Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Spillegalskap eller spillegladskap?

Spillegalskap eller spillegladskap?

Resonerende stil om spillegalskap. 1800 ord!

Sjanger
Resonnerende
Språkform
Bokmål
Lastet opp
27.05.2000
Tema
Pengespill

Mennesker er fra naturen av det eneste pattedyret som kan tenke abstrakt. Bare en så liten ting som å bekymre seg, er virkelighetsfjernt i dyrenes verden. Et menneskes laster gjennom et helt liv er mange. Små bagateller til store katastrofer er en del av et menneskes livsrite. Disse store og små komplikasjonen er som sagt unike, i menneskenes favør. Opprinnelig var nok denne egenskapen ment som et gode, noe den selvsagt er, men i den senere tid har evnen til å tenke abstrakt og konsentrere seg om noe gradvis svunnet hen. Om da tenker jeg spesielt på vår måte å underholde og more oss på. Menneskenes liv har alltid vært fylt av medgang og motgang, men også glede og spenning av å realisere drømmer. Men utviklingen ser ut til å ha tatt en vei vi ikke ønsker. Samtidig lar vi oss gjøre til slaver av den ved å satse på opplevelser med øyeblikkelig tilfredstillelse som flaxlodd, se passivt på TV etc. Evnen til å romme denne forventningen og spenningen over tid, er noe vi er i ferd med å miste, alt må skje "nå". Dette fjerner følelsene og handlingene venteprosessen produserer. Det kreative, impulsive og uventede blir borte i jaget etter den umiddelbare glede. Våre egne drømmer blir realisert hos fiktive personer og kjendiser på TV, i aviser og tabloidpresse, og vi skaper en selvdestruktiv sirkel. Det få derimot er bevisst om er at uten disse periodene gjør vi våre liv mindre innholdsrike ved at verdifull livserfaring går tapt. Og støttes ikke av massesamfunnets tombola-kultur. Ordet spillegalskap høres kanskje uskyldig ut. Men dette handler ikke om Ola som putter en tier på automaten noen ganger i uka, men om dem som ikke kan kontrollere sin spillinnsats, og som spiller langt mer enn de har råd til. Når så mange sliter med spillegalskap, plikter vi å ta det alvorlig. Lotteriloven fra tre år tilbake er tydelig akterutseilt. Utviklingen i samfunnet har gått så fort at markedet snarest trenger nye regler å forholde seg til. Vi må tørre å bruke regelverket for å bremse mulighetene for avhengighetsdannende spill - for teknisk sett er det meste mulig. Dagsrevyen kunne for en stund siden rapportere om ungdommer som behandles for spillegalskap. De er vanlige, unge mennesker som har gjort det til livsstil å tilbringe fritiden tiden fremfor en spilleautomat. Men det utvikler seg raskt til å bli en avhengighet og dyr vane. Spillesteder som Ra4, Hillbilly, eller Kvadrat spillehall, vitner om at det er mye penger i omløp. For ikke å snakke om summene i Las Vegas!! Resultatet har blitt mennesker som bruker mesteparten av sin tid på å spille og å tjene penger for å finansiere spillingen. Det blir en "mani" - og man må vende tilbake for å vinne igjen pengene man har tapt. Mange har mistet oversikten over sin egen økonomi. Spillingen har blitt hovedinnholdet i livene deres - behandling er nødvendig for å kunne fungere i det daglige.

 

Allerede nå vet vi om flere virkemidler som kan benyttes for å begrense sjansene for avhengighet. Lavere tempo, mindre satsningsbeløp og mindre vinnermuligheter er noen av stikkordene for mindre vanedannende spill. Det etiske dilemmaet kommer når penger fra spilleautomater går til veldedige formål. Kirkens Nødhjelp viser derfor en prisverdig holdning når de sier fra seg inntekter fra spilleautomater. Paradokset er nemlig at mens pengene til ideelle formål blir flere, blir også behovet for behandling av spillegalskap større. Men det store inntektsgrunnlaget må ikke tas fra de ideelle organisasjonene. Dette er typiske eksempler på i hvilken grad denne kulturen har påvirket ungdommen. Til tross for at arbeidsledigheten øker, er vårt mål effektivitet. Teknologien og den stadig økende gruppen av overtidsarbeidere har tatt arbeidsplassen fra tusenvis. Det er ikke lenger plass til impulsivitet, kreativitet og ettertanke. Ulike former for narkomani som for eksempel spillemani, er et uttrykk for kulturens dekadens og er et produkt av dagens samfunn. Enten det er arbeidet, spillingen eller stoffet en er avhengig av, så tærer det på livet. En forutsetning for at livet skal blomstre er mellommennesklighet, noe verken Lotto eller Oddsen kan hjelpe med. Det er noe som blir borte, eller en mekanisk vane, i dette samfunnet. Som en følge av dette har den klassiske romansen, som alle drømmer om meget dårlige vilkår her. Folk, både meg og deg, tyr heller til dårlige såpeoperaer i håp om å få et glimt av kjærligheten, men som i grunnen bare blir en suppe av intriger. Det vakre og mystiske med livet blir borte med slik ferdigtygd tilfredstillelse, og vi sitter tilbake med en kvalmende metthetsfølelse. Mettheten tar forventningenes plass og etterlater tretthet og utilfredsstillelse i stede for ekte varer i våre ekte liv. Dette er en aktuell problemstilling også i spillenes verden. Fiktive neonfargede plakater og summer med uendelig mange nuller bak slår mot oss i reklamen i pausen av såpeoperaen eller intetsigende Ricki Lake show. Vi bærer på fastgrodde drømmer som i arbeidslivet går tapt til fordel for rutine og daglige gjøremål som som å gå på jobb, utføre svært spesialiserte arbeidsoppgave, se nyheter og været på tv og ha regelmessig samvær etter at barna er i seng. Denne sultheten etter spenning og løsrivelse fra virkeligheten utløser mange av oss ved å spille. Denne meningsløse rastløsheten og glede over å kanskje vinne MYE penger; på liten tid er ubestridt en følelse som flere og flere søker. Fra barnsben blir vi proppet ørene fulle av konkurranser og pop-quiz, med uhorvelig store sjanse for å vinne hovedpremien.

 

Alle har vel vært blant de få i Stavanger som er trukket ut til å delta i Det Bestes "bilkonkuranse", hvor prisen på loddet er et abonnement! I dag er det vanskelig eller ved nærmere ettertank umulig å handle på Obs uten å støte borti en eller flere konkurranser. -Gjett fargen på Nesquik sin bamse? Hvor mange Kavli tuber finnes i butikken? Hvor mye selger Colgate i hele Europa? Ring inn. tjenesten koster bare 18,60 kr per minutt. Ekspertene anslår at 300.000 nordmenn sliter med å kontrollere sitt forbruk på pengespill, men hittil har den som rammes av spillegalskap, måtte finne veien ut av uføret selv. Det kan kanskje høres latterlig, men Verdens helse organisasjon (WHO) har nylig godkjent spillegalskap som en sykdom. Diagnosen er "patologisk gambling". Risikoen for å bli hektet på spill er særlig stor der gevinsten eventuelt kommer raskt. Dette er spesielt steder som: -Rikstoto hvor det spille på hest, og i bingoer. Skrekk eksempler viser mennesker som har gått til grunne på grunn av ukontrollert spillelyst. Nylig framsto en svensk kvinne og fortalte hun hadde "gamblet" bort huset og jobben og bodde nå i ei ussel campingvogn. Dette er et alvorlig uføre å havne i. Staten har tatt konsekvensene av å lovliggjøre spill og gamling (flax, spilleautomater, bingo, hest, ) ved å sette i gang et pilotprosjekt hos behandlingsinstitusjonen Renåvangen i Hedemark. Selve aktørene på markedet: Norges Røde Kors og Norsk tipping har vært med å støtte prosjektet økonomisk. I Røde kors var halvparten av organisasjonens inntekter hentet fra landets spille automater og var på 430 millioner kroner og har økt med 20% i løp av et år. Norsk Tipping har gjort en analyse og forteller at nordmenn kommer til å spille for 15 milliarder kroner i år. Selv venter de å omsette for 6,5 milliarder kr. En ny aktør på spillemarked som vi nok kommer til å stifte bedre bekjentskap til sener, vil starte pengespill online på internett med direkte kontobelastning for kundene. Ordningen har ikke startet. Schibsted som er eierne av nettleveransen venter på startskudd fra Justisdepartementet. Dette er det første norske pengespillet på nettet, men fra før av går det an å spille både tipping og lotto på PC’en. Men hvilke spill er det som appellerer til kundene? For det første er det den yngre garde som er storforbrukerne av spill. De har et bedre grunnlag for å bedrive spill med nymoderne teknikk. Eldre har kanskje et llitt distansert forhold til elektronikk.

 

Spill som gir spenning, simulator- og actionspill sluker mange kroner og gir brukeren en opphisselse ved å være så virkelighetstro som mulig. Det andre er hurtigspill ed hurtig premie. Det kan være kakelotteri - selv om det er en uskyldig pengemaskin. Og det er skrapelodd. De koster 20 kroner stk. Det tar 30 sekunder å se resultatet og etterpå kan man bar kaste dem ( om man ikke var så heldig å vinne naturligvis). Det er ganske paradoksalt at vi lar oss lure. Hvor stor er egentlig sjansen for å vinne så mye penger at vi kan være økonomisk uavhengige resten av livet? Den er minimal. Det er større sjanse at du lever til du blir 100 år og at du blir rik ved å satse sparepengen dine på børsen! Norges befolkning er tydeligvis ikke mettet på spill. Det er kanskje den alminnelige drømmen om å bli kanonrik på kun ett lodd. Det er akkurat som Charli ble helt da han fant loddet til Willy Wonkas sjokoladefabrikk. Mange autoriteter har prøvd å få midler til forskning og behandling av pasienter som lider av spillegalskap, men har fått tommelen ned for sine forslag i samtaler med ansvarlige både i Justisdepartementet og Helsedepartementet. Til tross for pilotprosjektet i hedemark, er behovet mer omfattende. Nå har mange nærmest gitt opp arbeidet med å få støtte til slik forskning. Staten opptrer med en tvilsom dobbeltmoral i spørsmålet om lovlige spill. Samtidig som staten stadig øker sine inntekter på spill, mangler viljen til å ta ansvar og bevilge penger for å kartlegge skadevirkninger av gambling. Jeg mistenker de ansvarlige for å være redde for å miste inntekter dersom dette problemet ble bedre belyst. ­ Det skjer at folk spiller seg fra både gård og grunn. Mange spiller seg bort fra både penger og sosialt miljø. Det skremmende er at hvem som helst kan bli hektet på spill. Bare se på et barn som er med på bingo og vinner sin første spill ­ det lyser i øynene deres.

 

Vi er i ferd med å miste en viktig del i livet: Perioden hvor uoppfylte lengsler og drømmer preger tilværelsen. Vi har utviklet en her-og-nå kultur, hvor forventningen ikke lenger er en realitet, men kun et begrep med ukjent innhold. Mettheten tar forventningenes plass og etterlater tretthet og utilfredshet istedenfor den drivkraften og gløden som den lille gnisten av et håp skulle holde oss levende med. Det er dermed slått fast nok et faktum: Alskens lodd og spill som virker smarte på bildet, trenger slett ikke være så lukrative som man tror. Det gjør derimot livene våre mindre innholdsrike og verdifull livserfaring går tapt i et dragsug som kan bre seg over deg på samme måte som influensaen kommer en gang på høstparten.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil