Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Appelsinpiken

Appelsinpiken

Appelsinpiken av Jostein Gaarder.

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.03.2005


Jostein Gaarder: Han ble født i Oslo i 1952. Han interesserte seg får filosofi som ung gutt og han likte spørsmål han ikke kunne svare på. Det som trakk oppmerksomheten til Jostein mest var døden.

 

Han giftet seg i 1974 med Siri Dannevig som han var veldig glad i. Han fant ut at historie, religion og filosofi måtte bli hans retning i livet. Jostein Gaarders store gjennombrudd som forfatter var i 1991, da han gav ut boken ”Sofies verden”. Boken ble oversatt til over 40 språk, og gjorde han kjent langt utenfor Norges landegrenser, først og fremst for sine filosofiske romaner.

 

<bilde>

 

Fakta om boken

 

Tittel: Appelsinpiken

Utgivelsesår: 2003

Forlag: Aschehoug

Sider: 175

Språk: Bokmål

Høyde: 22,4 cm

Bredde: 14,6 cm

Vekt: 330 gram


 

Hovedpersoner: Hovedpersonene i boken er Georg en 15 år gutt som har store interesser for universet og Hubble Teleskopet, hans mor Veronika som har en kjæreste som heter Jørgen

 

Bipersonene: Bipersonene er Miriam, Georgs yngre halvsøster, Jørgen, morens nye mann og Miriams far, samt også farens foreldre. I løpet av historien får man vite det meste om alle disse, men ikke rett ut.

 

Selve handlingen foregår i Oslo, og selv om man ikke er kjent med alle steder i utgangspunktet føler man en mye sterkere tilknytning til steder i vår hovedstad etter å ha lest beskrivelsene som forfatteren kommer.

 

Handling: En dag da Georg kommer hjem fra skolen blir han møtt med alvorlige blikk som er rettet mot han. De har funnet et brev fra hans avdøde far, som har ligget i en gammel sportsvogn. Faren til Georg døde får 11 år siden. Brevet er nemlig til sønnen Georg, som er en vanlig 15 år gutt. Han tar brevet og går opp på rommet og låser seg inne. Her er et utdrag fra starten av farens brev til Georg:

 

Sitter du godt, Georg? Det er litt viktig at du iallfall sitter støtt, for nå skal jeg fortelle deg en nervepirrende historie. Men kanskje har du allerede lagt deg godt til rette i den gule skinnsofaen. Hvis dere ikke har byttet den ut med en ny sofa, da, hva vet jeg. Jeg kan forresten like gjerne forestille meg at du har slått deg ned i den gamle gyngestolen i vinterhagen, den var du alltid så glad i. Eller er du ute på terrassen? Jeg vet jo ikke hvilken årstid det er. Nåja, kanskje dere ikke lenger i Humleveien.


Der begynner jakten på appelsinpiken som faren møter på en trikk for første gang. Der bærer appelsinpiken en stor pose med appelsiner som faren til Georg tror skal revne. Han løper fram får å redde appelsinene men hele posen sprekker opp og alle appelsinene triller ut som noen klinkekuler. Han skjønner med en gang at han har gjort noe dumt og prøver å gjøre det godt igjen. Det er her han møter denne appelsinpiken som han tar opp jakten på. Han møter henne mange steder, men alle gangene er helt tilfeldig. Faren begynner å bli dønn forelsket i denne appelsin piken og begynner å fantasere om hvor appelsin piken skal hen og om hun har noen kjæreste. Faren til Georg treffer appelsin piken og får beskjed om at vis han klarer å vente ½ år så skal hun komme til han. Fordi hun skal til Spania i Sevilla. Faren beskriver Appelsinpiken som ett ekorn som hopper fra tre til tre. Han bestemmer seg får å dra til Sevilla å møte appelsinpiken og det er da tankene kommer inn. Fordi da tenker han at han har brutt reglene. Man skjønner etter vært at appelsinpiken er moren til Georg. Idet Georg er ferdig med å lese brevet og går ut fra rommet føler han seg mye større og mer selvsikker. Han har fått et stort spørsmål av faren ville du aldri blitt født, eller ville du fått alt, men så mistet det igjen? For å kunne svare på dette spørsmålet skriver Georg en bok, hvor han fletter farens spørsmål og svar inn i sine egne.

 

Moralen i boken er vell at man bør leve livet ut mens man kan fpr man vet aldri når det forsvinner.

 

Jeg anbefaler denne boken til folk mellom 13-17 år. Jeg hørte boken på lydbok så jeg vet ikke hvordan skriften er, men innholdet er for den alder gruppen.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil