Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Michelangelo Buonarroti

Michelangelo Buonarroti

Beskriver livet til Michelangelo.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
01.06.2005
Tema
Kunst

Michelangelo ble født i 1475 i den lille byen Caprese i Toscana. Han vokste opp i en velstående familie, faren var borgemester i byen. Michelangelo gikk på skole i Firenze, og han må ha vist særlige evner når det gjaldt tegninger og forming, for allerede som 13-åring kom han i lære hos billedhoggeren Ghirlandaio. Der likte han seg ikke noe særlig, så han ble flyttet til en annen billedhogger. Heller her fant han seg ikke til rette, så han ble sent til en ny billedhogger. Han ble i det hele tatt ikke lenge hos noen av læremesterne sine. Han ville finne sin egen vei, sin egen måte og tegne og forme på.

 

Da Michelangelo var 21 år gammel, dro han til Roma. Til tross for sin lave alder, fikk han i oppdrag å lage en statue av Maria med den døde Jesus. Han brukte to år på denne skulpturen. Når Michelangelo skulle lage skulpturer av mennesker, brukte han ikke modeller. Han må ha hatt en fenomenal hukommelse, for det sies at han trengte bare å se en skikkelse en eneste gang for så å gjengi den i hvilken som helst stilling.

 

Michelangelo ble spurt av innbyggerne i Firenze om han kunne lage en skulptur, av en blokk som en annen kunstner ikke hadde fått noe ut av. De ville sikkert teste ham, fordi alle mente at ingen kunne få noe ut av den blokken med marmor fordi den var i den grad skamhogd. Michelangelo tok utfordringen og lagde en skulptur av en person fra bibelen: David, han som sloss mot Goliat.

 

<bilde>

Skulptur av David, laget av Michelangelo.

 

Maleren Michelangelo

I 1508 fikk Michelangelo et oppdrag han slett ikke hadde lyst på. Paven hadde bestemt at taket i Det sixtinske kapell i Peterskirken i Roma skulle få utsmykking. Michelangelo vegret seg og argumenterte med at han var billedhogger og ikke maler. Men paven lot seg ikke overbevise, og det ble til at Michelangelo brukte fire år på dekorasjonsarbeidet. Motivene til takmaleriet hentet han fra det gamle testamentet.

 

<bilde>

Gud skiller himmel og hav.

 

Michelangelo hadde en sjelden evne til å gjøre de bibelske skikkelsene levende for tilskuerne, enten det er Adam, David eller Jomfru Maria. Mange mener det ikke har eksistert noen kunstner som har klart å skildre mennesker så sterkt og sant som Michelangelo.

 

<bilde>

Et maleri av Michelangelo.

 

Michelangelo var ikke noen enkel person. Han var tungsidig og hadde vanskeligheter med å samarbeide med andre. Da han begynte på utsmykkingen i Det sixtinske kapell, var det egentlig meningen at han skulle ha ansvaret for komposisjonen mens en hel stab av malere skulle utføre selve arbeidet. Det gikk ikke særlig bra. Michelangelo ble sur og jagde vekk assistentene og malte hele taket på det Sixtinske kapell selv. Den enste hjelpen han hadde var en ung gutt som gjorde i stand fargene.

 

Michelangelo var fullt klar over sin egen begavelse og følte seg forpliktet til å utnytte den maksimalt. Vi vet at han faktisk følte begavelsen som en byrde. Det kommer fram i hans diktning, for Michelangelo mestret også denne kunstarten.

 

Michelangelo døde i 1564, det samme året som Shakespeare ble født, og verden fikk en ny menneskeskildrer som med ord beskrev menneskene og deres skjebne i skuespill. Shakespeares skuespill og sonetter ble forbilder for forfattere i mange hundreår etter ham slik Michelangelos malerier og skulpturer ble forbilder for bildekunstnere.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil