Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Da Vinci koden

Da Vinci koden

Bokrapport om den meget populære boken ”Da Vinci Koden”.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
11.04.2005


Forlag: Bazar (2004)

Forfatter: Dan Brown

 

- Dan Brown bor i USA. Han ble utdannet ved Amherst College og Phillips Exeter Academy. Han vokste opp i et hjem preget av vitenskap og religion, noe som gjenspeiles i bøkene hans. Han har også gitt ut bøkene ”Engeler og Demoner”, ”Deception Point” og ”Digital Fortress” som alle baseres på konspirasjonteorier.  

 

<bilde>
- Hovedpersonene: - Professor Robert Langdon: Ivrig fyr med stor sans for mysterier og konspirasjoner. Jobber som professor i religiøse symboler på Harvard universitetet. Han har et snev av klaustrofobi, som kommer av at han falt i en brønn i barndommen. Et annet barndomsminne er Mikke Mus klokken som han alltid bærer med seg.

 

- Sophie Noveau: Velutdannet og klok dame som ikke helt vet hvor hun er i verden pga. foreldrenes bråe bortgang. Jobber som kryptolog i DCPJ (Direction Centrale Police Judiciaire), det franske kriminal politiet. Har et endt forhold til bestefaren.


 

- Langdon blir kalt inn til å assistere det franske politiet i en drapssak der kuratoren i Louvre, Jacque Sauniere, er skutt i magen i et av museets gallerier i nærheten av der Mona Lisa henger. Han har før døden inntraff dratt et maleri ned fra veggen og utløst sikkerhetsgitteret. Liket er avkledd, og ligger på gulvet med bein og armer spredt ut. På gulvet er det tegnet en ring rundt ham med en UV-tusj, og det er skrevet gåten:

 

13-3-2-21-1-1-8-5

O’ Draconian devil!

Oh, lame saint!

 

Langdon får hjelp av Noveau til finne ut sannheten bak det bestialske mordet. Det viser seg at Sauniere var medlem av Priuere de Sion, Sion ordenen, en kristen orden som stammer fra Tempelridderne som bodde i ruinene av Kong Salomos Tempel i Jerusalem under korstogene. Ridderne skulle angivelig ha funnet Den Hellige Gral, som ifølge myten var begeret Jesus drakk av under Det siste måltidet. Langdon og Noveau, begynner å lete etter sannheten om Gralen og Sion Ordenen, men samtidig finner de ut at Langdon er ettersøkt for drapet av kuratoren, fordi han på dødsleiet også hadde skrevet på gulvet:

 

P.S: Find Robert Langdon.

 

Som om ikke det var nok trues de av drapsmannen til kuratoren, som er medlem av en kontroversiell katolsk sekt, Opus Dei, som prøver å utslette Sion ordenen fordi ordenen mener at Den Hellige gral var en kvinne, ved navn Maria Magdalena, som sitter ved Jesu’ høyre hånd på bildet nattverden av Leonardo Da Vinci. Definisjonen av den hellige gral er ”Jesu blod”. Begeret til Jesus ble brukt I nattverden til å beholde blodet hans, men Maria var angivelig med barn med Jesus, og videreførte dermed hans blod etter korsfestelsen. Dette gjør Maria til den hellige gral!

 

Noveau og Langdon driver et lite kappløp mot tiden for å finne ut hemmeligheten bak Sion-ordenen så den ikke går tapt.

 

<bilde>


 

- Boka handler egentlig om sannheten om Den Hellige Gral, Sion Ordenen og Opus Dei. Det er dette Brown prøver å fortelle.

 

- Historien er fortalt i tredje person, som definitivt er den beste for slike bøker.

 

-Miljø: Handlingen finner sted i mange miljøer: Den begynner i Louvre, fortsetter i ulike deler av Paris, deretter på et gods på landet i Frankrike før de flyr til London. I London drar de til flere kirker og helligdommer. Boka avsluttes i en kirke i Skottland. Det er hele tiden tilbakeblikk til det som har skjedd før boka begynte, bla. til ruinene av Kong Salomos tempel i Jerusalem og Langdons klasse i USA.

 

- Boka inneholder svært mye informasjon og fremmedord, så det er vanskelig å få med seg alt, og en må ofte gå tilbake for å se hva som faktisk har skjedd. En del replikker er skrevet på fransk, og er ikke alltid oversatt.

 

- Denne boka er av typen man ikke kan legge fra seg, og den er derfor SVÆRT avhengighetsskapende! Alle med dårlig tid bør ikke lese den, da kan man risikere å gå glipp av mye man ellers skulle gjort. Den kan derimot anbefales til alle med en rolig langhelg.

 

- Boka strekker seg over et kort tidsperspektiv, bare noen få dager!

 

- Boka reiser stor tvil om grunnleggende deler av Bibelen, med tankene om at Maria Magdalena var med barn og Jesus var faren.

 

- Boka beskriver mye kunst som er gjengitt her, og kommer med en forklaring på Mona Lisas smil. (Da-Vinci påstod at Mona Lisa er et bilde av Maria Magdalena)

 

 

<bilde>

 

 

 

 

 

 

 

 


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil