Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Afroamerikansk musikkhistorie

Afroamerikansk musikkhistorie

Oppgave om Afroamerikansk musikkhistorie.

Karakter: 5+ (8. klasse)

NB! Ikke JEG som leverte oppgaven. Levert av en gutt i klassen, men jeg hjalp til litt.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
12.04.2005
Tema
Musikk

Den afroamerikanske musikken kommer fra slavetiden. I 1808 ble det for øvrig forbudt med slavedriveri, men før dette ble det brakt mellom 10 og 15 millioner slaver til USA. Slavene var fra forskjellige land i Afrika. Afrikanerne brakte med seg sin egen kultur, religion og sang inn til USA. Sangen forsvant ikke i løpet av de mange årene de drev slavearbeid for rike, mektige og velutdannede amerikanere, men ”sto ved” slavenes side. Kultur, religion og sang var svært viktig for slavene fordi de ikke hadde andre eiendeler og gleder. Sang er afrikanernes måte å fortelle historier på.

 

Trommer er et svært viktig instrument i den afrikanske musikken. Ulike stammer har ulike trommer. Trommene gir status. Jo finere trommer og musikk en stamme har, desto mer status gir det hos nabostammer og høvdinger.

 

Den AMERIKANSKE musikken derimot er basert på ulik folkemusikk fra innvandrere fra Europa (Euroamerikansk musikk). Den amerikanske musikken er også preget av slavene. Det vil si at amerikansk musikk også er amerikansk musikk selv om mange forbinder de to sjangerne blandet sammen til afroamerikansk musikk.

 

Eksempler på afroamerikanske undersjangere og noen kjennetegn

 

Soul

Vokal, trommer, gitar, bass, orgel

Jazz

Blås, jazzakkorder, bass,

Reggae

Rytme, dreads,

Blues

Blås, bluesakkorder

Gospel

Kor, band

Hip Hop

Vokal (rap), data, rytmer, DJ-ing, blant kristenrappere er Jesus også en viktig ting

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil