Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Gift" (A. Kielland)

"Gift" (A. Kielland)

Handlingsreferat fra romanen "Gift" av Alexander Kielland. Skrevet som del av særoppgave.

Sjanger
Referat
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.12.2004
Tema
Gift


Jeg har valgt å lese tre bøker fra Alexander Kielland. Den ene heter Gift, og er en kjent bok av Alexander Kielland.

 

Antall sider: 166 (Inndelt i 13 kapitler)

 

Utgivelsesår: 1883

 

Handlingsreferat:

Gift har ingen bestemt hovedperson, men boken handler for det meste om ’Lille Marius’. Lille Marius er sønn av fru Gottwald, som ikke er gift. Lille Marius er blant den lavere samfunns klassen, og det er fantastisk at han får gå på skole sammen med barna fra de øvre klassene i Stavanger. Lille Marius fikk friplass på Latinskolen, på grunn av sine gode kunnskaper innen latin. Han kan ikke svikte rektor og sin mor ved å ikke pugge på latinen, derfor pugger han enormt mye på de latinske bøyninger, og det som følger med. Selv om Lille Marius er fabelaktig i latin, går det ikke så bra i de andre fagene.

 

Abraham er lille Marius’ beste venn, han hjelper lille Marius med de fagene, han har problemer i. Abraham Løvdahl kommer fra den øvre klassen i Stavanger, med professor Carsten Løvdahl til far og Wenche Løvdahl til mor er Abraham en heldig gutt. Fru Gottwald bekymrer seg over lille Marius og latin lesingen hans. Hun merker at han blir mer og mer sliten for hver dag som går, men distriktslege Bentzen motsier dette, og forteller fru Gottwald at latin er bra for unge menn. Alt forsetter som vanlig på skolen, slik det alltid har gjort. Fru Wenche treffer Mr. Mordtmann i en middag hjemme hos seg selv, og professor Carsten Løvdahl ser at det er noe mer mellom dem enn vennskap, men professoren overser dette.


 

Elevenes mål er og få flytte opp en klasse, derfor jobber lille Marius mer med hjemmeleksene enn noen gang. Det eneste han forstår er latinen, de andre fagene kommer inn det ene øret og går ut det andre. En dag får ikke lille Marius lest, Abraham hadde overtalt lille Marius til å bli med ut å fiske istedenfor å gjøre matteleksen. Dette går sterkt utover lille Marius dagen etter. Lille Marius mister all tro på seg selv. Denne dagen stopper alt opp for ham, han husker ikke bøyningsformene på latin som han ellers kan på rams. ”Hva heter det runde bord på latin?” Spør Lektor Aalbom.

 

Det kommer ikke noe svar fra lille Marius, som faller mellom bordene. Abraham blir fra seg, han reiser seg opp og kaller Lektor for en djevel, dermed blir han sendt hjem. Abraham blir redd med tanken på hva professor Løvdahl kommer til å si.

 

Professor Løvdahl snakker til Abraham med en streng tone. Han vurderer å sende Abraham bort for en lengre periode, men til slutt syns professor Løvdahl synd på Abraham, og lar ham bli. Med lille Marius var det derimot mye verre. Han var blitt alvorlig syk, og fru Gottwald ba for gutten sin om at han ikke måtte dø. Lille Marius kunne ikke en gang nevne sin mors navn, bare latin var det som ble visket fra lille Marius’ munn.

 

Til slutt kom det et smil rundt munnen hans ”Mensa rotunda”, sa lille Marius og døde. Lille Marius’ død gikk hardt inn på Abraham, men verst var det for fru Gottwald som hadde mistet sin eneste sønn. Abraham var snart 16 år og skulle konfirmeres. Fru Wenche får overtalt professor Løvdahl til å investere i Mr. Mordtmanns fabrikk.

 

Fru Wenche trodde hun elsket Mr. Mordtmann, men uansett elsket han henne. Fru Wenche var usikker på seg selv. Midt oppe i alt dette finner hun ut at hun er med barn. Professor Løvdahl blir rasende når han får høre dette. Han tror ikke det er hans. En dag kommer fru Wenche sent hjem, hun finner sin mann sovende.

 

Men fru Wenche legger seg ikke, hun finner professorens medikamenter og tar livet sitt. Abraham tok tapet tungt.

 

Vinteren gikk, og konfirmasjons dagen kom. Det var ikke en hvilken som helst begivenhet at professor Løvdahls sønn skulle konfirmeres. Både prost, rektor og lektorer møter i selskapet etter konfirmasjonen. Abraham ser på seg selv som en av de beste.  

 

På rommet sitt finner han en stor bukett blomster. Han stivner i det han leser fru Gottwalds usikre skrift: ”Fra lille Marius”.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil