Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Jakten på ungdomskilden

Jakten på ungdomskilden

Hvem ønsker vel å bli gammel?

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
21.09.2004
Tema
Alder

Å forbli ung er et evig prosjekt. Jakten på ungdomskilden er populær. Folk leter etter spor eller hint om hvor kilden befinner seg. Et kart kanskje, som er tegnet med kull på et stykke skinn fra en flådd apekatt. Eller kanskje en gåte, som har gått på folkemunn i mange århundre, der løsningen røper kildens skjulested.

 

Ungdomskilden er som sagt populær. Du kan til og med få kjøpt ungdomskilden på flaske på Internett. Selv om det nok er vann med litt tutti frutti smak, er det nok mange som akter å bruke en del tusen kroner i et forsøk på å ta den lette veien til et ungt liv.

 

Men nå er det vel slik at de fleste har oppdaget at det ikke finnes en liten oase i Syden en plass, med vann som bringer ungdommeligheten tilbake. De fleste har oppdaget at plastisk kirurgi er det beste. En lege med et litt for vakkert, ikke naturlig ansikt og glimt i øyet, som bare tenker på to ting; utseende og penger. Ja, for det er mange i dag som lar seg ligge under kniven til en lege med en hensikt; å gjøre deg vakker slik at du punger ut med masse penger, som de igjen kan bruke til dyre luksuriøse biler og andre dyre, ”fancy” ting som kan gi høy status og fine damer.

 

Har du noen gang sittet på bussen og studert, ja virkelig  studert menneskene rundt deg. Det finnes så ufattelig mange forskjellige mennesketyper! Store, små, lange, merkelig, skumle, pratsomme osv. Men en ting har alle til felles, ja i hvert fall de over fem og tjue, det å bli gammel. Nesten alle mennesker lever med frykte om å få rynker, krympe sammen til en lite rosin, bli sur og senil eller det verste; å havne på gamlehjem med bleier og plastikk laken.

 

Det finnes mange produkter og små finesser som skal holde oss unge lengre. Som anti rynke krem med Q10 som visst nok skal stramme opp huden og gjøre deg 10 år yngre… Nivea body krem som skal stramme opp alt som tyngdekraften drar ned med alderen. Eller ”hold” inn strømpebukser og ”push” opp BH.

 

Men alt det jeg har nevnt nå er for kvinner. Er det slik at det er kun kvinner som bryr deg om å bevare ungdommeligheten? Nei, det tror jeg ikke. Men menn bryr seg kanskje ikke så mye om å stramme opp huden, rumpen eller lårene. Menn er mer materialister. De kjøper seg heller flotte dyre biler eller motorsykler, og kruser rundt i byen med en flott ”babe” i arm kroken. Ja, det viktig for en mann å ha en ung og pen dame eller burde jeg si jente? Ja damer er de vel ikke riktig blitt enda. Men en jente med alt for små klær som blotter mye hud (slik som menn visst nok liker) og et over ”dollet” ansikt med masse sminke i allslags farger og ”skimmer”.

 

Men nå vil jeg ikke antyde at dette er slik alle reagerer på alderdommens første tegn. Nei, noen reagere helt motsatt. De går i de samme klærne som visst nok var hippe på 60- 70 tallet, og har samme frisyre som de ble født med. De har fortsatt det ”gamle” synet på tilværelsen og har aldri hørt om sminke eller BH.

 

Så står vi igjen med de som er midt på treet. De som oppdaterer garderoben og frisyren hvert skudd år og bruker en riktig dose med sminke og kremer. Og har et fornuftig pengebruk og heller nøyer seg med en brukt Volvo. Det er de som lar naturen gå sin gang og heller nøyer seg med at alderen setter spor. For det er vel slik at det egentlig ikke er noe man kan gjøre for å stoppe eller sinke aldringsprosessen, annet enn å prøve å skjule den, eller å bare føle seg ung. Moralen blir vel da at man skal holde balansen mellom hippt og voksent. Og ikke vippe til feil side og falle av pinnen.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil