Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Tyskland

Tyskland

Fakta om Tyskland på barneskoleniva (6. klasse).

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
16.11.2004

Tyskland heter på tysk Bunderepublik Deutschland  
(BRD) og uttales Bondesrepublik Dåytslandt.

 

Tyskland er 357.000 km2 stort. Høyeste fjell er Zugspitze (2.962 meter) og lengste elv er Rhinen (865 kilometer).

 

I 1995 var det 79,9 millioner mennesker som bodde i Tyskland.

 

Tysklands forkortelse på biler er: D.

 

I 1990 var det 95% som var kristne i Tyskland. Av de 95% var det 50% som var protestanter, 45% som var katolikker og 5% som hadde en annen religion.

 

Mynten er tysk mark. 1 tysk mark er verdt litt over 4 kr.

 

Tysk er et germansk språk, altså at det er flere land hvor det snakkes tysk.
I Tyskland er det ca. 73,5 millioner som snakker tysk, i Østerrike er det 7,5 millioner og i Sveits og 5 andre land er det 4,7 millioner som snakker tysk.

 

Tyskland blir styrt av en forbundspresident (president) som heter Roman Herzog. Han ble forbudspresident i 1994.

 

Hovedstaden i Tyskland er Berlin.

 

Spesielt ved Rhinen og Mosel dyrkes det mye druer, som det lages vin av.

 

Verkstedsindustrien er viktig for der lages det bl.a. biler:
Volkswagen, Mercedes, BMW og Opel.
Det lages også elektriske kjøkkenting bla. kjøleskap, frys og komfyr. Det lages klær til både voksene og barn.
Det er den tyske staten som eier flyselskapet Lufthansa.

 

Etter 2.verdenskrig ble det satt opp en mur mellom Øst- og Vest-Tyskland. I øst var det militæret som styrte, slik at vanlige folk som bodde der ikke fikk bestemme som de ville. I vest var det demokrati, slik at folk kunne gjøre mer slik de ville. I 1989 ble skillet mellom Øst- og Vest-Tyskland revet.

 

Tyskland har felles grense med ni land og de er: Østerrike, Frankrike, Luxenbourg, Belgia, Nederland, Tjekkoslovakia, Polen og Danmark.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil