Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Hvite niggere" (I. Ambjørnsen)

"Hvite niggere" (I. Ambjørnsen)

Bokanmeldelse av Ingvar Ambjørnsens "Hvite niggere".

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
11.10.2004

"Hvite niggere" handler om Erling Haefs, hans barndoms venner Rita og Charly Lie. Romanen innledes ved at Erling kommer hjem fra en utenlandsreise, hvor han har skrevet en roman som han har tenkt å få publisert. Han er i slutten av 20-åra, og vel hjemme får han vite at Rita har begynt å trekke på gata, er dønn avhengig av heroin og at hun snart skal dø av kreft. Erling og Charly tar på seg å ta seg av henne, slik at hun skulle få en god slutt på livet. De skaffer henne med heroin, mens de sammen drikker seg forderva konstant og vanker i Oslos narkomiljøer. Charly drar da til utlandet etter å ha mottatt forskudd fra forlaget på sin nye roman. Rita dør kort tid senere og hovedpersonen Erling drar til hjembyen Lillevik for å delta i begravelsen. Der møter han restene av den harde kjernen fra Lillevik. Blant dem sin gamle arbeidsgiver koksen. Koksen observerer den stusselige tilstanden og tilbyr Haefs hytta hans til av venning. Haefs begynner på ny å skrive.

 

Nå gjør Ambjørnsen et tidsskifte, og vi får vite bakgrunnen til de tre personene fra de er helt unge til de skal begynne på 20-åra. De vokste opp i et mer eller mindre bygdemiljø, med et nonelunde skjevt utgangspunkt. Allerede på barneskolen går det skeis for dem, og Erling, Rita og Charly begynner å skille seg ut fra de andre barna i byen. De begynner tidlig å røyke og drikke, og da de ble ferdig med grunnskolen startet de på noe som skal vise seg å bli deres bane ved å begynne å bruke hasj, som raskt utviklet seg til langt mer alvorlige stoffer som syre og amfetamin.

 

Haefs prøver seg på gymnas og Charly tar ett år på Yrkesskolen. Haefs innser sine begrensinger og følger etter. Deretter følger mye drikking og stadig nye livs kriser får de seg hver sin jobb på en lokal fabrikk. De kommer seg opp til en mer normal levestandard, men de fortsetter å vanke i narkomiljøer og bruke hasj. Men da fabrikken sprengte en dag i desember, finner Erling ut at han skal utdanne seg til gartner på Vestlandet samtidig som han skulle skrive dikt som han ville utgi. Charly virra litt rundt og tok småjobber og Rita flytta til Bergen for å få plass på en kunstnerskole for å forbedre tegneferdighetene sine. Rastløs som Erling er, rømmer han fra landbruksskolen etter ulykkelig kjærlighet og en enorm lengsel etter bylivet. Han drar derfor til Rita i Bergen og bosetter seg der, og fortsetter et liv med fyll, hor og narkotiske stoffer. Plutselig dukker Charly opp, og etter en jul med stadige tilfeller av kjønns sykdommer bestemmer de seg for å begynne å skrive for alvor. De stenger seg inne i leiligheten med et mål for øye, positivt svar fra forlaget. Charly skriver en roman, og Erling en dårlig diktsamling.

 

Erling blir deppa av det dårlige arbeidet han har gjort, samtidig som han er sånn passe lei av det hølet han bor i, og Rita gir opp håpet om å få en kunstskoleplass i Bergen. Charly drar dem derfor med seg til Oslo hvor Rita har fått plass på en reklameskole, og Charly og Erling bor i kollektiv til de får seg et sted å bo. I Oslo fortsetter de med uvanene sine. Etter en tid ble de heller lei av å bo i kollektiv, og de flytter rett og slett ut i Nordmarka sammen. Romanen ender med at Charly får gitt ut romanen sin, og for å feire kjøper de Afgahn i Slottsparken...

 

 

Afgahn= hasj fra Afghanistan av god kvalitet

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil