Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Bruce Springsteen

Bruce Springsteen

Liten oppgave om Bruce Springsteen.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
02.03.2005
Tema
Rock

Bruce Springsteen ble født i Freehold, New Jersey I USA. Som tenåring spilte han i mange forskjellige små rockeband, og i 1970 var han forsanger i Greenwich Village. Men ikke før to år etter fikk han platekontrakt og fikk en egen manager, som mente han hadde funnet et av de største musikktalentene på mange år. Det var ikke på grunn av musikken han ble kjent, men fordi han var mange mente at tekstene hans var et symbol på den amerikanske drømmen.

 

Manageren til Bruce hadde lurt han til å underskrive en kontrakt hvor manageren fikk nesten alle inntektene fra platesalg, konserter og rettighetene på alle sangene hans. Resultatet ble en lang rettssak som Bruce vant. Etter problemene hadde ikke Bruce krefter til å lage musikk eller opptre på nesten et år. Men etter det fortsatte suksessen og ga ut plater som The River, Nebraska, Darkness og Born In The USA, og han fikk kallenavnet The Boss.

 

Senere dette fikk han problemer med ekteskapet og skilte seg i 1987, etter dette fikk sangene hans et mer voksent preg. Etter et par år giftet han seg med Patti Scialfa fra bandet The E-Street Band som han samarbeidet med i mange år og fortsatt gjør. Bruce vant grammy for Streets of Philadelphia i 1994. Siden det har han vært på flere verdensturneer og vært i Oslo tre ganger.

 

Bruce Springsteen er nå 55 år gammel, men føler seg fortsatt som en ung-gutt. Han er regnet som en av verdens fremste rockeartister.

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil