Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Når kulda kommer" (U. Nielsen)

"Når kulda kommer" (U. Nielsen)

Bokanmeldelse av "Når kulda kommer", en ungdomsbok skrevet av Unni Nielsen.

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
31.03.2005


1. Tittel: Når kulda kommer

Forfatter: Unni Nielsen

 

2. Boka handler om ei 15 år gammel jente som egentlig heter Katarina, men som bare kalles Bønna. Hun bor i Sørvik sammen med faren, moren og broren Kristian som bare blir kalt Egget. Bønna hare tre bestevenner som er Bastian, Magnus og Mette som bare går under kallenavnet Titten.

 

En dag har Bastian fått tak i fire gratisbilletter med danmarksferga til Fredrikshavn og hjem igjen, fra søndag til mandag. Men turen skulle vise seg å bli mye mer dramatisk enn det noen av dem hadde trodd!

 

På nedturen når Bønna skal på toalettet finner hun plutselig en jente som ligger livløs på gulvet. Titten kommer også inn like etter, og de oppdager at jenta er en som de gikk i klasse med de første årene på barneskolen. Hun heter Elisabeth, og de finner ut at hun har tatt en overdose med narkotika. De bestemmer seg for å ta henne med til Bastian og Magnus for å passe på henne for natten.


 

Det var egentlig ingen av dem som kjente Elisabeth noe særlig fra årene på barneskolen, for hun sa aldri ett ord og var alltid for seg selv.

 

Neste morgen når de fire våkner, har plutselig Elisabeth forsvunnet, og Magnus virker veldig ivrig etter å finne henne igjen. Han og Bønna leter, men til ingen nytte.

 

På hjemturen blir sekken til Bønna på et mystisk vis stjålet, men dukker på like mystisk vis plutselig opp igjen.

 

På vei ut av ferga sitter de fire på i bilen til faren av Bastian, som også har vært med på hjemturen fra Danmark etter at han hadde vært i Belgia for å jobbe. Derfor har han med seg mange poser med fuglefrø i bilen, ettersom det er det han jobber med. På fergeterminalen har politiet fått inn tips om narkotikasmugling, og faren av Bastian tatt for de tror at fuglefrøene han har i bilen er narkotika. Neste dag finner jo politiet ut at det slettes ikke var narkotika, og at faren til Bastian vare uskyldig. Det betyr altså at de egentlige forbryterne har gått fri!

 

Når Bønna og Titten er på vei hjem fra fergeterminalen, og går opp gata, kommer det plutselig to menn ut av en bil og overfaller dem, og tar sekken til Titten. Hvorfor skulle noen ta en sekk med skinkebokser i?

Videre ut i boka får de fire vennene greie på at Elisabeth er tilbake i byen, og det er Bønna og Titten som prøver å oppsøke henne. Det ser ikke du til å interessere de andre to, Bastian og Titten.

 

Titten og Magnus finner omsider Elisabeth, også denne gangen helt neddopet. Det er sent på kvelden så de bestemmer seg for å ta henne med i den tomme leiligheten til morfaren av Bønna, som er på ferie. De overnatter med henne der, men neste morgen har hun atter en gang stukket av igjen. De tar kontakt med en som heter Jack som kjenner Elisabeth, og spør ham om hvor hun kan være. Til slutt finner de henne frossen og død i noen konteinere nede ved kaien.

I slutten finner Titten ut at i sekken hennes er det gjemt 1 kilo med amfetamin. Bønna hadde lik sekk som Titten, så det var altså derfor sekken plutselig hadde blitt borte på båten og så dukket opp igjen. Og det var også derfor noen hadde overfalt og tatt sekken til Titten, fordi de trodde det var Bønna og sekken de hadde gjemt amfetaminet i.

 

Boka slutter med at Bønna, Magnus, Titten og Bastian går i Elisabeths begravelse….

 

3. Så å si hele første del av handlingen utspiller seg om bord på danskeferga. Etter dette skjer mye hjemme hos Bønna, litt på skolen og en del skjer spesielt i leiligheten hos Bønnas morfar. Det tilbringes også en god del tid i byen på kiosken ”Kvikk”, der Bønna og Magnus oppholder seg ganske mye på kveldstid og de får en litt skremmende innsikt i narkomiljøet i Sørvik. Det er på Kvikk de to blir kjent med Jack.

 

4. Hovedpersonen i boka, som er 15 år gammel. Hun heter egentlig Katarina, men kalles bare Bønna. Hun bor sammen med faren, moren og broren. Bønna er en ganske sta person, som ikke gir seg før hun har funnet ut av de tingene hun lurer på. På fritida er hun sammen med de tre bestevennene sine Bastian, Magnus og Mette som ofte bare blir kalt Titten. Disse fire går også i samme klasse, og de tilbringer mye tid sammen også på skolen.

 

5. Hovedtemaet i boka er nok ungdom og narkotika, og om hvordan narkotikamiljøet i en by kan være. Jeg tror ikke det er noe spesielt budskap i boka, men forfatteren prøver å formidle om hvor lett man som ungdom kan bli innblandet i et narkotikamiljø, og hvor store konsekvenser det kan få.

 

6. Forfatteren av boka formulerer seg godt, og hun skriver sånn at det meste av stoffet er lett forståelig. Det eneste er den direkte talen som jeg synes kunne vært skrevet litt annerledes, ettersom det av og til kunne være vanskelig å forstå hvem som snakket. Ellers så var handlingen enkel og grei å forstå. Forfatteren bruker også mye frampek når hun skriver.

 

7. Dette er ei bok man godt kan lese. Jeg synes kanskje den var litt ”tung” i begynnelsen, men etter hvert ut i boka ble det langt mer spennende. Det er etter min mening en helt grei ungdomsbok, og jeg ville gitt boka terningkast:

<bilde>


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil