Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Michelangelo

Michelangelo

Deler av Michelangelos liv.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
25.01.2005
Tema
Kunst

Michelangelo ble født i 1475 i den lille byen Caprese i Toscana. Han vokste opp i en velstående familie, faren var borgemester i den lille byen.

 

Michelangelo gikk på skole i Firenze, og han må ha vist særlige evner når det gjaldt å tegne og forme. For allerede som trettenåring kom han i lære hos bildehoggeren Ghirlanddio. Han likte seg ikke der og flyttet til en annen bildehogger. Han blei aldri lenge hos noen av sine læremestere. Han ville finne sin egen vei, en annen måte å tegne og forme på. Michelangelo var opptatt av å avbilde mennesket.

 

Da Michelangelo var 21 år gammel, drog han til Roma. En gang fikk han et oppdrag av en av pavens kardinaler. Oppdraget hans var å lage en marmor statue av Maria med sin døde Jesus i fanget. (Dette er et av de mest populære skulpturene han har lagd) Han arbeidet med denne statuen i to år.

 

Michelangelo var usedvanlig dyktig til å skildre mennesker. Det sies at han bare trengte å se en skikkelse kun en gang for å gjengi den i hvilken som helst stilling, dette var noe Leonardo da Vinci missunte veldig. Michelangelo lagde en gang en skulptur av David som sloss mot Goliat, denne skulpturen lagde han til hjem byen sinn Caprese. Fra 1547 var han Peterkirkens arkitekt.

 

Michelangelo døde i 1564, han lagde mange flere bilder og skulpturer, her er noe av det han lagde:

-David

-Takmaleriene i det sixtinske kapell

-Medicigravene i Firenze

-Dommedag i Det sixtinske kapell.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil