Iran

Nesten alt om landet Iran.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.04.13

Iran ligger i sør–vest Asia og er et av de største landene i Midtøsten. Fra nord er landet nabo med: Turkmenistan, Usbekistan, Aserbajdsjan og Armenia. Fra øst: Afghanistan og Pakistan. Og fra vest er landet nabo med Irak og Tyrkia. Teheran er hovedstaten i Iran. Det har vært en stor by siden 800-tallet og har mer enn 10mill. innbyggere. Irans arealet er ca. 1,648,196 km2. Det bor ca 60,018,924 mill. i Iran.

 Det offisielle språket er persisk.58% snakker persisk, 26% snakker tyrkisk, 9% snakker kurdisk, 2% snakker lori, 1% snakker arabisk og 1% prosent snakker baluchi. 89% av den iranske befolkningen er shia muslimer og 10% er sunni muslimer.

 

Det bor utrolig mange etniske grupper i Iran. Bare 51% i Iran er persere. 24% er aserbajdsjanere, 8% er gilakere, 7% er kurdere, 3% er arabere, 2% lurer, 2% balochere, 2% turkemenere og 1% prosent andre…det er mange nasjonale hellige dager i Iran også. som for eks. 21. Mars er det iranske nyttåret, eller 04. Juni komeinis død.

 

De viktigste eksportvarene i Iran er olje, teppe, frukt, nøtter og lær. Klimaet i Iran er så variert at på noen steder om vinteren kan man gå på ski og samtidig kan vi svømme ute i persiske golfet. De høyeste fjellkjedene i Iran er Alburz og Zagros. De høyeste fjelltoppene er Damavand som er ca. 5700 meter og Dena som er ca. 4800 meter. Man kan gå på ski på disse fjellene om sommeren også. den største innsjøen i Iran er Ormia som er i Nord- vest Iran. Hamon, som er i Sør- Øst Iran og Neyriz som er i sør- Iran.

 

Det er ca. 1000 byer i Iran, og de største av disse er: Teheran, Mashad med ca. 3 mill. innbyggere, Esfahan med ca. 2mill. innbyggere, og Ahvaz som ligger i sør med over 1,500 innbyggere.

 

Jordbruk, fisk, skogbruk, håndverk, frukt, ull og bomull er viktige i iransk primærnæringsliv.

Olje og gass industri, jern, aluminium, bil industri, kul, gull(oranium), og forskjellige typer steiner er også viktige i iransk sekundær industri.

 

Iran er et av de eldste kultur områdene i verden. ”Iran” er det offisielle navnet på landet som ligger øst for Eufrat og Tigris. I vesten kaller de landet ”Persia” også. det var Herodot som først brukte betegnelsen Persia.

 

Iran før den iranske befolkningen: den elametiske sivilisasjonen utviklet seg først i Susa i det sør- vestlige Iran fro ca. 5500 år side. Arkeologiske utgravninger dokumenterer landets historie flere tusen år tilbake.

 

Indoeuropeere(arierne): Indoeuropeere innvandret til det iranske platå fra Kaukasus og gjennom sentral- Asia for mange tusen år siden og bosatte seg i Iran. De dannet ulike stammer med forskjellige dialekter. Men de mest kjente stammene var persere og mederere.

 

De forskjellige stammene i som har vært/innvandret Iran:

Akamenidene(ca. 585-330f.kr)

Selukidene(ca. 330-220 f.kr)

Sassanidenes dynasti(220-640e.kr)

Tyrkerne mongolene og timuridene(13-15 århundret)

 

Arabernes erobring i 637-ca.892: med den arabiske erobringen i det 7. Århundret kom Iran med i den islamske verden. Men før i det 9. Århundret hadde flertallet av iranerne konvertert. Iranerne ble ettervert vant til det nye samfunnet. Arabisk ble offisielle rett språket i 696, men persisk var fortsatt brukt som tale språk. I det 9.århundret, under overgangen til arabisk skrift, ble det skrevet persisk skjønnlitterær med innlånte arabiske ord. Tyrkiske stammer immigrerte til Iran i det 11.århundret også!

 

Annet:

<bilde>

Iranere er blant de mest høyt utdannede i Norge. Gjennomsnittsnordmannen har like høy utdanning som innvandrere fra Iran. Iranere er også blant de mest høyt utdannet av alle andre nasjoner viser en undersøkelse.

<bilde>

Freddie Queen: vokalisten i super gruppen Queen har iranske røtter. Han ble født som Farrokh Bulsara i 1946 på den Tanzanianske øyen av Zanzibar. Hans foreldre, Bomi og Jer Bulsara var opprinnelig persiske. Freddie flyttet til India i 1947 mens i 1963 reiste hele familien sammen med yngre søster, Kashmira til England der han studerte Graphik % Design.

 

Queen ble det første rockebandet som fikk gi ut plate i Iran. Freddie Mercury som døde i 1991, var homofil og stolt av sine iranske røtter. Ulovlige bootlegs, album og singler gjorde Queen til et av de mest populære bandene i Iran. Det er det første rockealbumet som blir solgt lovlig i Iran og folk er overrasket over at tekstene er med, ikke bare musikken.

<bilde>

Zakaria Razi: alkohol ble først oppfunnet av Mohammed Zakaria Razi. Til å begynne med var han interessert i musikk, men senere lærte han seg medisin, astronomi, kjemi, filosofi og matematikk.

I en ung alder ble han ekspert og berømt i medisin og alkymi slik at pasienter og studenter fra hele Asia besøkte han.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst