Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Namsos

Namsos

Fakta om byen Namsos i Nord-Trøndelag.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.02.2005

Namsos ble grunnlagt i 1845. Hele 3 ganger har Namsos blitt ”borte”. Enten det er av bomber eller branner. Vær gang har gjennreisingen gått fort p.g.a. stor entusiasme og mange arbeidere. Namsos sin store arbeidskraft er trelast. Helt siden det første sagbruket ble reist i 1853 har det blitt ti nye. Etter vært har det blitt færre og færre og nå er detbare to igjen. De heter: Moelven van Severen og Mørkevedbruket. Det var trelasten som bygde opp Namsos men også har den utslettet den to ganger siden nesten alle husene er bygd av tre fra verkene.

 

Den første gangen var i 1872 da to guttunger lekte seg med fyrstykker og satt hele byen i flammer. 80% av bebyggelsen ble lagt i grus. Den andre gangen tok det fyr i et sjøpakkhus og bare 20 hus og to sagbruk sto i gjen etter den voldsomme brannen. Den tredje gangen var på Hitlers bursdag. Tyske bombefly gjorde kort prosess og la nesten hele Namsos i bakken. Nå er Namsos blitt den norske trebyen med masse kultur.

 

Namsos ligger i nord-trøndelag 20 mil nord for Trondheim og 8 mil nord for Steinkjer. Namsos ligger i enden av Namsenfjorden hvor den kjente lakse elva Namsen har sitt utløp. Namsos har et areal på 804km2. Namsos har hatt bystatus siden 1964.

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil