Vi lager etyn (acetylen)

Rapport fra forsøk hvor vi lagde etyn.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.01.20

Tirsdag november den 16. hadde vi et forsøk på skolen. I dette forsøket skulle vi finne ut av:

Hvordan vi kunne lage etyn?

 

Vi brukte:

<bilde>
- Reagensrør

- Stativ

- Aluminiumsfolie

- Gummistrikk

- Kalsiumkarbid(CaC )

- Fyrstikker

- Vann

- Vernebriller

 

Vi fylte ca. halve reagensrøret med vann og slapp en bit av kalsiumkarbid i vannet. Med en gang biten traff vannet begynte det å bruse over røret. Vi fortet oss og satte aluminiumsfolie over åpningen, og satte det fast ved hjelp av en gummistrikk. Da begynte vi å kjenne en vond lukt ifra blandingen i røret. Vi stakk et lite hull i folien ved hjelp av en blyant og holdt en brennende fyrstikk over åpningen. Det tok fyr i gassen som kom ut ifra reagensrøret. Da la vi merke til et lag med hvitt stoff som dannet seg på røret. Flammen var stor og hadde en lys farge.

 

Jeg fant ut at biten av kalsiumkarbid gikk i oppløsning i vannet. Ved å la kalsiumkarbid reagere med vann danner vi gassen etyn og et stoff kalt kalsiumhydroksid(det hvite stoffet som dannet seg på reagensrøret).

 

Kalsiumkarbid(CaC )+Vann(H2O) › etyn(C H )+Kalsiumhydroksid (Ca(OH) )

 

Det var gassen som bruste over røret ikke vannet eller biten av kalsiumkarbid. Jeg gjenkjente gassen etyn ved den lyse flammen når vi holdt den brennende fyrstikken over åpningen.  

 

 

Jobbet sammen med Nora

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst