Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Mobiltelefonen

Mobiltelefonen

Kåseri om mobiltelefon.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.05.2000

Nesten alle har en mobiltelefon, men ikke jeg, skal jeg skaffe meg en snart? Kanskje, kanskje ikke?

 

Mobiltelefonen er en bra oppfinnelse for de som liker å snakke i telefonen og å sende meldinger, jeg liker egentlig ikke å snakke i telefonen derfor kan jeg sende meldinger med en mobiltelefon. Mobiltelefonen er dyr i drift en ting er at det koster en slump penger for å kjøpe den. Men så har du to muligheter, abonnement eller ringkontant kort? På en måte er det bra med ringkontant kort, men når man en gang går tom for penger på kortet kan man ikke sende eller ringe før en har kjøpt seg et nytt kort. Og det er jo litt kjipt for noen.

 

Men med abonnement kan man sende så mange meldinger man vil og snakke så lenge en vil i telefonen uten å gå tom for penger? ja på en måte, på en annen ikke. La oss si at jeg har ringt i ett sett og sendt meldinger etter at jeg fikk telefonen for to uker siden. Hva skjer da når jeg om to -uker får regningen dumpene ned i postkassen tung og feit, 20 A4 sider er den spesifiserte regningen på. "Upps" er det første jeg sier da jeg ser beløpet regningen er på. Så vil jeg falle be om å få krise hjelp hos en psykolog. Disse spørsmålene stiller jeg meg selv: Har jeg helt ringe dilla? Avhengig av mobiltelefon? Går det an? Hjelp hva vil mamma si nå? Er det lurt å grave seg under jorden å aldri dukke opp igjen? Dette hadde ikke gått an med ring kontant kort, hadde det? Kommer jeg til å bli saksøkt av Telenor?

 

Og så kommer det værste jeg blir stilt for retten for "Svindlet Telenor, kald som is". Alle jeg kjenner kommer til å le seg i hel da dommen blir: en bot på det dobbelte av regningen og 100 timers samfunnstjeneste I et nedlagt kloster. Der skal jeg hjelpe til å resturere de gamle klosteret pusse å gnikke vaske av møkken på murveggene. Ikke nok med det på førstesiden av BA og B.T står det "Svindlet telenor" og et stort bilde av MEG liggende nedpå bakken, mens jeg venter på krise hjelp.

 

Kunne dette bli verre? Å ja!! Ikke nok med retten og samfunnstjenesten, men jeg som alltid hadde drømt om å reise til Amerika kan barre pakke kofferten å reise til Lofoten. Akkurat som om det kan hjelpe meg med å fiske etter torsk for å tjene penger til boten jeg måtte betale. Det kommer ikke til å bli nok uansett. Dessuten må jeg betale regningen til min fars begravelse for han døde av sjokk etter at han fikk vite at hva jeg hadde ringt for med telefonen. Han ble knall rød i trynet som en rød paprika, så falt han bakover mot mobiltelefonen og knuste den med den røde skallen sin. Først ble jeg sint fordi han hadde ødelagt den så merket jeg at han ikke sa noe. Tenk der hadde jeg stått å skjelt ut min døde far, nei det skal ikke gå an men det gjør det tydeligvis.

 

Og moren min ble så steik forbanna at hun knuste hele huset med et balltre, hadde jeg vært der hadde jeg også vært i graven nå. Cruise skulle hun ha for å glemme det hele og for min regning, enda mer penger som gikk fra min lommebok som for LENGE siden var helt TOM. Jeg gikk rundt der som en annen sullik i fillene av noe som jeg en gang hadde kalt for klær. Hadde jeg bare hørt på mamma som sa "kjøp ring kontant kort eller ingenting! Da vet du til en hver tid hvor mye penger du har ringt for" da hadde jeg sagt " mamma vet du hvor mye bedre det er med abonnement? Da , trenger jeg ikke å gå tom for penger hele tiden å kan ringe når det passer meg!" Og det var akkurat det jeg hadde gjort, hva viste jeg da om "Ringe dilla" ? ingen ting… Men nå har jeg lært kjøp ikke mobiltelefon med abonnement med mindre du er millionær som har råd til abonnement. Eller kjøp ringkontant kort, og betal kontant!!!! Da er min konklusjon mobil med ringkontant kort eller ikke mobil i det hele tatt!!!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil