance

Oppgave om musikksjangeren trance.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.08.29
Tema
Trance

Trance. Hva tenker folk når man hører ordet trance? Mange tenker kanskje på et menneske som er i en slags transe. Og noen tenker musikk sjangeren trance. Musikk for meg betyr enormt mye for meg, jeg bruker mye tid på musikk, og da går det for det meste på trance.

 

Trance er egentlig en spesiell musikk. Ikke så usannsynlig at mange kanskje ikke har hørt om denne sjangeren engang? Men hvis jeg sier dance\techno. Er en plass mellom disse to typene musikk.

 

Det starter med en oppbygning av sangen, ofte med bass som slår fort, lyder og kanskje vokal. Deretter ofte etter et minutt eller to, stopper sangen opp og først da, kan man høre det man venter på. Lyden, (kanskje en vokal), bassdriv og deretter overgangen til denne kontinuerlige bassen som fortsetter i lag med alt som sangen startet.

 

Musikken trance er vel kanskje ikke den mest populære sjangeren vi har i Norge, men er veldig utbredt i mange land (som nederland, tyskland, finland osv). Ofte her musikken kommer fra. Store community miljø i Norge over internett gjør det mulig for oss å kommunisere på engelsk å diskutere alt fra gammelt til nytt innenfor sjangeren. Utrolig bra miljø.

 

Man skiller mellom mange typer sjangere, når det kommer til electronica Alt ifra dance, techno, trance, psychedelic goa, house osv. Mange gamle vil kanskje si ”det er jo så ensformig, jeg skjønner ikke at du hører forskjell på sangene?”. Men man hører veldig stor forskjell på noen av sangene. Alt er ikke like bra, alt etter hvilken type trance man liker. Jeg er selv, veldig kresen på at låtene skal være slik som jeg vil ha dem. Da mener jeg kvalitet, oppbygning, kanskje en nydelig vokal, og deretter et bassdriv og fine lyder, som passer med resten av sangen.

 

Ofte blir sangene mixet av andre dj artister, og gjort om. Det vil si at sangene blir annerledes, men samtidig skal man klare å høre at det er samme sangen, om man hører på originalen.

 

Dop og trance. Dette forbinder veldig mange. Dette er egentlig veldig synd, men sant. Vi har noen av dem i Norge, og mange i andre land, som ødelegger miljøet, ved å bruke disse midlene for å så dra ut å diskotek å danse til musikken. De sier musikken er så bra hvis man kombinerer dop og trance, dette tror jeg selv, er svært feil. Disse menneskene liker ikke trance, men de liker dopet. Å dette gjelder alle som doper seg, å skylder på noe annet. Men dette er vel gjerne mest utbredt når det gjelder goa, som jeg nevnt før i teksten. Det blir igjen en helt annen form for electronica. Musikken går mye fortere og høres mye mer ”syk” ut. Mange kaller dette ”syretrance”, fordi det er mange som doper seg til denne musikken.

 

Men til syvende og sist, vil jeg bare konstatere at musikksjangeren trance, er for meg en utrolig opplevelse, hver gang jeg fyrer løs en god låt. :)

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst