Steven Spielberg

Liten biografi om Spielberg og oppramsing av hans filmer.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål

     Steven ble født og vokste opp i Phoenix-Arizona den første perioden av sitt liv. Han fikk muligheten til å se mange filmer fordi søstera hans solgte popcorn på den lokale kinoen. Faren hans var en elektriker og moren hans var konsert pianist. Hans første film skrev han bår han var 12 år. Den handlet om treplanting og om ting rundt det, treplanting-miljøet. Et år senere fikk han sin første pris, det var en 40 minutter lang krigs film som het ”Escape to Nowhere”. Når han var 16 år laget han sin første science-fiction film som ble vist  i den lokale kinoen. Den het ”Firelight”. Når han gikk på college laget han en kort film som ble vist på Atlanta film festival. Den sikret Steven en 7-års kontrakt hos Universal-Mca.

 

 

 

     Steven begynte å jobbe med serier som for eksempel Columbo, Marcus Welby, MD og et par andre serier. En slags teater film som ble laget av Steven hadde en stor skuespiller som het Dennis Weaver - som spilte en salgs mann – ble fort nesten en klassiker, Steven var snart på vei oppover.

 

 

 

     Steven sin første ordentlige film var ”Sugar land express” som ble laget i 1974 ga Steven sjansen til å lage en skikkelig storfilm. Nemlig ”Jaws”(Haisommer). En film om en stor hvithai, vel dere har sikkert sett den. Det tok 100 dager å lage denne filmen, den kostet 8,2 millioner dollar å lage. Og den håvet inn 260 millioner dollar, så nå hadde Steven litt penger til å lage neste film. ”Third encounters of third kind”(nærkontakt av tredje grad) het den. På denne filmen van Steven sin første Oscar, Beste Regissør.  Det samme året kom ”StarWars” ut, av George Lucas. Steven tjente mest penger.

 

      Etter det ga Steven ut storfilm etter stor film som: 1941 og                 ”Indiana Jones - Raiders of the lost ark” som fikk en oscar og hadde den store skuespilleren Harrison Ford som spilte rollen som Indiana Jones perfekt. Så laget han E.T. – nok en stor film som han tjente masse penger på. Nå var Steven en av de menneskene som tjente mest penger i hele Hollywood. Han fortsatte å være med på å lage stor filmer som; Poltergeist(en av mine personlige favorittfilmer), Back To the Future og Roger Rabbit. Så laget han sitt eget firma Amblin Entertainment het det. Så begynte folk å påstå at Steven ikke klarte å lage ordentlig voksen filmer. Det motbeviste han ved å lage den seriøse filmen ”The Color Purple”( Purpurfargen).  Den rørte mange voksne og den tok hele 11 Oscar nominasjoner, men ikke for Beste Regissør . Nå visste verden at Steven faktisk var/er et geni, et stort geni. Så begynte det å skje ting i hans personlige liv. Kona hans, Amy Irving som er skuespiller og han ble skilt. Men Steven lot seg ikke bryte ned og tok et priffesjonelt comeback med Jurassic park(kommer mer om den filmen) og Schindler’s liste. Dette bare viste hvor profesjonell Steven Spielberg egentlig er.

 

Schindler’s liste er en film som også er utrolig god.

 

 

 

     Så i 1994 bestemte Steven Spielberg, David Geffen og Jeffrey katzenberg seg for å starte et enormt og stort multimedia og underholdnings studio. Det ble helt komplett i 1997 og ble kalt DreamWorks. Der spiller de inn filmer og tegne filmer. Den første DreamWorks filmen ble jurassic park2 – the lost world og Amistad. Han fikk en Golden Globe for beste Regi. En av de siste filmene hans ”save private ryan” fikk også en Oscar for beste regi.

 

 

Alt av filmer og serier som Steven Spielberg har hatt noe med å gjøre (original titler)

 

 

 

 

 

 

The Last Gun

 

(1959)

 

Escape to Nowhere

 

(1960)

 

Firelight

 

(1963)

 

Amblin

 

(1969)

 

Night Gallery (tv episode)

 

(1969)

 

Marcus Webly (tv episode)

 

(1970)

 

Night Gallery (tv episode)

 

(1971)

 

The Name of the Game (tv episode)

 

(1971)

 

The Psychiatrists (tv episode)

 

(1971)

 

The Psychiatrists (tv episode)

 

(1971)

 

Columbo (tv episode)

 

(1971)

 

Something Evil (tv movie)

 

(1972)

 

Savage (tv movie)

 

((1972)

 

Duel (theatrical movie)

 

(1972)

 

The Sugarland Express

 

(1974)

 

Jaws

 

(1975)

 

Close Encounters of the Third Kind

 

(1977)

 

1941

 

(1979)

 

Raiders of the Lost Ark

 

(1981)

 

E.T.

 

(1982)

 

Twilight Zone: The Movie (segment 2)

 

(1983)

 

Indiana Jones and the Temple of Doom

 

(1984)

 

Amazing Story (tv episode: Ghost Train)

 

(1985)

 

Amazing Story (tv episode: The Mission)

 

(1985)

 

The Color Purple

 

(1985)

 

Empire of the Sun

 

(1987)

 

Always

 

(1989)

 

Indiana Jones and the Last Crusade

 

(1989)

 

Hook

 

(1991)

 

Jurassic Park

 

(1993)

 

Schindler’s List

 

(1993)

 

The Lost World

 

(1997)

 

 

 

 

 

 

Flere filmer/serier

 

Amistad

 

(1997)

 

Saving Private Ryan

 

(1998)

 

 

 

Jurassic Park 3

 

Summer 2001

 

Flinstones in Viva Rock Vegas

 

April 28, 2000

 

Deep Impact

 

(1998)

 

Men in Black

 

(1997)

 

Twister

 

(1996)

 

Balto

 

(1995)

 

How to Make an American Quilt*

 

(1995)

 

To Wong Foo Thanks for Everything*

 

(1995)

 

Little Giant*

 

(1994)

 

The Flinstones

 

(1994)

 

A Far Off Place*

 

(1993)

 

Noises Off*

 

(1992)

 

An American Tail: Fievel Goes West

 

(1991)

 

Cape Fear*

 

(1991)

 

Akira Kurosawa’s Dreams

 

(1990)

 

Back to the Future III

 

(1990)

 

Gremlins 2: A New Batch

 

(1990)

 

Aracnophobia

 

(1990)

 

Joe Versus the Volcano

 

(1990)

 

Dad

 

(1989)

 

Back to the Future II

 

(1989)

 

Who Frammed Roger Rabbit

 

(1988)

 

The Land Before Time

 

(1988)

 

Harry and the Hendersons*

 

(1987)

 

Innerspace

 

(1987)

 

*batteries not included

 

(1987)

 

The Money Pit

 

(1986)

 

An American Tail

 

(1986)

 

Young Sherlock Holmes

 

(1985)

 

Fandango*

 

(1985)

 

Goonies

 

(1985)

 

 

 

Back to the Future

 

(1985)

 

Gremlins

 

(1984)

 

Poltergeist

 

(1982)

 

Continental Divide

 

(1981)

 

Used Cars

 

(1980)

 

I Wanna Hold Your Hand

 

(1978)

 

Ace Alie and Rodger of the Skies**

 

(1973)

 

 

 

 


 Kommer snart  

 

 

 

Minority Report

 

Vet ikke

 

Memoirs Of A Geisha

 

Vet ikke

 

Indy 4

 

Vet ikke

 

Lindbergh

 

Vet ikke

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst