Metallicas 10 mest turbulente år fra 1981 til 1991

Særoppgave om Metallica som kan kanskje kan trenge en liten rettelse i årene 1981, 1982, 1983.

Karakter: 6

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.02.02
Tema
Rock

Introduksjon til prosjekt om Metallica

I mai 1983 spilte Metallica inn sitt første studioalbum ”Kill’Em All” for en kostnad på ca.$15,000. Bare 10 år senere ga de ut et stort og imponerende bokssett ”Live Shit: Binge and Purge” dette var et bokssett få andre band kunne klart å få til.

 

Det er mye som har skjedd i løpet av de ti årene, jeg skal skrive om de årene som var imellom deres første utgivelse ”Kill’Em All” og en av deres mest solgte album ”Metallica”. De har ikke bare gjort alt på sin egen måte, men de har også blitt et av verdens største Trash band men også et av verdens største band innen de fleste av metal-genrene. Trash er også metal-genren de selv fant opp som band som Slayer og andre store band har fulgt. De er fortsatt store pionerer i alle områder hvor musikk er et samtaleemne, men det var ikke før deres 5.(offisielle) album: Metallica eller bedre kjent som ”The Black Album”. Men det var i 1991. Etter det ble Metallica kjent som et av verdens største band og de klarte å samle ca 500,000 tilskuere på en konsert i Moskva sammen med Guns’N Roses.

 

Det er mange grunner til at historien er verdt å fortelle om alle de fire medlemmene med Cliff Burton og Robert Trujillo, men jeg skal skrive mest om Jason Newsted. Og alt de har vært gjennom fra Lars Ulrich ble født en kald desemberdag i Danmark 1963 til den nye bassisten Robert Trujillo ble med i 2002. De har opplevd mye ille som da bassisten Cliff Burton døde en kald dag i januar i Sverige, men også mye bra har skjedd som konserten i Moskva.

 

Dette er en historie om hvordan et lokalt band som spilte for et par fans i en kjeller klarte og bytte ut rundt 5 fans med over 50 millioner fans over hele verden bare et tiår…

 

 

Kirk Lee Hammett (Sologitarist)

<bilde>

Kirk var født i 1962, altså ett år eldre en resten av medlemmene. Kirk ble inspirert av gitarlegenden Jimmi Hendrix som hadde en storhetstid på 70-tallet, altså da Kirk vokste opp, han og broren hørte lidenskapelig etter på de utrolige gitarsoloene som Kirk senere skulle mestre på det aller beste. Når broren dro på skolen satt Kirk igjen og klimpret på strengene og lærte seg små og lette sanger.

 

Etter hvert når Kirk ble flinkere begynte han å lete etter band og fant et på skolen, ”Exodus”. Senere når Kirk sluttet i dette bandet var det ut på jakt igjen og da hadde De andre medlemmene i Metallica (James, Lars og Cliff) hadde kastet ut den gamle førstegitaristen Dave Mustaine, var de på jakt etter en ny førstegitarist og de satte ut en annonse i lokalavisen som Kirk så. Han dro på den auditionen og ble med en måned senere imot Cliffs vilje men ble overbevist etter en måned med jamming.

 

Bandet dro ut på en turné rundt i landet som ikke ble en stor suksess. Alle i bandet skjønte at det måtte skikkelige gitarriff, gitar-solo’er og fengende trommerytmer til for å få med publikum på konsertene. Kirk og resten av bandet tok hintet og lagde suksessalbumet ”Ride The Lightning”

Albumet inneholdt alt det skulle og Kirk hadde begynt og spille gitarsoloer på kommando på konsert så resten av bandet kunne bytte instrumenter og lignende. Kirk ble også inspirert av Steve Vai, Michael Schenker, The Doors og David Bowie som man hører godt på soloene hans med sånn blues bends på strengene…

 

 

James Alan Hetfield (Rytmegitar og vokalist)

James ble født den 3. august, 1963 i Norwalk i Los Angeles California.

 

Noen av hans musikalske innvirkninger var Black Sabbath, Motorhead, Iron Maiden, mye av det samme som Lars. Det var for det meste europeisk metall som James syntes var mer ordentlig og bedre med skikkelige riff og gitarsoloer og rytmer man kunne tromme på låret.

 

På grunn av dette fikk James nedsatt i de fleste karakterer unntatt i Musikk hvor han holdt 6’ern gjennom hele ungdomskolen og videregående og foreldrene skjønte raskt at musikk var hans store lidenskap og musikklæreren skjønte ikke hvorfor de andre lærerne klaget så mye på han…

 

Når foreldrene ble skilt fikk faren en kjæreste med familie på kjøpet og den eldste sønnen spilte trommer og fikk James inn i musikk verden dette var når James gikk i 8. klasse. Når James kom hjem etter skolen spilte han på trommesettet til broren og begynte med trommetimer men fant fort ut at det var gitar som var hans lidenskap… Etter det begynte han i et high-school band der han møtte Ron McGovney som skulle bli Metallica’s første bassist.i 1981 sluttet Ron og Cliff kom inn i bildet og prøvespilte for James, Lars og Dave og de syntes han var bra…

 

I de senere dager når Metallica virkelig hadde slått gjennom ble det mye intervjuer og James var lite glad i dem og ble så irritert av en intervjuer i forbindelse med en konsert at han spurte om han ville slåss og selvfølgelig sa han nei og James gikk og ventet på utsiden og banket ham opp og gikk som om ingenting hadde skjedd og midt i konserten ble James hentet av politiet og konserten ble avlyst og mange fans gikk amok og ødela sceneområde og lot ikke politiet kjøre ut med James i bilen men etter at politiet hadde skutt varselskudd i lufta fikk de kjøre fritt unna uten problemer…

<bilde>

 

 

Lars Ulrich (Trommer)

Lars ble født i Odense i Danmark en kald 13. Desember i 1963. Foreldrene Torben og Mia Ulrich som begge var kjente tennisspillere som var en tradisjon Lars senere skulle følge oppmed å vinne det danske junior mesterskapet 2 ganger og komme til 32-dels finalen i European tour som faren hadde klart og vinne. Etter hvert tok Lars opp trommestikkene etter et års enorm interesse for musikk og Deep Purple. I begynnelsen hadde han ingen trommelærer og bare slo på noe og prøvde å etterligne trommisen i Deep Purple som var hans store forbilde.

 

Etter hvert flyttet familien Ulrich til USA for at Lars skulle bli proff tennisspiller og det var ikke lenger etter at de hadde ankommet USA at Lars ble lei tennis og ville satse på musikken noe som foreldrene tok med dyp sorg og ga hen et valg om å flytte ut eller fortsette med tennis

 

Men Lars valgte musikken og flytett til L.A. og satt ut en annonse for å finne noen å jamme med som hørte på europeisk metall og fikk et svar fra James Hetfield etter 2 dager.

 

Så fort de kom i gang begynte de å spørre etter en bassist og fikk et svar fra Ron Mcgovney som var uten band for tiden og ville spille med de, James kjente forresten Ron fra High-School.

 

Lars syntes det hørtes bra ut og han satte ut på jakt alene etter en solo/første gitarist, som James for så vidt ikke følte at de trengte for han syntes han var så utrolig på gitar…

<bilde>

 

 

Jason Curtis Newsted (Bass)

Jason Newsted ble født 4. mars, 1963 i Battle Creek, Michigan og hans største innvirkninger på bass var Gene Simmons og bassistene i Rush, Motorhead, Iron Maiden, Black Sabbath og var også med i denne europeiske metallgreia til Lars og James som de senere fikk dratt Kirk inn i så derfor ville hele bandet ha med Jason som erstatter for Cliff Burton som døde i en bussulykke i Sverige.

 

Jason skulle derfor i hvert fall få være med på resten av ”Master of Puppets” turneen i Europa… Men når de kom hjem brøt de kontakten med Jason.

 

Dette varte i 3 og en halv måned før de helt uten videre besøkte han og lurte på om han var sulten og de tok han med på restaurant og spurte midt i en samtale om han ville være med i bandet og det ble stille en liten stund og han reiste seg opp og skrek lungene ut av seg JA!!!

 

Etter flere år med bass-spilling ble han endelig med i et skikkelig stort band. Men veien dit var lang for Jason begynte med bass når han var 13 år gammel men ble fort lei og det var først 5 år senere at han plukket opp bassen igjen og begynte å spille igjen.

 

Dette betalte seg for han er en av verdens teknisk beste bassister og er igjen gang med et nytt band som var grunnen til at han sluttet… Hovedgrunnen til at han sluttet var at han hadde et lite på prosjekt ved siden av Metallica og det var det eneste James krevde av han når han begynte i Metallica var at han ikke skulle ha noe sideprosjekt men det fikk han til slutt…

 

Etter hvert begynte James og Jason og krangle på det fysiske, Kirk og Lars ble plutselig borte fra platestudio etter at de lei av all slåssingen til James og Jason. Jason ringte til alle de tre medlemmene og ba dem komme for han hadde noe viktig og si og som han og de andre skjønte relativt fort at han måtte slutte i Metallica og det gjorde han etter 13 år i bandet…

<bilde>

 

 

Clifford Lee Burton & Robert Trujillo

<bilde>

Cliff ble født 10.februar 1962 i Washington og vokste opp under gode levevillkår og begynte med bass når han var 10 og ble derfor utrolig flink før han ble drept 27. september 1987 på en bussulykke i Sverige men før det skjedde spilte Cliff i 5-6 band før han fant Metallica og begynte der for de likte og eksperimentere med musikken sin og fant etter hvert ut hva de likte med hjelp fra Cliff. Etter hvert begynte Cliff med avanserte bass-soloer som han lagde sanger ut av som for eksempel sangen (Anesthesia) Pulling Teeth.

 

Etter hvert ble Cliff mer og mer avhengig av alkohol og ble litt vill av seg og det var nok mye av grunnen til at han var den eneste som døde i bussulykken i Sverige…

 

Etter det kom Jason Newsted og ble i 13 år og så kom Robert Trujillo.

 

Robert har spilt i mange store band som: Zakk Wylde og Ozzy Osbourne for å nevne to av de største…

 

<bilde>
Rob vokste opp under såkalte vanlige levevillkår i California uten faren sin. Dette gjorde at Rob ble mannen i huset når han ble 15 år gammel som eldstemann av 3 søsken.

 

Rob begynte å spille bass når han var 12 år gammel og spiller raskere på bassen enn de fleste.

 

På innspillingene av den nye cd’en er det ikke Rob men produceren til Metallica: Bob Rock som spiller bass for ellers hadde cd’en kommet nesten 3 måneder senere ut på markedet… Men Rob lærte seg alt på bassen og ble med på hele St.Anger Turnèn rundt om i hele verden, men startet i Norge…

 

 

Diskografien til Metallica

 Kill 'Em All (1983)

 

 Ride The Lightning (1984)

 

 

 Master Of Puppets (1986)

 

 

 ... And Justice For All (1989)

 

 

 Black Album (1991)

 

 

 Load (1996)

 

 

 Reload (1997)

 

 

 Garage Inc. (1998)

 

 

 S&M (1999)

 

<bilde>
 St. Anger (2003)

 

 

Et sammendrag av de mest 10 turbulente år i Metallica’s historie.

 

1981 - Game, Set and ROCK!!

I 1981 begynte bandet og bli satt sammen med at Cliff Burton starter i bandet i september 1981 og de sparker den gamle bassisten fordi James påsto at han lærte han og spille bass…

 

Etter hvert begynner de å lage egne sanger og bandet starter å spille egne sanger som ”Hit The Lights” og ”Motorbreath”, som folk likte for de var ikke så Dungeons & Dragons inspirert som de fleste andre band var inspirert av som de fleste konsertgjengere ble lei av og sluttet å gå på de fleste konserter. Dette skjønte gutta i Metallica og begynte med sanger om sine egne følelser og tanker. Som for eksempel ”Motorbreath” og ”Seek & Destroy” som begge handler om å leve på kanten og ikke takke nei til en utfordring.

 

Metallica ble også intervjuet om hvordan de kommer opp med slike konstruktive tekster av Playboy Magazine…

 

Dette var også året Kirk Hammett kom inn som erstatter for Dave Mustaine som senere skulle bli med i det mer kjente bandet Megadeth…

<bilde>

Bilde fra artikkelen om Metallica i bladet Playboy.

 

1982 - ”Metal Massacre”

Lars’ vennskap med Brian Slager skulle vise seg å lønne seg for han fikk jobb i et større plateselskap og de var på jakt etter et band som skulle fylle den siste plassen på en promoterings cd gitt ut av plateselskapet VERTIGO som skulle bli Metallica’s plateselskap…

 

Men Metallica dro til en Audition overtalt av Kirk og Lars og spilte ”Hit The Lights” og imponerte plateselskapet med sammensatte tekster og passende musikk og fikk den siste plassen og med en singel på markedet var Metallica i gang med musikk-karrieren og gutta hadde store planer om hva de skulle gjøre med pengene de fikk bare for å spille inn sangen for å ha den på promote-cd’en til VERTIGO.

 

Dette gjorde at gutta i Metallica kunne kjøpe seg skikkelig utstyr og gitarer. Kirk og James var nok de første ut på byen for å kjøpe utstyr for på den første turneen deres hadde James 7(!) gitarer og Kirk hadde 5 gitarer. Lars hadde fortsatt det samme trommesettet men byttet cymbaler…

 

På slutten av året ble det nok gledesrus når singlen av ”Hit The Lights” solgte til gull i USA…

 

1983 - ”Exit Mustaine”

Først i 1983 ble Dave Mustaine sparket utav bandet og Kirk ble tatt inn etter nesten 2 år med jamming med Lars og James. Etter dette var bandet mer åpne for hverandres ideer og dette førte til deres første cd utgivelse ”Kill’Em All” som ikke ble den største suksessen som det senere ble…

 

<bilde>
I 1983 begynte bandet på en turne som skulle gå rundt i landet som ble større en forventet og de spilte mange ekstra konserter rundt om i storbyene…

 

Det mange ikke vet er at ”Kill’Em All” egentlig skulle hete ”Metal Up Your Ass” som bandet senere tok copyright på og sa at når det kom en Metallica cd som het det skulle det være den siste studio CD-en deres unntatt en eventuell samle-cd…

 

1984 - ”The Four Horsemen Do Europe”

I 1984 dro Metallica på en turne i USA for og promotere ”Kill’Em All”. Turneen gikk bedre enn forventet og produceren Flemming Rasmussen sendte de til Europa for å promotere albumet sitt der og det gikk bedre enn forventet med 25,000 tilskuere i Paris på deres første Europa konsert.

 

Etter et par konserter dro gutta hjem en god del mer erfarne enn de var når de dro… Så da følte de at de måtte utvikle seg på den musikalske fronten så Lars lærte seg mer avanserte rytmer, Kirk begynte og ta gitartimer med den mer kjente Joe Satriani og Cliff spilte med Gene Simmons og Jim Martin, men James følte seg som den komplette gitarist og gadd rett og slett ikke å bruke tid på slikt vrøvl. Dette var også året da ”Ride The Lightning” kom ut og ble en stor suksess…

 

1985 - ”Castle Donnington”

Nå skulle Metallica på turne for ”Ride The Lightning” og dro først til Europa noe som skulle vise seg å være stedet der Metallica hadde mest suksess.

 

Med superhitene ”Creeping Death” og ”Fade To Black” skulle Metallica bli spilt på radiostasjoner over hele verden men publikum var ikke så opprømt over hele denne Metallica-bølgen… Så bandet måtte nok vente på et nytt album før et eventuelt gjennombrudd.

<bilde>

Backstage Donnington 1985

 

1986 - ”Gjennombrudd og tragedie” 

I 1986 kom deres tredje album ”Master Of Puppets” som kan regnes som deres virkelig store gjennombrudd med sangene ”Master Of Puppets” og ”Welcome Home (Sanitarium)” som var store slagere verden over og på konserter hadde de et snitt på 34,600 tilskuere pr. konsert på hele turneen og det er det ikke mange band som kan stille opp med…

 

På Europa turneen var de i Sverige og skulle kjøre til København etter en konsert i Göteborg men veiene var glatte og dårlig måket så bussen skled ut på siden og alle kom ut ifra det i live unntatt Cliff Burton som ble klemt i hjel under bussen…

 

Jason Newsted ble satt inn som ny bassist 28. oktober 1986 og fullførte turneen.

<bilde>

Cliff på sin siste konsert i solnahallen i Göteborg.

(Cliff er lengst til høyre)

 

1987 - ”Garage Days Re-Revisited”

I 1987 lagde Metallica deres første cover-cd som også var deres første cd med Jason Newsted som også ble plaget og ertet av James, Lars og Kirk som skulle se om han tålte påkjenningene som de måtte tåle i hverdagen i livet som rockestjerne og det gjorde han så de tok han med på turne i Asia som de asiatiske tilskuerne skulle sette veldig pris på…

 

Jason hadde tidligere spilt i band som Jaso Posterius. Og var derfor ikke så veldig kjent musikkmiljøet i USA…

<bilde>

Jason på sin første Turne med bandet…

 

1988 - ”Damaged Justice”

I 1988 dro Metallica hjem fra Asia turneen og hadde et slapp av år med innspilling av det nye albumet ”... And Justice For All” med tittel fra filmen som

 

Norman Jewison regisserte i 1979 dette året skjedde det ingenting spesielt unntatt utgivelsen av singelen ”One” som skulle bli en klassiker i resten av karrieren deres som de nesten spiller hver konsert…

 

1989 - ”Two Of One”

<bilde>
Dette året skulle metallica gi ut ”... And Justice For All” som skulle bli en kjempesuksess (større enn Master Of Puppets).

 

Med sanger som ”One”, ”Eye Of The Beholder” og ”Dyers Eve” skulle dette bli deres største suksess hittil og de dro på turne resten av året…

 

”… And Justice For All” albumets cover

 

1990 & 1991 - “Starten På En Ny Tidsregning”

Etter 10 år som Producer for Metallica går Flemming Rasmussen av som Producer og starter som trommetekniker. I 1991 gir Metallica ut Megasuksessen ”The Black Album” som gjør Metallica til rockelegender med sangene ”Enter Sandman”, ”Nothing Else Matters” og ”Wherever I May Roam”, for å nevne dette året slår Metallica virkelig gjennom og blir rockelegender over hele verden og alle vet hvem de er…

 

Turneen for ”Black album” varte i 2 år for den var kombinert med Justice turneen som ikke begynte før 1991, i 1989 var det bare turne i USA turneen var rundt om i hele verden…

 

<bilde>

Bob Rock ble deres nye producer i 1991

 

DVD/CD-boksen Live shit: Binge & Purge

<bilde>

 

Sammendrag

Våren 1981 flytter James Hetfield og hans gamle venn Ron McGovney inn i et hus i Norwalk. Det starter de et band som de kaller "Leather Charm". Dette bandet besto av: Ron på bass, James på gitar og vokal, Troy James gitar, og en fyr som heter Jim Mulligan på trommer.

 

Den 9. mai 1981, prøvde Lars Ulrich, som er fra Danmark, å sette sammen et band. Han satte en annonse i et gratis blad som heter Recycler. James svarte på annonsen. De to møtes for første gang denne dagen på Newport Beach, i California. Ron McGovney ville bli fotograf, så en stund etter så ble han Motley Crue`s fotograf. På denne tiden gikk Lars Ulrich forsatt i lære på trommer.

 

Sommeren 1981 reiste Lars på turne med Diamond Head til England.

Januar 1982 kom Dave Mustaine inn i bandet. Så nå består bandet av: James Hetfield, Lars Ulrich, Dave Mustaine og Ron McGovney.

Den 10. desember 1982 forlater Ron bandet.

Den 28. desember 1982 kommer Cliff Burton inn i bandet.  

Den 11. april 1983 ble Dave Mustaine sparket av bandet.

Den 16. april 1983 kom Kirk Hammett inn i bandet.

Den 25. juli 1983 ble "Kill’Em all" utgitt. Det albumet skulle egentlig hete "Metall up your ass", men produsentene ville ikke gi ut et album med det navnet. Så det ble "Kill’Em all", som betyr drep alle distributørene.

Den 27. juni 1984 kom "Ride The Lightning" ut.

Den 21. februar 1986 kom "Master Of Puppets" ut.

Den 27. september 1986 ble Cliff Burton drept. De hadde akkurat spilt en konsert i Frølundaborg i Sverige og de lå og sov på bussen som var på vei til Danmark. Buss-sjåføren sovnet på en glatt vei. Bussen krasjer og Cliff Burton dør. Men bandet gir ikke opp fordi at han er død. De ser etter en som kan overta plassen hans nesten med en gang. Fordi de finner ut at Cliff Burton ville sikkert at de skulle forsette…

Den 28. oktober 1986 kommer Jason Newsted inn i bandet.

Den 25. august 1988 ble "… And Justice For All" gitt ut av Elektra i USA. Den ble utgitt i resten av verden noen dager senere. 

Februar 1990 vinner Metallica Gramma prisen for beste Metall utføring, for "One".

Februar 1991 vinner Metallica sin andre Gramma pris, for "Stone Cold crazy".

Den 12. august 1991 ble The "Black" album gitt ut.

Februar 1992 vinner Metallica sin tredje Gramma pris, denne gang for "Enter Sandman"

Den 1. juni 1996 ble "Load" utgitt i Japan, 2 dager senere ble albumet utgitt i resten av verden.

Den 18. august gifter Lars Ulrich seg med sin kjæreste som han har hatt lenge.

Den 14. november 1997 ble "Re-Load" utgitt i Japan, resten av verden måtte vente noen dager før den ble utgitt i deres land.

I 1998 kom Garage Inc. ut. Dette var 2 CD-er fullt av Cover låter.

 

 

Kilder:

http://user.tninet.se/~bmm117l/metallica/main.html

http://home.swipnet.se/~w-19481/mikael/Metallica.htm

http://www.metallicaworld.co.uk/metallica.html

http://www.nunnie.com/metallica.html

http://www.metallica.com

 

<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst