Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Grotta

Grotta

Fortelling om en gutt som blir mobbet fordi han er kraftig.

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
16.09.2004
Tema
Mobbing

Jeg heter Per Bob William, men de sier bare Per. Mitt kallenavn er Fatt Ass. Det er de i klassen som har funnet det opp. Det er ikke noe jeg er stolt av, det er for at jeg er litt feit, men jeg er da ikke så tung. Jeg veier da bare 87 kilo. Jeg er 12 år og jeg ble født 13. februar. Det var på en fredag. Typisk meg å ha uflaks.

Jeg har sendt et brev til Norges skoleforbund her er det:

 

Kan jeg få lov til å slutte på skolen? Jeg blir mobbet mye fordi jeg veier for mye. Jeg kan leie meg privat lærer sånn at jeg blir klok. Jeg vil ha svar fortest mulig.

 

Hilsen Per Bob William.

 

Jeg vil ha svar fortest mulig sånn at jeg slipper å gå på denne skolen. Jeg skal på klassetur i morgen...

 

Det var neste morgen og de satt på skolebussen. Alle sang ”En Fatt Ass en Fatt Ass er en fyr som er like feit som Per, er han ikke like feit som Per er han ingen Fatt Ass, en Fatt Ass en Fatt Ass er en fyr som er like feit som Per.”

 

Jeg hater at de synger den sangen på hver eneste tur. Typisk min uflaks.

 

Vi er endelig kommet fram. Jeg sitter og spiser en potetgullpose for meg selv. De andre spiste maten sin et stykke fra meg. Alle begynte å synge på sangen igjen. Da ble jeg så sur at jeg sprang inn i skogen. Det kom fire gutter og sprang etter meg. Da de hadde tatt meg igjen sa de ”hvis ikke du springer inn i hula der så banker vi deg.”

 

Per gikk inn i hulen. Det ble plutselig så mørkt. Det var for at de andre guttene hadde sperret hula med en stor stein. Da ropte de ”det er en liten åpning på andre siden. Der må du komme deg gjennom. Det kan bli mørkt, men du er vel ikke mørkredd?” ”Jeg er ikke noe mørkredd, og jeg er ikke noe feit. Jeg kommer gjennom lett”, sa Per.

 

Per begynte raskt og bli redd. Han følte at han aldri ville komme seg ut. Han begynte å gå lenger inn i hula. Han så at det var et hull der han begynte og krype inn i åpningen, men han fant fort ut at det var ganske trangt der. Han satt fast.

 

Etter noen kvarter så orket han ikke å prøve og komme seg ut lenger. Da kjente han en pust bak seg. Han kjente at det begynte og stikke noen horn i ryggen på han. Da kom det en promp av Per. Da kjente han bare at det kom noen harde horn i ryggen på han, sånn at det begynte og rase litt stein. Så gikk han ut.

 

Per så guttene som hadde stengt han inne. Da sa han ”Nå, hva sier dere. Jeg kom meg gjennom. Nå er jeg ikke feit og feig lenger, eller?” ”Ja, du er helt normal. Vi tok nå feil av deg. Bli med bort til hula da.” Sa guttene. ”Nei, det er en elg inni hula.” sa Per. ”Sperret vi deg inne med en elg? Beklager, vi visste ikke det.”

 

”Det har ikke noe å si sjø. Han gjorde meg ikke så mye sjø, jeg er helt fin.” ”Ok.”

 

Så var de kompiser etter den turen.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil