Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Narkotika og tobakk

Narkotika og tobakk

Dette er en oppgave om virkninger mm. om noen forskjellige narkotiske stoffer, og også om tobakk.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
18.11.2004


Narkotika:

Jeg synes egentlig ikke det er noen positive virkninger med narkotika. Mange mener det er ”kult” å være høy, rusa osv. Narkotika er 100% vanedannede.

 

Narkotika kan deles inn i ulike grupper:

 

Cannabis: hasj og marihuana

Sentralstimulerende midler: amfetamin, matamfetamin, kokain, khat og efedrin

Opiater: opium, morfin og heroin

Hallusinogener: LSD, ecstasy, GHB(flytende ecstasy), meskalin, psilocybin og PCB(fenylsyklidin)

Medisiner med narkotisk virkning: barbiturater og benzodiazepiner.

 

Her er noen forskjellige typer narkotika:

<bilde>

Cannabis, som er en fells betegnelse av hasj, marihuana og cannabisolje. Alt utvikles fra denne planten. Cannabisolje blir ikke brukt så mye av nordmenn nå for tiden. Cannabis planten kom til Norge fra Nord-Afrika og Vest-Asia. Den kom i form av hasj.


 

Hvordan tar man stoffet?
Den vanligste måten å ta Cannabis på er å røyke det. Hasj blandes oftest med tobakk, og røykes så i pipe eller joint. Noen pleier også å spise Cannabis, men da kommer virkningen senere og mer gradvis. Man blir veldig avhengig av Cannabis planten.

 

Amfetamin

Amfetamin er som oftest hvit, men den er også gul i noen tilfeller:

<bilde>
<bilde>

Hvit Amfetamin                            Gul Amfetamin

 

Amfetamin er luktfritt pulver i ren form, men den er også gul og illeluktende. Plager som verking i muskler og ledd, angst urolig søvn og mareritt er likevel vanlige ettervirkninger. Søvnforstyrrelser avtar etter hvert, men kan seg inntil 6-8 uker. Virkningen er avhengig av hvor mye personen får i seg. Man blir ofte så energisk at det tar lang tid før man blir sliten eller trøtt. Amfetamin er ofte brukt av ungdommer. Hvor mange som bruker Amfetamin har økt betraktelig siden 1880-1990-tallet. Det skyldes stor økning i produksjonen og dermed større tilgjengelighet og billigere gatepris. Mye amfetamin selges som Ecstasy. Amfetamin brukes ofte i medisiner mot forkjølelse og lignende.

 

<bilde>
Kokain

Kokain framstilles av blader på den sydamerikanske kokabusken. Rent kokain er et hvitt pulver, og virker på samme måte som amfetamin. Kokain er et av de sterkeste vanedannede stoffene vi kjenner til. I Norge er det langt færre som bruker slike ”harde” stoffer, enn det er hasjbrukere. Mange sniffer kokain, det var en slags ”mote” i USA og Europa ved 1990, men ”moten” sluttet ca. 1930 pga amfetamin ble veldig populært.

 

Ecstasy  

Det finnes over hundre

<bilde>
varianter av ecstasypiller, er ser du noen av dem. Ecstasy er oppkvikkende (som amfetamin) og hallusinerende(som LSD).

 

Det er en type narkotika som er laget kunstig. Altså har noen mennesker laget dette stoffet. Det selges som pulver eller piller. Det er vanlig med ecstasy på store fester, og steder hvor mange folk er samlet. Mange av de som bruker ecstasy, bruker også andre stoffer som amfetamin og hasj. Når en person bruker ecstasy påvirkes søvnen og appetitten. Personen kommer i lykkerus, og kan holde ut på en fest lengre enn før. Man må øke mengden av ecstasy hvis man vil ha samme virkning som i begynnelsen. Brukeren får svingende humør, de kan bli livredde(få angstanfall) og bli sterkt nedtrykte(deprimerte). Man kan risikere å få varig hjerneskade.

 

<bilde>

LSD

LSD i ren form er et hvitt, luktfritt, krystallinsk stoff, og omsettes i form av kapsler, tabletter eller dryppet på papir eller plastbiter.

LSD blir lagt under tungen eller svelges. Effekten fra LSD skjer ikke før etter en halv time. Og kan vare opp til 10 timer og lengre. Rusen kan gi en lettet følelse fra latter og gråt. Virkeligheten kan forandre seg eller man kan få hallusinasjoner. Effektene kan svinge fort fra å ha det behagelig til at man blir livredd, fra lykke til angst og panikk. De kraftige hallusinasjonene kan være farlig, for man kan bli voldelig og få panikk, innbille seg ting som ikke skjer. Og sette seg selv og andre i fare.

 

 

Tobakk

Tobakk får vi fra bladene på tobakksplanten. Den kommer fra Mellom- og Sør-Amerika. Europeiske sjøfarere som kom dit, og de lært hvordan de framstilte tobakk fra planten. De tok med seg frø tilbake til Europa og folk var raske til å dyrke tobakk i Portugal, Spania og Frankrike. Tobakken har vært brukt på forskjellige måter. Den har blitt røyket i pipe og i sigar, den er tygget som skråtobakk, og brukt som snus. I dag er det vanligst og røyke tobakken. Før var det nesten bare menn som brukte tobakk, men nå er røyking like utbredt blant kvinner som blant menn. Hver tredje voksne person i Norge røyker i dag, men røykerne er svært ujevnt fordelt. Det som har lavest utdannelse (bare ungdomsskole) røyker mest. De som har høyest utdannelse (universitet og høyskole), røyker minst. Tobakk er som de fleste andre rusmidler, det er svært vanedannede. Hvis man først har røyket, så får kroppen behov for nikotin. Personen som røyker blir fysisk avhengig. (Derfor ligner tobakken litt på narkotika som heroin og kokain). Avhengigheten av nikotin er så sterk som 80% av dem som prøver å slutt, begynner igjen innen 1 år.

 

Det skal ikke mye til før man blir avhengig av tobakk. Når man først har startet blir kroppen avhengig av den daglige dosen med nikotin. Folk som er avhengig av tobakk (nikotin) og får den ikke nikotinen man trenger føler man seg fort rastløs. Røyken blir en vane. Altså så er det vanskelig å motstå nikotinet. Røyker man fast er man både psykisk og fysisk avhengig av nikotin. Kroppen er fysisk avhengig av nikotinet, men man er også psykisk avhengig og å stå med røyken blir en vane. Det er dette som gjør det vanskelig å stumpe røyken for godt. Psykisk vil man gjerne slutte, men kroppen sier noe annet og vil ha nikotinet. Røykere får fortere rynker enn ikke-røykere, og levealderen synker. Røyk er fremkaller også sykdommer som for eksempel kreft. Man får også ”svarte” lunger av røyking fordi tjæra går inn til lungene.

 

Sigaretter inneholder mer enn 4000 forskjellige stoffer. Ca. 50-60 av disse stoffene er kreftfremkallende. Noen av disse stoffene er nikotin, tjære, karbonmonoksid, bly, cyanid og ammoniakk. Sitter man i et rom med mange som røyker, så får man i seg denne tobakksforgiftede lufta og er passiv røyker. Ikke alle røykere fysisk. Det finnes også passive røykere. Dette er det samme som å putte inn luft som er forgiftet av tobakk og nikotin.

 

De fleste røyktyper har samme virkning, her er noen røyktyper:

Prince (mange forskjellige typer innen Prince-merket)

Camel

Pepperøes

Malboro

Barclay

 

Her er noen snustyper:

General

Ettan

Catchdry

 

 

Min mening:

Min mening er at all slags rusmidler er veldig farlige. Alkohol og tobakk er mer vanlig enn narkotika, men det er veldig farlig det også. Du har økt risiko om å få kreft, du dør vanligvis en del år før du bør, lungene dine blir ”svarte”. Jeg mener at man bør være såpass sterk psykisk at man kan si imot hvis noen tilbyr deg rusmidler. Dette gjelder jo selvfølgelig bare til gruppepress, det er jo mange som godtar rusmidler med en gang. Jeg synes det er litt teit. Hvorfor kan man ikke vente til man har lov til å drikke og røyke. Det er jo selvfølgelig ikke lovlig i Norge å bruke stoff, men tobakk og alkohol er jo lov hvis man er over 18.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil