Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > John Lennon

John Lennon

Om John Lennons liv og virke.

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
01.09.2004
Tema
Rock


John Lennon er kanskje en av verdens beste tekstskrivere noen sinne. John Lennon ble født under et bombeangrep 9. oktober 1940 i Liverpool. Da John var fire år gammel, ble livet vanskelig for han ved at foreldrene hans skilte seg, og han måtte bo hos tanten sin, Mimi.

 

Da John var tolv år gammel hadde han en drøm om en mann som sa til han: ”From now on you are a Beatle, with an ’A*”, ”fra nå av er du en Beatle med en A”.

 

John var ikke veldig flink på skolen, og han hadde lett for å komme i trøbbel. Læreren foreslo at han kunne søke på en kunstskole fordi han ikke hadde så bra karakterer, men et kunstnerisk talent. Han kom til slutt inn på kunstskolen.

 

John Lennon dannet sitt eget rock ’n’ roll band kalt ”The Quarry Man” da han var 16 år gammel. Bandet opptrådte på skolen. Det var Elvis som dominerte hitlistene og unge Lennon ble sterkt inspirert.

 

En dag ble John introdusert for Paul McCartney. John ble veldig imponert over at Paul kunne yndlingsangen hans av Elvis. Han spurte med en gang om Paul ville være med i bandet, og dagen etter fikk han ja. Paul McCartney var den eneste i bandet som kunne stemme en gitar.


 

Paul McCartney gikk på skole med en annen som var utrolig flink til å spille gitar, nemlig George Harrison. John Lennon likte George og foreslo at han også kunne bli med i bandet. Det ville George Harrison gjerne.

Like etter skiftet de navn på bandet. Først ble de hetende ” The Silver Beetles”. Senere skiftet de navn til ”The Beetles”, og til slutt ”The Beatles”.

 

The Beatles ga ut sin første singel 11. september 1962, ”Love Me Do”. Da ”Love Me Do” kom til USA var den på førsteplass på alle topplistene i USA, og fra 30. mai til 6. juni var den på førsteplass på ”Billboard” – listen. Deres første album som nådde USA var ”Introducing.. the Beatles”, den ble utgitt i USA 22. juni 1963.

 

I august 1962 giftet John Lennon seg med barndomsvenninnen Cinthya Powell. Sammen fikk de sønnen Julian 8. april 1963. Senere skrev John Lennon en sang om Julian som kom ut 26. august 1968. Sangen om Julian Lennon heter ”Hey Jude” og ble fort en hit.

    John Lennon skilte seg noen år senere, og ble sammen med Yoko Ono.

 

I 1970 gikk The Beatles i oppløsning, etter 8 år og 21 album. Hver og en av de originale medlemmene begynte med egen solokarriere.

 

John Lennon var veldig imot krig og for fred og at alle skulle ha det bra. 30. august 1972, da protestene mot Vietnamkrigen var på sitt sterkeste, spilte John Lennon og Yoko Ono en konsert i Madison Square Garden til inntekt for funksjonshemmede barn. Der spilte de blant annet sangen ”Give Peace A Chance”. Etter konserten gikk folk i gatene og ropte ”Give Peace A Chance”.

 

9. oktober 1975 fikk John Lennon sin andre sønn, Sean, med Yoko Ono. På grunn av dette forlot John Lennon musikkverdenen i 5 år. De 5 årene brukte han til å ta seg av sønnen sin.

 

Den 8. desember 1980 skjedde det en ufattelig tragedie. John Lennon ble skutt fem ganger i ryggen utenfor leiligheten sin i New York. Det var en fan som han hadde gitt autografen sin til tidligere den dagen, som utførte udåden. John Lennon ble kjørt fort til Roosevelt sykehus, men døde på sykehuset 40 år gammel.

 

John Lennon var ikke bare en utrolig flink sangskriver, men også en fantastisk popartist, og han betydde mye for rock ’n’ roll-musikken. Hans budskap: ”Give Peace A Chance” ligger fortsatt i mange menneskers hjerter, og vi får håpe John Lennons budskap en eller annen gang når fram.

 

*Beetle = Bille

 

ETTERORD

 

Jeg valgte å skrive særoppgave om en artist, fordi jeg er veldig interessert i musikk, og om John Lennon fordi han har vært en så viktig person for den type musikk som jeg interesserer meg for.

 

Noe i teksten er skrevet på engelsk fordi det har en uoversettelig betydning, men jeg oversatte det i tillegg fordi dette tross alt er en oppgave i norsk.

 

Tekst av: Erik Sparre-Enger

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil