Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (709) Anmeldelse (bok, film...) (634) Artikkel (927) Biografi (262) Dikt (1036) Essay (552) Eventyr (115) Faktaoppgave (374) Fortelling (833) Kåseri (610) Leserinnlegg (119) Novelle (1310) Rapport (621) Referat (173) Resonnerende (204) Sammendrag av pensum (179) Særemne (155) Særoppgave (337) Temaoppgave (1246) Annet (527)

Språk

Bokmål (8054) Engelsk (1612) Fransk (26) Nynorsk (1123) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Analyse av reklame

Analyse av reklame

Reklameanalyseskjema av en reklame for steez.no.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
23.05.2005
Tema
Reklame

Innledning:

 

Hvem er sender?

En klessbutikk.

 

Hvor ble reklamen presentert?

Den ble presentert på Internett, jeg fant den reklamen på www.hip-hop.no

 

Hvem er mottaker eller målgruppe?

Målgruppen er for ungdommer som liker å gå i ”moteklær” denne reklamen er mest ment for gutter.

 

Hva er hensikten med reklamen?

Hensikten er å få folk til å kjøpe ”dyre” merkeklær

 

Kort beskrivelse av annonsen:

Det er bilde av en jakke og en zip-hood på ene siden og d samme på andre siden bare i andre farger.

 

Hvordan er annonsen satt opp – bilde, overskrift, tekst, logo?Bildet:

Anonsen er ganske balansert satt opp; to klesplagg på hver side og logoen i midten. Bakgrunnen er hvit for å fremheve reklamen bedre.

 

Hva ser du på bildet? –

Jeg ser klær av typsik "hip hopstil" og en logo i militærfarger(Camo).

 

Hvilken virking har bildet? –

Virkningen av bildet er at man får lyst til å finne ut mer om dette. Farge kontraster og "kul" logo gjør det intressangt.

 

 

Farger:

 

Hvordan er fargebruken?

Fargebruke er nokså nøytral på klesplaggene på sidene og bakgrunnen, mens logoen er i kraftige farger. Dette får logoen til å være det første man legger merke til ved reklame-annonsen.

 

 

Hvilke språklige virkemidler brukes.

 

Hvordan er overskriften?

Det finnes ikke noen overskrift på denne annonsen.

 

Hvordan er settingene?

Det finnes heller ingen settninger på denne anonsen, men klær av merket som skal selges er avbildet på hjørnene.

 

Hvordan er ordvalget – plussord, pronomenbruk, ordspill, overdrivelser, tekniske ord, gjentakelser, engelske ord? –.

Navnet på merket er engelsk noe jeg tror gjør det mer spennende for ungdom. Alt som ikke er "det samme gamle kjedelige" tenner vår nysjerrighet.

 

 

Vurdering:

 

Hva er hensikten med denne annonsen?

Hensikten med denne annonsen var å påvirke ungdom til å kjøpe klær av dette merket.

 

Er virkemidlene tilpasset hensikten?

Virkemidlene er nokså godt tilpasset dette, men det kunne vært litt tydeligere markert at nederst på logoen står det ".no" for å hinte til en webside. Dette er et viktig virkemiddel som kanskje burde vært mer fremhevet.

 

Når reklamen mottakergruppa?

Reklamen passer seg godt for mottakergruppa, som er ungdom.

 

Synes du at det er en god reklameannonse?

Jeg mener den er god. Ganske enkel og grei, men muligens litt for enkel..?

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil