Unge røykere

Hvorfor røyker unge opplyste mennesker? Kar: 5.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.04.19
Tema
Tobakk

Har du tenkt på det noen gang? Virkelig grubla over hvorfor du røyker eller ikke gjør det? Hva du tenker om røykende ungdom? Tenk litt over det før du leser denne artikkelen og les den etterpå og se om du kjenner deg igjen...

 

Av de som røyker var det vel ingen som plutselig fant ut at ja, i morgen skal jeg begynne å røyke! Det går over lengre tid. Når man er liten og går i barnehagen eller barneskolen synes nesten alle barn at de som røyker er dumme! Hva er det da som gjør at mange skifter mening angående røyk når de blir eldre?

Barn utsettes ofte av passiv røyk. Det skyldes mest fordi barn har foreldre som røyker. Man kaller det passiv, eller ufrivillig røyking når vi puster inn luft som er forurenset av tobakkrøyk. Barn som kommer fra et hjem hvor det blir røykt, får mye oftere plager fra luftveiene som tungpusthet, det vil si hosting og økt slimpruduksjon. Men viste du at røyk inneholder over 4000 stoffer og over 50 av dem er kreftfremkallende. Det er også mye kreftfremkallende stoffer i mat som vi spiser til daglig, så det er røyk dårlig hverdagsmat og sol man burde skjelve i buksene for. Ikke asbest, stråling, sprøytemidler, fargestoffer og akrylamid. For røyken har skylda for over 20 % av kreftdødsfallene i Norge. Barn som blir utsatt av passiv røyk av en av foreldrene har 24 % større sjanse for å dø av det og hvis det er to personer i hjemmet er det 74 % større sjanse for å dø av det. Barn har mye større risiko til å få lungekreft enn alle andre, mener forskere. Og hvis det virkelig er sant at man har 74 % større risiko for å dø av det, bør foreldre tenke seg riktig godt om! Vil dere virkelig gjøre dette, uansett om man går ut for å røyke, er det virkelig verdt det? Samtidlig øker dere sjansen for at også deres barn begynner å røyke.

 

De som begynner å røyke, har oftest venner som allerede gjør det. Vanligvis starter det med en røyk av og til, så oftere og oftere og plutselig er du avhengig! Noen blir lettere avhengige enn andre.

Mange har klare standpunkt når det gjelder røyk, mens andre er usikre. De som begynner å røyke, har oftest venner som allerede gjør det. Vanligvis starter det med en røyk av og til, så oftere og oftere og plutselig er du avhengig! Noen blir lettere avhengige enn andre.

Mange jenter synes røyking gjør dem mer sexy. Det er ikke rart at de tror det. Hvis man ser på reklame, så er det ofte modeller med sigarer, trutmunn og forførende blikk. Det rare er at gutter ikke synes jenter blir mer sexy av å røyke.  

 

En annen grunn til at mange opplever røyking som noe positivt, er at "idolene" røyker. "Idoler" er rollemodeller, folk som setter en standard for mange ungdommer. Det kan være trenere, ungdomsarbeidere på fritidsklubben, eldre elever, lærere, eldre søsken, musikere... Foreldrene er også viktige rollemodeller. Det viser seg at det er tre ganger så stor sannsynlighet for at man skal begynne å røyke dersom foreldrene gjør det og forsvinnende liten sjanse hvis foreldrene sier nei! Det at rollemodellene tillater røyking, er den viktigste grunnen til at ungdom selv begynner. Hva med ikke-røykerne? De fleste synes ikke at røykfrihet gjør dem mindre eller mer populær. Ikke-røykende ungdom virker faktisk mest tiltrekkende overfor de som røyker hver dag. Kanskje fordi det å stå imot tobakk viser at personen er sterk og selvsikker?

 

Ungdommer røyker på skolen og i skjul på gata. Men det er mange unge som røyker på restauranter og i barene. Siden det har kommet totalforbud mot røyking på serveringssteder håper Stortinget og forskerne på mindre røyking blant unge. Men kan det gå den veien, nedover? Det finnes ikke noe vitenskapelig forklaring på, men jeg tror nok at røyking blant ungdom vil gå ned i byer, men ikke nok til at vi kan se at ungdom ikke røyker lenger.

 

Foreldrene overlater mye til barna nå, de er ofte borte og satser på at de greier å gjøre leksene og lage mat selv. Det er mange voksne som arbeider til 4-5 tiden og kanskje en av den arbeider på kvelden. Selvfølgelig griper ungdom sjansen til å prøve ut røyk og snus og hvis de vet om en såkalt kul og tøff gjeng som røyker så prøver de selvsagt å bli bedre kjent med dem, ved å si at de røyker og at de har sigaretter hjemme. Forskerne tar helt feil ved å tro at har prøvd og røykt på grunn av at de har sett det på film!

 

En annen grunn til at noen begynner er at de vil vise at de tilhører en spesiell gruppe. Sigaretten er for mange et symbol på at man nå er voksen og kan gjøre hva man vil. Alle vet jo at røyk er farlig, men nå har man sluttet å høre på voksne - dessuten vil man jo ikke være et yndlings barn til foreldrene sine lenger.

 

Hvis du er en av dem som er positive til røykere eller negative til ikke-røykerne, burde du tenke deg om en gang til. Du er kanskje i faresonen for å begynne å røyke selv...? Ta et klart standpunkt mot tobakk. Det vil hjelpe, hvis du står for det. Det er mulig å tilegne seg alle egenskapene du kanskje mener at en røyker har - uten å tenne sigaretten. Hvis det er det du vil da...

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst