Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > USA - den nye stormakten 1914-1941

USA - den nye stormakten 1914-1941

En liten oppgave i samfunnsfag om USA i perioden 1914 til 1941.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
04.03.2005


LEKSE UKE 1, Samfunnsfag Nivå C

1. Den ’’Amerikanske drømmen’’ er når jødiske innvandrere hadde hørt at hvem som helst (fattige!!) kunne komme til Amerika, og bli rike. Det var ingen adel eller overklasse som eide jorda. Kontinentet lå åpent for alle som stolte på egne krefter og ordnet opp selv. På den måten kunne rike bli søkkrike!

 

2. ’’De gylne 1920-åra’’ var da næringslivet blomstret. Forbrukervarer (kjøleskap, tv, biler osv) ble produsert på samlebånd. Folk kjøpte mange aksjer, de lånte penger av banken. Så skjedde det – overproduksjon av varer! Det førte til at bankene gikk konkurs siden ingen hadde penger å betale tilbake.

 

3. Forbundet (1920 – 1933) førte til organisert kriminalitet. Grunnen til det var fordi unge jenter begynte å slå seg løs. Mødrene ble bekymret. De unge drakk alkohol, fikk mer frihet, fikk nye varer og den nye bevegelsesfriheten som bilen skapte, kom det nye ord. Folk ut på landet kunne hørte tuting på bilhorn når de unge kjørte forbi. Den nye tiden ’’sex og synd’’ ville de fjerne! Det de måtte gjøre var da å sette opp prisen på alkohol (3-4 ganger så mye).


 

4. ’’Ku Klux Klan’’ var en hemmelig organisasjon. Den er fra 1860- årene og ble gjenopplivet i 1920- årene. Det var fem millioner medlemmer. Afroamerikanske er klanens hovedfiender. Ku Klux Klan ville frata elle afroamerikanske stemmeretten, og mente at afroamerikanske var bestemt for å være slaver (!!). Klanen ville utvise jøder fordi de ikke var kristne, og katolikker fordi de hevdet katolikkene ’’fanget’’ paven mer enn den amerikanske regjeringen. Derfor så de ikke på katolikker som gode amerikanere. Medlemmene gikk rundt gjennom gatene med munkekapper og hetter med og med brennende fakler. Ofrene ble pisket og rullet i tjære, andre ble drept. Bare mistanke om en forbrytelse kunne være nok til at en afroamerikaner ble henrettet uten lov og dom!

 

5. Økonomiske nedgangsspiralen: i 1039 var over 4 millioner amerikanere arbeidsløse, året etter var det 12 millioner! Den viktigste og sikkert største grunnen til at det gikk så dårlig var at folk allerede hadde kjøpt kjøleskap, komfyr, bil osv. folk hadde råd til det. De var bra og holdt lenge. Forskjellen mellom rike og fattige var kjempe stor. De fattige hadde ikke råd til sånt. De som kjøpte aksjer lånte av banken. Folk kjøpte aksjer for kanskje 50 dollar, litt etter selges de videre for mye mer, 200 dollar. Da tjente folk masse penger! Så lenge prisene steg, betalte de tilbake lånet. Da bedriftene fikk problemer med å selge, falt aksjenes verdi! Alle fikk beskjed om å betale tilbake det de skyldte innen en dato. Dagen var torsdag 24 oktober 1929 – ’’den svarte torsdag’’! De som hadde lånt penger av kontoen, fikk ikke betalt tilbake. På den måten gikk bankene konkurs. Bedrifter fikk ikke låne penger, eller selge varer. De fleste bedrifter gikk konkurs. Sammenbruddet på børsen gjorde at mange ble arbeidsledige. I 1933 var 25 prosent arbeidsledige.

 

6. New Deal: guvernøren i New York Franklin Delano Roosevelt ble president I 1932. han fikk Amerika tilbake på jobb! Politikken fikk navnet New Deal. De ble opprettet mange nye statlige kontorer, arbeid for faglærte arbeidere, hundrevis av skoler, sykehus, veier, havner, bruer og tunneler ble bygd. Regjeringen ble da Washingtons største arbeidsgiver. Energiverkene leverte elektrisitet til andre deler av USA. Når flere begynte å arbeide, skapte det etterspørsmål etter industrivarer. Bedriftene kunne øke produksjonen og fikk behov for nye arbeidere. Nå gikk det langsomt oppover! For å løse krisen i jordbruket satte Roosevelt i gang et prosjekt som ble veldig omdiskutert. Når mange sultet og mye jord var ødelagt, fikk bøndene betalt for å dyrke mindre, pløye avlingene tilbake til jorda, legge jorda brakk og slakte besetningene. Hensikten var å få opp prisene på jordbruksvarer. Det virket etter hvert!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil