Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Livet er tiden det tar å dø"

"Livet er tiden det tar å dø"

En kort biografi om Lars Saabye Christensen.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
24.01.2005

Lars Saabye Christensen ble født 21/09-1953 på Skillebekk i Oslo. Han vokste opp i samme by, og flyttet senere til Sortland i Vesterålen hvor han nå er bosatt.

 

Som ung var han som andre gutter, han spilte fotball og gjorde rampestreker, musikken var også en viktig del av livet hans. Han hadde et nært forhold til sin mor som var hjemmeværende, det viser i diverse romaner og dikt.

 

Saabye Christensen jobbet to år som blomsterbud, men fant allerede som 13-åring ut at det var lyriker han ville bli. Allerede da skrev han sitt første dikt:

 

Når jeg ser to klokker

som viser forskjellig tid

blir jeg redd.

 

Allikevel skulle han vente helt til siste året på gymnaset før han sendte inn diktene sine til forlag. Han fikk da alt i retur.

 

I et intervju forteller han om hvorfor han akkurat ville bli forfatter:

”Det er summen av vilje og en del tilfeldigheter. Jeg var i utgangspunktet interessert i historier, språk og poesi, og kom ganske tidlig inn i et miljø der vi delte disse interessene. Etter hvert bestemte jeg meg for å prøve å bli forfatter.”

 

Han debuterte først i 1976, da som lyriker med diktsamlingen ”Historien om Gly”. Før det hadde han allerede hatt flere dikt på trykk og deltatt i utgivelsen av det litterære undergrunnstidskriftet ”Dikt og datt”, som han selv var redaktør for.

 

I 1974, to år før hans gjennombrudd, ga Saabye Christensen ut ”Grønt lys” på hans eget forlag. Diktsamlingen solgte han for 2,50, og mener selv at ingen diktsamling har solgt så mye som den.

 

Diktsamlingen ble belønnet med Tarjei Vesaas debutantpris. Etter dette skrev han en rekke romaner, ”Billettene”, ”jokeren” og ”Amatøren”. Lars Saabye Christensen mener selv at alle hans bøker kunne ha hatt nettopp denne tittelen.

 

Saabye Christensens gjennombrudd kom allikevel i 1984, da med romanen ”Beatles”. Denne romanen mottok Cappelen-prisen. Mange mener at dette er en selvbiografi, men forfatteren selv slår hardt ned på dette.

 

Lars Saabye Christensen forteller at hans store forbilder er Jan Erik Vold og Knut Hamsun. Han liker skrivemåten deres, og har alltid likt å lese verk fra disse forfatterne.

 

Senere kom diverse romaner og diktsamlinger, som ble belønnet med priser og bra kritkk. Boka ” Herman” ble også filmatisert.

 

"Halvbroren" som kom i 1996 ble en gedigen suksess, den fikk Bokhandlerprisen og Brageprisen samme året. I 2002 fikk "Halvbroren" Den norske leserpris og Nordisks råds litteratur pris. Boka er en ny mursteinroman fra Oslo i etterkrigstida.

 

Selv om man gjerne skulle tro at forfatteren, lyrikeren og manusskribent Lars Saabye Christensen skulle fråtse, er dette feil. Han byttet nemlig ut skrivemaskinen sin med datamaskin for kun to år siden. Aller helst liker han å skrive på servietter og notatblokker.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil