Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Hip Hip Hora"

"Hip Hip Hora"

Kort filmanmeldelse av den svenske ungdomsfilmen "Hip Hip Hora".

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.02.2005
Tema
Filmer


Tittel: Hip hip hora

 

Produksjonsår: 2003

 

Regissør: Teresa Fabik. Teresa Fabik ble født i Sødertalje i 1976. hun har studert filmteori og jobber nå i Stockholms Filmskole. ”Hip Hip Hora” er hennes filmdebut.

 

Nasjonalitet: Svensk

 

Sjanger: Filmen er en typisk ungdomsfilm med typiske ”teenmovie” trekk, som forelskelse, krangler, vanskelige foreldre, alkohol, venner og missforståelser. Filmen inneholder også en veldig nær virkelighet, en virkelighet som jeg, og de fleste vil kjenne seg igjen i.

 

Spilletid: 1 time og 31 minutter

 

Skuespillere: Amanda Renberg(Sofie), Bjørn Kjellman(Sofies far, Krister), Ellen Fjæstad(Amanda), Linn Persson(Emma) og Marcus Hasselborg(Sebbe)

 

Handling: Sofie er 13 år, hun har nettopp begynt i 7. klasse på ungdomsskolen. Hun er avstandsforelsket i den kuleste gutten på skolen, Mouse han går i 9. kassen. Sofie og hennes to venninner gjør derfor alt de kan for å bli bedt på den store festen hos Mouse der alle de kule guttene i 9. kommer til å være. Jentene klarer å bli invitert på festen og forbereder seg svært nøye for å bli akseptert i den ”kule” gjengen, noe av forberedingen er å tømme barskapet til Sofies far, Krister, som jobber som musikklærer på Sofies nye skole. Amanda blir ikke med på festen pågrunn av foreldrenes stramme tøyle.


 

Festen blir ikke helt som planlagt for Emma og Sofie, de to jentene er svert uvante med alkohol og får en svært ubehagelig opplevelse. Sofie drikker alt for mye og blir bevisstløs, og dagen etter finner hun ut at det er tatt noen svært krenkende bilder av henne av Mouse og gjengen hans. Bilden blir kjent på hele skolen, dette gjør at Sofie begynner å bli kaldt for ”hore” rundt på skolen, og rykter om henne sprer seg raskt til alle elevene. Oppi alt styret prøver faren hennes å komme nærmere innpå henne får han skjønner at noe er galt.

 

Emma og Amanda blir nå svært redd for at de også skal få slike rykter på seg og trekker seg unna Sofie nå, når hun trenger dem mest.

<bilde>

Filmplakaten til ”HIP HIP HORA”

 

Konflikten: Sofie er i en svert vanskelig situasjon, hun er plutselig alene, det er ingen med henne og mange mot henne, og konfliktene står i kø. Sofies konflikt med guttene i 9. er den konflikten det blir lagt størst vekt på. Det er en svært vanskelig konflikt, Sofie og en av guttene i 9. gjengen, Sebbe, rotet nemlig litt rundt på festen før Sofie ble bevisstløs. Sebbe begynner å like Sofie litt men kan ikke si det til Mouse og gjengen pågrunn av at de hater henne, å han kan ikke si det til Sofie for hun hater Sebbe siden han er i 9. gjengen som tok bildene av henne. Saken blir heller ikke bedre av at bildene av henne havner i farens hylle på skolen.

I tillegg til ryktene, Sebbe og 9. gjengen må Sofie slite med venninnenes konflikt mellom popularitet og vennskap. Dette er noe som er svært vanelig i ungdoms miljøer over hele verden. Det er vanskelig for Sofie å ikke ha vennenes støtte, og hun prøver å inkludere seg selv så godt hun kan.

 

Amanda er svert pysete og har flyttet seg over til den mest populære jenta i 7. Susanne. Susanne er med i Mouses gjeng og hater derfor også Sofie, og prater masses drit om henne. Amanda liker ikke at de snakker stygt om Sofie men er redd for å si ifra, derfor forteller hun heller Susanne alle hemmelighetene Sofie har fortalt Emma og Amanda. Det er ikke bare Sofie Amanda og Susanne snakker stygt om, Susanne synes nemlig at Emma er tjukk og Amanda tørr ikke annet enn å være helt enig i det Susanne sier, Emma føler seg nå svært utenfor siden hun ikke får være sammen med Amanda å hennes nye populære gjeng.

 

Alle de tre jentene er nå spredt til hver sin kant, Emma tørr ikke og ringe Sofie for hun er redd Sofie er sint på henne. Sofie prøver å bli inkludert av Amanda ved å kjefte og smelle på Susanne, mens Amanda og Susanne prøver å bli kvitt henne og Emma.

 

Sofie har også en veldig vanskelig konflikt hjemme, Faren hennes prøver så godt han kan å komme inn på datteren sin og få henne til å fortelle han hva som er problemet. Han vil ikke prøve å kjefte på henne heller, men det er ikke så lett når Sofie låser seg inn på rommet når han prøver å snakke til henne. Samtidig som han er utrolig sint på Sofies drikking er han også svært redd for henne, og når han får se bildene av sin datter halvt naken vet han ikke lengre hva han skal si eller gjøre. Det ender med at han skjeller ut Sofie til hun begynner å gråte.

 

<bilde>

Sofie og Sebbe.

 

Vendepunkt: Situasjonen forandrer seg ganske fort når Sofie prøver å ta sitt eget liv. Hun er ute og går alene etter at faren hennes har kranglet med henne, hun går da til Mouses fest, der finner hun Amanda sammen men Susanne og resten av 9. gjengen, men Sebbe er ikke der. Hun prøver å vinke til Amanda men hun later som hun ikke ser Sofies lengtende blikk og snur seg bare rundt.

 

Sofie klarer ikke mer elendighet, hun tar et glass med alkohol og drikker det på styrten. Sofies far er nå blitt svært bekymret for datteren som har vært borte svært lenge, så han går ut for å lete etter henne. Sofie har nå tømt sitt glass med sprit og går sakte mot vinduet mens hun tenker på all elendigheten som finnes i livet hennes, så hopper hun.

 

Konfliktløsing: Etter at Sofie har hoppet forandrer alt seg, faren hennes finner henne på sykehuset og klemmer henne hardt inntil seg. Sofie prøver nå å prate med faren sin og han prøver å lytte uten å krangle, dette fungere veldig bra, og alt er nå skværet opp mellom far og datter. De har nå bestemt seg for å være mer imøtekommende mot hverandre og se ting fra hverandres side.

 

Når Sofie hopper blir Amanda veldig redd, hun begynner å tenke på hvordan ting ville vert uten Sofie og Emma. Når hun finner ut at Emma kutter seg selv er det nokk for henne. En dag når hun sitter på kafé med Emma og Susanne og hører på at Susanne snakker stygt om Sofie forteller hun Susanne akkurat hva hun synes om henne.

Amanda og Emma sier nå unnskyld til Sofie som tilgir dem med en gang.

 

Sebbe har bestemt seg for å ta mot til seg og inviterer Sofie på besøk. Sofie begynner nå å like Sebbe også når han forteller henne at han ikke var med på å ta noen av bildene og at han synes det Mouse og de andre guttene gjør mot henne er teit.

 

Sofie bestemmer seg for å ta hevn på Mouse, å en dag han roper drit etter henne på skolen går hun bort og svarer med samme mynt foran hele skole. Mouse blir stum og ser etter Sebbe for hjelp, men han har allerede sprunget etter Sofie.

 

<bilde>

Sofie tar hevn på Mouse foran hele skolen.

 

Personbeskrivelse: Det er svert mange forsjellige personer i denne filmen, men jeg har bestemt meg for å beskrive de tre venninnene, de er nemlig ikke så like som man tror.

 

Sofie er en svært selvstendig jente, hun svarer godt for seg og er ikke redd for å si ifra, og er det noe hun vil er hun ikke særlig opptatt av om det er det rette å gjøre. Sofie er også en jente som stiller opp for vennene sine, og hun lar ingen være igjen alene. Hun er en typisk leder type som svarer for andre, og er sjefen i gjengen. Sofie forandrer seg ikke særlig mye igjennom filmen, men hun blir nokk litt myker enn før. Hun svarer for eksempel ikke faren sin like stygt som før, og hun er ikke like frekk mot lærerne.

 

Amanda er en typisk pyse, hun stiller ikke opp for vennene sine vist hun kan ta skade av det. Hun klarer heller ikke å si ifra, vist noen snakker stygt om vennene hennes er hun bare med på det isteden for å si ifra at hun ikke liker det. Amanda er uten tvil den som forandrer seg mest i filmen, isteden for å ikke tørre å si ifra eller tørre å si at hun ikke her lyst gir hun nå klar beskjed om hva hun vil. Og hun trenger ikke lenger en leder type til å ta valgene hennes for henne.


 

Emma er en stille jente som er svært usikker på seg selv, hun har i tillegg svært dårlig selvtillitt siden hun er litt overvektig. Emma prøver så godt hun kan å være med i gjengen, men tør ikke å si så mye, hun sitter heller reservert på sidelinjen. Emma forandrer seg ikke igjennom filmen hun blir bare introdusert til forsjellige situasjoner som gjør at hun reagerer forsjellig. Hun er en person som mest sannsynlig ikke kommer til å forandre seg i det hele tatt.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil