Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Johan og Kim - Gulltyven

Johan og Kim - Gulltyven

Første fortelling om Johan og Kim. To detektiver, et gullran, masse action og blod!

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.03.2005


Det var en helt vanleg dag på jobb for detektiven Johan. Det hadde vært en roleg dag og beare en innringer som var om en forsvunnet katt. Johan satt fordypet i avisen og leste om et tyveri som hadde skjedd i gullsmedbutikken, Johnsen Gull. Plutselig ringte telefonen og vekket Johan fra hans dype konsentrasjon. Assistenten Kim tok telefonen og hørte en stemme som spurte etter Johan. Kim gav telefonen til Johan, som fikk høre stemmen til politimesteren. - Jeg regner med at du har lest i avisen om ranet hos gullsmeden? Spurte politimesteren i sin buldrende stemme. - Ja. Hvorfor? - Jeg ville bare spørre deg om du kunne ta saken? Vi trenger en detektiv til. Spurte politimesteren. - Ja, Skulle gå greit det, jeg møter deg utenfor buttikken straks! Svarte han idet han la på røret. - Hørte du det Kim? Vi skal undersøke tyveriet på gullsmeden! Ropte Johan til Kim, idet han sprang ut i gangen, på vei til bilen.

 

***

 

Etter en stund var Johan og Kim på åstedet. De begynte med å lete etter fingeravtrykk på disken. Og fortsatte med å forhøre seg med eieren av butikken. Raneren hadde gått med en stor skyggelue, men var visstnok lys i huden og hadde eit arr på haken. Det var stjålet ringer og smykker for mer enn 50.000 kroner. - Dette dekker ikke forsikringa! Mumlet gullsmeden nervøst. Raneren hadde spurt om å få se på gifteringer av gull til kjæresten sin. Idet gullsmeden hadde tatt fram brettet med ringer grabbet raneren hele brettet og sprang ut på gata. Raneren sprang opp Karl Johan mot slottet og tok til høyre rett ved bokhandelen.


 

Etter å ha sjekket for fingeravtrykk på disken dro de tilbake til kontoret for å sjekke i databasen om de hadde noen av dem inne fra før av. Det ene var gullsmeden sitt og det andre var en mann ved navn Christer Olavsen. Han hadde vært fengslet i to år for væpnet ran og for å ha utøvet vold mot uskyldige. Han bodde i et smug rett bortenfor gullsmeden. I en sidegate. Johan og Kim visste ikke hva dei hadde med å gjøre, så de tok med seg hver sin pistol. De satte seg i bilen og kørte i retning Karl Johan.

 

***

 

Etter en stund var de framme ved gullsmeden. De gikk ut av bilen og mot smuget raneren bodde i. De kom fram til døra, men de greide ikke å åpne den helt. Den var sperret av noe fra innsiden. Et vindu var åpent og Johan klatret inn der. Han gikk bort til døren og fjernet en støvfri sofa som stod der. Ranerene hadde tatt visse forhåndsregler. Kim kom inn og lukket døren etter seg. Det vare bare et svakt lys i stuen, ellers var alt helt mørkt. Kim gikk mot stuen og Johan gikk mot kjøkkenet for å se om raneren satt der. Johan listet seg bort til inngangen til kjøkkenet, drog fram pistolen sin og listet seg inn gjennom åpningen. Plutselig kjente han noe hardt mot hodet. Han kjente på hodet og kjente noe klisset. Han så på hånden sin, som var full av blod. En intens smerte i hodet fikk alt til å mørkne for ham. Han falt bevisstløs om på gulvet.

 

***

 

Kim kom ut igjen fra stuen og gikk bort til kjøkkenet. Han så Johan liggende på gulvet og dro fram pistolen sin. Iden han snudde seg rundt, så han inn i ansiktet til en hvit mann med arr på haken. Han så at mannen holdt eit balltre over hodet, klar til å slå. Kim slo mannen i fjeset med pistolen. Han hørte en knekkelyd, og så på mens mannen falt til bakken. Kim høyrte en lyd bak seg og snudde seg. Der fikk han se 4 menn til. Den ene sto med en pistol retta mot hodet til Kim, klar til å skyte. Uten å nøle preste Kim rundt pistolen. Et smell hørtes idet kulen føk gjennom rommet, og inn i magen til mannen. Mannen falt skrikandes og bannandes om på bakken. De tre andre så forskrekket ned på den voksne mannen som lå og vrengte seg i en dam av blod. Et skudd til smalt. Men det kom ikke fra Kim, det kom fra Johan, som hadde greid å reise seg. Tyven falt om, og de to andre hadde et balltre i metall hver. De sprang mot Kim med balltreene løftet klare til å slå. Kim hev pistolen sin mot fjeset til den ene, og traff, med skummel presisjon, rett i pannen. Den ene mannen stoppa og tok seg til pannen, mens den andre mannen fortsatte å springe mot Kim. Han slo vilt med balltreet, men alt han fikk på det var at han mistet balltreet. - Dette var mye mer rettferdig. Smilte Kim til mannen. Kim slo et slag mot fjeset til tyven og et mot magen rett etter. Tyven falt ned på bakken med store smerter i fjeset. Han dro fram en kniv og stakk Kim midt i leggen. Et hyl kom fra Kim idet han falt ned på gulvet. Med den andre foten spente han hardt på handa til mannen, slik at mannen mistet kniven han hadde i handa. Kim sparket enda en gang mot magen til mannen. Etter å ha fått mannen ned på bakken, grabba han kniven, og heiv den ut vinduet. Etterpå sparka han til mannen en gang til for å forsikre seg om at han var besvimt.

 

***

 

Etter at Johan og Kim kom hjem igjen fra sykehuset ringte telefonen. Det var politimesteren.

- Du vil oppdage en betydelig større sum på lønnsjekken din neste gang Johan. Det samme gjelder Kim! sa politimesteren i sin vanlige buldrende stemme. - Takk sjef! En bonus var akkurat det jeg trengte! Svarte Johan. - Gjengen dere fant er en del av oslo-mafiaen. En var ny, men de andre var tidligere ettersøkt for drap og ran. Hele politikorpset takker dere. Vel, nå får dere slappe av, men jeg har flere oppdrag for dere senere, vær sikker! sa politimesteren, idet han la på røret.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil