Perfekt?

Sjanger
Dikt
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.04.19
Tema
Verdier

I vinduet kommer ett utrykksløs ansikt tilsynet.

Øynene møtes i ett sekund, før ansiktet forsvinner i det fuktige åndedraget som bryter speilbildet.

Vinden treffer hånden forsiktig og kjærtegner den, før kulden kommer smygende og ødelegger den gode følelsen av nærhet og kjærlighet.

 

Kjærlighetens vugge forstyrres av ambisjoner og uoppnåelige mål.

Ambisjoner om rask lykke og rikdom uten arbeid får hjertet til å glemme følelsen av den svale underbeviste omsorgen.

 

Mødres barn vokser og kan påvirkes av det fristende hat som slangens tunge taler.

Hatet er troen på en ren verden uten andre en verdige.

De verdiges oppfattelse av det perfektet slår sprekker når det perfekte er uvirkelig og visjonen uoppnåelig.

 

Stoltheten og æren får liv til å spille en uviktig rolle i krigen om å til slutt sitte igjen med gleden av å ha hatt rett i ett spørsmål uten svar.

Innrømmelse kan ikke lenger tales fordi den blir bannlyst av mennesker uten noen sans for tilgivelse og ser på døden som ett bedre alternativ.

 

Antisemetismens djevler blir av sekter omgjort til helter og dyrkes som helgener.

Antikrists skikkelse ikledd uniform forfølges av allierte, som nekter ondskapen å unnslippe, før den selv ber om den nåden den bannlyste.

Øynenes skjærsild kommer tilsynet når sløret av salighet forsvinner og byrdene blir plassert på enhvers skulder.

 

Medlidenhet er en synd og overlevelse det eneste gjellende i en verden der alt er gratis for toppene og en overdådig livsstil fylt med gull og kunst.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst