Abort

Oppgave om abort.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.03.02

Hva er abort

Abort er når et foster blir fjernet eller avstøtt fra kroppen. Abort kan både vær frivillig eller ufrivillig. Det er mye styr rundt abort og i mange land er det forbudt eller svært strenge regler.

 

Forskjellige typer abort.

Det finner flere typer abort, her er noen av dem:

 

Spontan Abort.

Spontan abort er når kroppen avstøter et foster uten at kvinnen ønsker det. Årsaken kan vær at det er har skjedd noe feil når sæd og egg cellene smeltet sammen, kvinnen er syk, er stresset eller er i ubalanse.  Andre ting som kan påvirke fosteret er psykiske påkjenninger(lite søvn, mye stress eller andre belastninger.), rusmidler, røyking og enkelte medisiner.

 

Provosert Abort.

Provosert abort er nåe kvinnen ønsker å avbryte svangerskapet. Årsaken til dette kan vær mange, hun har allerede nokk barn, ikke økonomi nokk til å ta seg av et barn eller at hun rett og slett ikke orker. Mange unge jenter vill ønske og ta abort pågrunn av at de går på skole, de vill ikke at foreldrene skal få vite om det eller at de ikke har mulighet for å ta seg av barnet. I Norge i motsetning til mange andre land selvbestemt abort, det betyr at en kvinne selv kan velge å ta abort. En avgjørelse bør bli tatt før sluttet av den 12. svangerskaps uke, etter det må man søke abort fra to leger om lov til å ta abort.. Og etter den 18. uke må man ha svært sterke grunner til å ta abort, for å få lov. De fleste svangerskapsbrudd skjer i den 8. uke.

 

Noen typer provosert abort?

*De fleste provoserte aborter skjer ved hjelp av et vakuumsug, som suger ut fosteret. Dette skjer mens kvinnen er i narkose og kvinnen slipper å overnatte på sykehuset. Dette er på grunn av at abort skal kunne holdes hemmelig.

*I fattige land blir det ofte brukt strikkepinner til å stikke fosteret i hjel, det er da lett og bomme noe som kan føre till indre blødninger.

* En annen måte er medisinsk abort. Kvinnen får medisinen antiprogesteron som en tablett ved et besøk. Deretter kommer hun tilbake etter to dager og blir da skrevet inne og får prostaglandin. Disse medikamentene gjør at kroppen støter fra seg fosteret. Aborten bruker da som regel å inntreffe i løpet av noen timer. I noen tilfeller må man bruke kirurgiske metoder for å få ut fosteret.

 

Aldersgrenser for abort

Det er ingen nedre aldergrense for abort. Det eneste er at når en er under 16 år må en få samtykke fra foreldre. Og hvis en ikke vill å snakke om det til foreldrene sine kan en få legen din til å snakke med foreldrene. Selv om abort er en forholdsvis liten operasjon kan ikke legene utføre operasjonen uten tillatelse fa foreldre. Men hvis en er over 16 er det kun deg selv som behøver og hvite om aborten, selv om de aller fleste leger vill anbefale deg å snakke med foreldre, slekt, venner eller andre personer. Det mange som har hatt abort og ikke har fortalt det til noen sir er at det er veldig vanskelig å gå igjennom hele prosessen helt alene.

 

Abortloven.

Dagens abortlov ble vedtatt i 1978 Dette er en veldig forkortet versjon. I loven står det at en kvinne skal ha rett til selvbestemt abort før den 12. svangerskapsuke. Etter 12. uke må man søke tillatelse fra to leger, og etter 18. uke må man ha veldig gode grunner til å få ta abort.

 

Etter den 12. svangerskapsuke kan abort godkjennes hvis kvinnen oppfyller ett eller flere av de fem kriteriene nedenfor.

 

1. Det er fare for kvinnens fysiske eller psykiske helse

2. Kvinnen har en vanskelig livssituasjon

3. Det er stor fare for sykdom hos barnet

4. Graviditeten er et resultat av voldtekt eller incest

5. Mor har psykisk sykdom eller psykisk utviklingshemming

 

Nå er det debatt om abort loven skal utvides. Det skal forandres på hvor lenge en kvinne har rett til selvbestemt abort, fra 12. til 16. svangerskapsuke.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst